Pro velké procento řidičů je automobil jakýmsi druhým domovem. Je to místo, které důvěrně známe, ve kterém se cítíme pohodlně a současně bezpečně. Málokdo si však uvědomuje, že v interiéru našeho vozu na nás může čekat řada nebezpečí v podobě mikrobů a bakterií. A jedním z míst, kde se vyskytují v hojných počtech, bývá právě volant.
Na nebezpečí spojená se zanedbávanou údržbou interiéru tentokrát upozornila společnost CarRentals.com. Ta oslovila formou dotazníku 1000 amerických řidičů, kterých se zeptala, jak často se věnují údržbě a čištění interiéru svých vozidel. A výsledky byly dost znepokojivé. Podle výsledků dotazníku totiž 32 % dotázaných řidičů, tedy 320 lidí z 1 000, čištění interiéru výrazně zanedbává a věnuje se mu zhruba jednou ročně.
Zanedbávání čištění interiéru přitom může být vážným rizikem pro naše zdraví. Jak totiž upozorňuje National Center for biotechnology Information, interiéry automobilů patří mezi nejznečištěnější místa na Zemi - v některých extrémech mohou být dokonce špinavější než záchodová prkénka veřejných toalet.
Taková představa může přijít mnohým až přehnaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že s volantem jsme během jízdy neustále v kontaktu. Toto tvrzení se však opírá o poněkud znepokojivý výzkum, během kterého se měří buď bakterií na centimetr čtvereční a to formou tzv. „jednotek tvořících kolonie," označované zkratkou CFU z anglického Colony-Forming Units.
Během výzkumu bylo na volantu zjištěno okolo 629 CFU, což je skutečně extrémní číslo. Pro srovnání - na displeji běžného mobilního telefonu se vyskytuje v průměru 100 CFU, ve výtazích okolo 313 CFU a na sedátku veřejných toalet okolo 172 CFU na centimetr čtvereční.
Zatím jsme se však bavili pouze o volantu. K dost špinavým místům patří i držák nápojů (506 CFU), bezpečnostní pásy (403 CFU) nebo vnitřní kliky, (256 CFU). Překvapivě lépe dopadla například hlavice řadící páky (115 CFU) nebo volič hlasitosti u rádia (99 CFU). Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v USA, jsou však nízké hodnoty naměřené na hlavici řadící páky nejspíš způsobeny jen automatickými převodovkami, na které není potřeba příliš často sahat.
Z výzkumu také vyplynulo, že v interiéru tzv. „sdílených vozidel" bylo naměřeno o 33 % CFU více, než v interiéru vozidel z půjčoven. (6 056 CFU u sdílených vozidel vs. 2 001 CFU u vozidel z půjčoven).
Ještě znepokojivější než počty bakterií jsou však dva hojně zastoupené druhy. Tím prvním je podle studie bakterie Staphylococcus (Stafylokok), která může způsobit celou řadu závažných problémů, od otravy jídla, přes kožní onemocnění až po MRSA. Tou druhou je pak Propionibacterium, které může vyvolávat různá kožní onemocnění a infekce. Celkově se však uvnitř automobilů může vyskytovat až okolo 700 druhů různých bakterií.
Největší podíl viny za přítomnost bakterií v našich autech pak lze připisovat jídlu, které si do auta nosíme a jehož drobky a zbytky jsou pro bakterie skvělou živnou půdou. Nemalé množství bakterií si však do auta můžeme zanést i z čerpacích stanic - podle výzkumu bylo na tankovací pistoli naměřeno okolo 2 milionů CFU - igelitové rukavice tak dávají hned větší smysl.
A jak proti bakteriím bojovat? Nejlepším způsobem je pravidelná údržba, během které se zaměříte na nejproblémovější místa. Začít můžete například dezinfekcí palubní desky, volantu, hlavice řadící páky, držáků nápojů, vnitřních klik a nebo klíčků od vozu. K tomu vám poslouží například dezinfekční vlhčené ubrousky, které pořídíte v každé drogerii i na většině čerpacích stanic.
Dalším rozumným krokem je výměna kabinového filtru spojená s dezinfekcí ventilačního systému. K tomu jsou určeny speciální spreje, které pořídíte například v hobby-marketech nebo na místech zabývajících se prodejem příslušenství či náhradních dílů k automobilům.
Pozornost také věnujte vyluxování a vyčištění čalounění, k čemuž se opět dají sehnat speciální přípravky. To už jsme ale v minulosti mnohokrát probírali a proto přidáváme odkazy.
Nezapomínejte tedy na staré známé heslo „Čistota půl zdraví" a zkuste si na úklid vozu vzpomenout v pravidelných intervalech a věnovat mu dostatek času.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.