Pro velké procento řidičů je automobil jakýmsi druhým domovem. Je to místo, které důvěrně známe, ve kterém se cítíme pohodlně a současně bezpečně. Málokdo si však uvědomuje, že v interiéru našeho vozu na nás může čekat řada nebezpečí v podobě mikrobů a bakterií. A jedním z míst, kde se vyskytují v hojných počtech, bývá právě volant.
Na nebezpečí spojená se zanedbávanou údržbou interiéru tentokrát upozornila společnost CarRentals.com. Ta oslovila formou dotazníku 1000 amerických řidičů, kterých se zeptala, jak často se věnují údržbě a čištění interiéru svých vozidel. A výsledky byly dost znepokojivé. Podle výsledků dotazníku totiž 32 % dotázaných řidičů, tedy 320 lidí z 1 000, čištění interiéru výrazně zanedbává a věnuje se mu zhruba jednou ročně.
Zanedbávání čištění interiéru přitom může být vážným rizikem pro naše zdraví. Jak totiž upozorňuje National Center for biotechnology Information, interiéry automobilů patří mezi nejznečištěnější místa na Zemi - v některých extrémech mohou být dokonce špinavější než záchodová prkénka veřejných toalet.
Taková představa může přijít mnohým až přehnaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že s volantem jsme během jízdy neustále v kontaktu. Toto tvrzení se však opírá o poněkud znepokojivý výzkum, během kterého se měří buď bakterií na centimetr čtvereční a to formou tzv. „jednotek tvořících kolonie," označované zkratkou CFU z anglického Colony-Forming Units.
Během výzkumu bylo na volantu zjištěno okolo 629 CFU, což je skutečně extrémní číslo. Pro srovnání - na displeji běžného mobilního telefonu se vyskytuje v průměru 100 CFU, ve výtazích okolo 313 CFU a na sedátku veřejných toalet okolo 172 CFU na centimetr čtvereční.
Zatím jsme se však bavili pouze o volantu. K dost špinavým místům patří i držák nápojů (506 CFU), bezpečnostní pásy (403 CFU) nebo vnitřní kliky, (256 CFU). Překvapivě lépe dopadla například hlavice řadící páky (115 CFU) nebo volič hlasitosti u rádia (99 CFU). Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v USA, jsou však nízké hodnoty naměřené na hlavici řadící páky nejspíš způsobeny jen automatickými převodovkami, na které není potřeba příliš často sahat.
Z výzkumu také vyplynulo, že v interiéru tzv. „sdílených vozidel" bylo naměřeno o 33 % CFU více, než v interiéru vozidel z půjčoven. (6 056 CFU u sdílených vozidel vs. 2 001 CFU u vozidel z půjčoven).
Ještě znepokojivější než počty bakterií jsou však dva hojně zastoupené druhy. Tím prvním je podle studie bakterie Staphylococcus (Stafylokok), která může způsobit celou řadu závažných problémů, od otravy jídla, přes kožní onemocnění až po MRSA. Tou druhou je pak Propionibacterium, které může vyvolávat různá kožní onemocnění a infekce. Celkově se však uvnitř automobilů může vyskytovat až okolo 700 druhů různých bakterií.
Největší podíl viny za přítomnost bakterií v našich autech pak lze připisovat jídlu, které si do auta nosíme a jehož drobky a zbytky jsou pro bakterie skvělou živnou půdou. Nemalé množství bakterií si však do auta můžeme zanést i z čerpacích stanic - podle výzkumu bylo na tankovací pistoli naměřeno okolo 2 milionů CFU - igelitové rukavice tak dávají hned větší smysl.
A jak proti bakteriím bojovat? Nejlepším způsobem je pravidelná údržba, během které se zaměříte na nejproblémovější místa. Začít můžete například dezinfekcí palubní desky, volantu, hlavice řadící páky, držáků nápojů, vnitřních klik a nebo klíčků od vozu. K tomu vám poslouží například dezinfekční vlhčené ubrousky, které pořídíte v každé drogerii i na většině čerpacích stanic.
Dalším rozumným krokem je výměna kabinového filtru spojená s dezinfekcí ventilačního systému. K tomu jsou určeny speciální spreje, které pořídíte například v hobby-marketech nebo na místech zabývajících se prodejem příslušenství či náhradních dílů k automobilům.
Pozornost také věnujte vyluxování a vyčištění čalounění, k čemuž se opět dají sehnat speciální přípravky. To už jsme ale v minulosti mnohokrát probírali a proto přidáváme odkazy.
Nezapomínejte tedy na staré známé heslo „Čistota půl zdraví" a zkuste si na úklid vozu vzpomenout v pravidelných intervalech a věnovat mu dostatek času.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?