Pro velké procento řidičů je automobil jakýmsi druhým domovem. Je to místo, které důvěrně známe, ve kterém se cítíme pohodlně a současně bezpečně. Málokdo si však uvědomuje, že v interiéru našeho vozu na nás může čekat řada nebezpečí v podobě mikrobů a bakterií. A jedním z míst, kde se vyskytují v hojných počtech, bývá právě volant.
Na nebezpečí spojená se zanedbávanou údržbou interiéru tentokrát upozornila společnost CarRentals.com. Ta oslovila formou dotazníku 1000 amerických řidičů, kterých se zeptala, jak často se věnují údržbě a čištění interiéru svých vozidel. A výsledky byly dost znepokojivé. Podle výsledků dotazníku totiž 32 % dotázaných řidičů, tedy 320 lidí z 1 000, čištění interiéru výrazně zanedbává a věnuje se mu zhruba jednou ročně.
Zanedbávání čištění interiéru přitom může být vážným rizikem pro naše zdraví. Jak totiž upozorňuje National Center for biotechnology Information, interiéry automobilů patří mezi nejznečištěnější místa na Zemi - v některých extrémech mohou být dokonce špinavější než záchodová prkénka veřejných toalet.
Taková představa může přijít mnohým až přehnaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že s volantem jsme během jízdy neustále v kontaktu. Toto tvrzení se však opírá o poněkud znepokojivý výzkum, během kterého se měří buď bakterií na centimetr čtvereční a to formou tzv. „jednotek tvořících kolonie," označované zkratkou CFU z anglického Colony-Forming Units.
Během výzkumu bylo na volantu zjištěno okolo 629 CFU, což je skutečně extrémní číslo. Pro srovnání - na displeji běžného mobilního telefonu se vyskytuje v průměru 100 CFU, ve výtazích okolo 313 CFU a na sedátku veřejných toalet okolo 172 CFU na centimetr čtvereční.
Zatím jsme se však bavili pouze o volantu. K dost špinavým místům patří i držák nápojů (506 CFU), bezpečnostní pásy (403 CFU) nebo vnitřní kliky, (256 CFU). Překvapivě lépe dopadla například hlavice řadící páky (115 CFU) nebo volič hlasitosti u rádia (99 CFU). Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v USA, jsou však nízké hodnoty naměřené na hlavici řadící páky nejspíš způsobeny jen automatickými převodovkami, na které není potřeba příliš často sahat.
Z výzkumu také vyplynulo, že v interiéru tzv. „sdílených vozidel" bylo naměřeno o 33 % CFU více, než v interiéru vozidel z půjčoven. (6 056 CFU u sdílených vozidel vs. 2 001 CFU u vozidel z půjčoven).
Ještě znepokojivější než počty bakterií jsou však dva hojně zastoupené druhy. Tím prvním je podle studie bakterie Staphylococcus (Stafylokok), která může způsobit celou řadu závažných problémů, od otravy jídla, přes kožní onemocnění až po MRSA. Tou druhou je pak Propionibacterium, které může vyvolávat různá kožní onemocnění a infekce. Celkově se však uvnitř automobilů může vyskytovat až okolo 700 druhů různých bakterií.
Největší podíl viny za přítomnost bakterií v našich autech pak lze připisovat jídlu, které si do auta nosíme a jehož drobky a zbytky jsou pro bakterie skvělou živnou půdou. Nemalé množství bakterií si však do auta můžeme zanést i z čerpacích stanic - podle výzkumu bylo na tankovací pistoli naměřeno okolo 2 milionů CFU - igelitové rukavice tak dávají hned větší smysl.
A jak proti bakteriím bojovat? Nejlepším způsobem je pravidelná údržba, během které se zaměříte na nejproblémovější místa. Začít můžete například dezinfekcí palubní desky, volantu, hlavice řadící páky, držáků nápojů, vnitřních klik a nebo klíčků od vozu. K tomu vám poslouží například dezinfekční vlhčené ubrousky, které pořídíte v každé drogerii i na většině čerpacích stanic.
Dalším rozumným krokem je výměna kabinového filtru spojená s dezinfekcí ventilačního systému. K tomu jsou určeny speciální spreje, které pořídíte například v hobby-marketech nebo na místech zabývajících se prodejem příslušenství či náhradních dílů k automobilům.
Pozornost také věnujte vyluxování a vyčištění čalounění, k čemuž se opět dají sehnat speciální přípravky. To už jsme ale v minulosti mnohokrát probírali a proto přidáváme odkazy.
Nezapomínejte tedy na staré známé heslo „Čistota půl zdraví" a zkuste si na úklid vozu vzpomenout v pravidelných intervalech a věnovat mu dostatek času.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.