Americká stáj Haas F1 Team přislíbila vystavení svého závodního monopostu VF-16 na galavečeru Zlatý volant, který se uskuteční 20. února v pražské prostoru Pragovka. „Naší snahou je soustředit v rámci Zlatého volantu na jedno místo nejen slavné závodníky, ale také stroje, které si čeští fanoušci zblízka jen tak neprohlédnou,“ uvedla výkonná ředitelka pořadatelské agentury Pozitif Jana Svobodová. Na místě bude k vidění také řada dalších vzácných závodních aut z historie i současnosti.
S modelem VF-16 tým Haas v roce 2016 debutoval v seriálu F1 a hned v prvním závodě s ním francouzský pilot Romain Grosjean vybojoval 8 bodů, což byl největší úspěch debutujícího týmu od vstupu Toyoty do F1 v roce 2002. V úvodní sezóně se tým Haas umístil celkově osmý. V loňské sezóně se umístil už na úctyhodném pátém místě. „V nadcházející sezóně chceme zajistit stabilnější výsledky a posunout se na čtvrté místo v rámci Poháru konstruktérů. Chceme se stát nejsilnější z menších stájí,“ uvedl marketingový manažer týmu Haas Bert Maes. Návštěvníci Zlatého volantu budou mít přelomový model VF-16 v Pragovce doslova na dosah ruky.
Nepůjde o zdaleka jediný vzácný exemplář ze světa motorsportu. Přítomna bude také celá řada současných i historických závodních speciálů. Doplňkem k ostré formuli 1 bude třeba elektro-formule studentů z ČVUT, kteří se postarali nejen o její vývoj, ale sami v ní závodí například na mosteckém polygonu. Dalším soudobým českým prototypem je okruhový speciál R1T z dílny jedné z nejstarších značek aut na světě Praga. Jde o vůz pilota Aleše Jiráska, který s autem slaví mnohé závodnické úspěchy. Ze soudobých závodních speciálů, které budou na předávání cen Zlatý volant k vidění, jmenujme ještě dva závodní náklaďáky týmu Buggyra Racing – dakarský speciál pilota Martina Kolomého a samozřejmě také okruhový tahač Adama Lacka, mistra Evropy v závodech tahačů 2017 a několikanásobného držitele Zlatého volantu v kategorii okruhových závodů.
Do Pragovky se podívá rovněž výrazný vůz Škoda Octavia RS Cup ze série OC Benet Cup v designu golden zebra, nový design svého vozu KTM X-Bow GT4 přijede premiérově ukázat tým RTR Projects. Výčet okruhových speciálů uzavře jedno americké auto ze série NASCAR, která se v rámci evropské divize Euro NASCAR premiérově představí koncem června na mosteckém autodromu.
Industriální prostor Pragovky nabídne také řadu historických vozidel: například vůz Aero Minor Sport, který v roce 1949 slavil nečekaný úspěch na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kde vyhrál ve své kategorii a po přepočtu kubatur skončil celkově druhý. Tomuto úspěchu učinili přítrž komunisté, kteří oba členy posádky poslali na dlouhé roky do vězení za to, že vyhranou částku uložili ve švýcarské bance. Auto je momentálně ve vlastnictví spolku, který ho postupně repasuje a v roce 2020 s ním plánuje závodit na historickém Le Mans.
Nešťastný osud postižený komunistickým režimem, který motorsportu příliš neholdoval, měl také závodní speciál Tatra z padesátých let, který dnes patří MUDr. Jaroslavu Větvičkovi, sběrateli veteránů, který se coby lékař stará o české olympijské sportovce. Prototyp vyvinutý jako speciál na školení juniorských závodníků se dočkal pouze jednoho exempláře, který bude k vidění na Zlatém volantu. K vidění zde budou také dva historické vozy značky Praga.
Galavečer Zlatý volant se uskuteční 20. února v prostorách Pragovky v pražských Vysočanech. Veškeré informace o anketě nebo o prodeji lístků zájemci najdou na webu www.zlatyvolant.cz
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?