Pro velké procento řidičů je automobil jakýmsi druhým domovem. Je to místo, které důvěrně známe, ve kterém se cítíme pohodlně a současně bezpečně. Málokdo si však uvědomuje, že v interiéru našeho vozu na nás může čekat řada nebezpečí v podobě mikrobů a bakterií. A jedním z míst, kde se vyskytují v hojných počtech, bývá právě volant.
Na nebezpečí spojená se zanedbávanou údržbou interiéru tentokrát upozornila společnost CarRentals.com. Ta oslovila formou dotazníku 1000 amerických řidičů, kterých se zeptala, jak často se věnují údržbě a čištění interiéru svých vozidel. A výsledky byly dost znepokojivé. Podle výsledků dotazníku totiž 32 % dotázaných řidičů, tedy 320 lidí z 1 000, čištění interiéru výrazně zanedbává a věnuje se mu zhruba jednou ročně.
Zanedbávání čištění interiéru přitom může být vážným rizikem pro naše zdraví. Jak totiž upozorňuje National Center for biotechnology Information, interiéry automobilů patří mezi nejznečištěnější místa na Zemi - v některých extrémech mohou být dokonce špinavější než záchodová prkénka veřejných toalet.
Taková představa může přijít mnohým až přehnaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že s volantem jsme během jízdy neustále v kontaktu. Toto tvrzení se však opírá o poněkud znepokojivý výzkum, během kterého se měří buď bakterií na centimetr čtvereční a to formou tzv. „jednotek tvořících kolonie," označované zkratkou CFU z anglického Colony-Forming Units.
Během výzkumu bylo na volantu zjištěno okolo 629 CFU, což je skutečně extrémní číslo. Pro srovnání - na displeji běžného mobilního telefonu se vyskytuje v průměru 100 CFU, ve výtazích okolo 313 CFU a na sedátku veřejných toalet okolo 172 CFU na centimetr čtvereční.
Zatím jsme se však bavili pouze o volantu. K dost špinavým místům patří i držák nápojů (506 CFU), bezpečnostní pásy (403 CFU) nebo vnitřní kliky, (256 CFU). Překvapivě lépe dopadla například hlavice řadící páky (115 CFU) nebo volič hlasitosti u rádia (99 CFU). Vzhledem k tomu, že výzkum probíhal v USA, jsou však nízké hodnoty naměřené na hlavici řadící páky nejspíš způsobeny jen automatickými převodovkami, na které není potřeba příliš často sahat.
Z výzkumu také vyplynulo, že v interiéru tzv. „sdílených vozidel" bylo naměřeno o 33 % CFU více, než v interiéru vozidel z půjčoven. (6 056 CFU u sdílených vozidel vs. 2 001 CFU u vozidel z půjčoven).
Ještě znepokojivější než počty bakterií jsou však dva hojně zastoupené druhy. Tím prvním je podle studie bakterie Staphylococcus (Stafylokok), která může způsobit celou řadu závažných problémů, od otravy jídla, přes kožní onemocnění až po MRSA. Tou druhou je pak Propionibacterium, které může vyvolávat různá kožní onemocnění a infekce. Celkově se však uvnitř automobilů může vyskytovat až okolo 700 druhů různých bakterií.
Největší podíl viny za přítomnost bakterií v našich autech pak lze připisovat jídlu, které si do auta nosíme a jehož drobky a zbytky jsou pro bakterie skvělou živnou půdou. Nemalé množství bakterií si však do auta můžeme zanést i z čerpacích stanic - podle výzkumu bylo na tankovací pistoli naměřeno okolo 2 milionů CFU - igelitové rukavice tak dávají hned větší smysl.
A jak proti bakteriím bojovat? Nejlepším způsobem je pravidelná údržba, během které se zaměříte na nejproblémovější místa. Začít můžete například dezinfekcí palubní desky, volantu, hlavice řadící páky, držáků nápojů, vnitřních klik a nebo klíčků od vozu. K tomu vám poslouží například dezinfekční vlhčené ubrousky, které pořídíte v každé drogerii i na většině čerpacích stanic.
Dalším rozumným krokem je výměna kabinového filtru spojená s dezinfekcí ventilačního systému. K tomu jsou určeny speciální spreje, které pořídíte například v hobby-marketech nebo na místech zabývajících se prodejem příslušenství či náhradních dílů k automobilům.
Pozornost také věnujte vyluxování a vyčištění čalounění, k čemuž se opět dají sehnat speciální přípravky. To už jsme ale v minulosti mnohokrát probírali a proto přidáváme odkazy.
Nezapomínejte tedy na staré známé heslo „Čistota půl zdraví" a zkuste si na úklid vozu vzpomenout v pravidelných intervalech a věnovat mu dostatek času.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.