Pro velké procento řidičů je automobil jakýmsi druhým domovem. Je to místo, které důvěrně známe, ve kterém se cítíme pohodlně a současně bezpečně. Málokdo si však uvědomuje, že v interiéru našeho vozu na nás může čekat řada nebezpečí v podobě mikrobů a bakterií. A jedním z míst, kde se vyskytují v hojných počtech, bývá právě volant.
Na nebezpečí spojená se zanedbávanou údržbou interiéru tentokrát upozornila společnost CarRentals.com. Ta oslovila formou dotazníku 1000 amerických řidičů, kterých se zeptala, jak často se věnují údržbě a čištění interiéru svých vozidel. A výsledky byly dost znepokojivé. Podle výsledků dotazníku totiž 32 % dotázaných řidičů, tedy 320 lidí z 1 000, čištění interiéru výrazně zanedbává a věnuje se mu zhruba jednou ročně.
Zanedbávání čištění interiéru přitom může být vážným rizikem pro naše zdraví. Jak totiž upozorňuje National Center for biotechnology Information, interiéry automobilů patří mezi nejznečištěnější místa na Zemi - v některých extrémech mohou být dokonce špinavější než záchodová prkénka veřejných toalet.
Taková představa může přijít mnohým až přehnaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že s volantem jsme během jízdy neustále v kontaktu. Toto tvrzení se však opírá o poněkud znepokojivý výzkum, během kterého se měří buď bakterií na centimetr čtvereční a to formou tzv. „jednotek tvořících kolonie," označované zkratkou CFU z anglického Colony-Forming Units.
Během výzkumu bylo na volantu zjištěno okolo 629 CFU, což je skutečně extrémní číslo. Pro srovnání - na displeji běžného mobilního telefonu se vyskytuje v průměru 100 CFU, ve výtazích okolo 313 CFU a na sedátku veřejných toalet okolo 172 CFU na centimetr čtvereční.
Zatím jsme se však bavili pouze o volantu. K dost špinavým místům patří i držák nápojů (506 CFU), bezpečnostní pásy (403 CFU) nebo vnitřní kliky, (256 CFU). Překvapivě lépe dopadla například hlavice řadící páky (115 CFU) nebo volič hlasitosti u rádia (99 CFU). Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v USA, jsou však nízké hodnoty naměřené na hlavici řadící páky nejspíš způsobeny jen automatickými převodovkami, na které není potřeba příliš často sahat.
Z výzkumu také vyplynulo, že v interiéru tzv. „sdílených vozidel" bylo naměřeno o 33 % CFU více, než v interiéru vozidel z půjčoven. (6 056 CFU u sdílených vozidel vs. 2 001 CFU u vozidel z půjčoven).
Ještě znepokojivější než počty bakterií jsou však dva hojně zastoupené druhy. Tím prvním je podle studie bakterie Staphylococcus (Stafylokok), která může způsobit celou řadu závažných problémů, od otravy jídla, přes kožní onemocnění až po MRSA. Tou druhou je pak Propionibacterium, které může vyvolávat různá kožní onemocnění a infekce. Celkově se však uvnitř automobilů může vyskytovat až okolo 700 druhů různých bakterií.
Největší podíl viny za přítomnost bakterií v našich autech pak lze připisovat jídlu, které si do auta nosíme a jehož drobky a zbytky jsou pro bakterie skvělou živnou půdou. Nemalé množství bakterií si však do auta můžeme zanést i z čerpacích stanic - podle výzkumu bylo na tankovací pistoli naměřeno okolo 2 milionů CFU - igelitové rukavice tak dávají hned větší smysl.
A jak proti bakteriím bojovat? Nejlepším způsobem je pravidelná údržba, během které se zaměříte na nejproblémovější místa. Začít můžete například dezinfekcí palubní desky, volantu, hlavice řadící páky, držáků nápojů, vnitřních klik a nebo klíčků od vozu. K tomu vám poslouží například dezinfekční vlhčené ubrousky, které pořídíte v každé drogerii i na většině čerpacích stanic.
Dalším rozumným krokem je výměna kabinového filtru spojená s dezinfekcí ventilačního systému. K tomu jsou určeny speciální spreje, které pořídíte například v hobby-marketech nebo na místech zabývajících se prodejem příslušenství či náhradních dílů k automobilům.
Pozornost také věnujte vyluxování a vyčištění čalounění, k čemuž se opět dají sehnat speciální přípravky. To už jsme ale v minulosti mnohokrát probírali a proto přidáváme odkazy.
Nezapomínejte tedy na staré známé heslo „Čistota půl zdraví" a zkuste si na úklid vozu vzpomenout v pravidelných intervalech a věnovat mu dostatek času.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?