V letošním roce se otevře řidičům celkem 22,4 kilometrů nových úseků dálnic na D1 mezi Přerovem a Lipníkem a na D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. Mezi letos dokončovanými takřka 25 kilometry silnic I. třídy pak jsou obchvaty Slaného, Lechovic nebo Znojma. K zahájení se připravuje dalších 178 kilometrů dálnic a silnic I. třídy.
„Nejvíce rozestavěnými dálničními stavbami jsou brněnská D1, jihočeská D3, karlovarská D6, olomoucká D35, chomutovská D7, hradecká D11, ale také celá D48 včetně obchvatu Frýdku-Místku a napojení na D56 nebo obchvat Otrokovic na D55. Aktuálně je tak ve výstavbě celkem 187 kilometrů dálnic a silnic I. třídy,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Nových úseků dálnic je ve výstavbě celkem 128 kilometrů, z čehož je 21 kilometrů modernizace D1, 59 kilometrů pak tvoří stavby na silnicích I. tříd. V roce 2018 bylo otevřeno řidičům celkem 45 kilometrů silnic, z toho mezi Prahou a Brnem se postavilo znovu 26 kilometrů dálnice, nový úsek dálnice byl jeden čtyřkilometrový na D7 a silnic I. třídy bylo 15 kilometrů.
„Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem,“ dodává ministr. Stavby trvají běžně dva až tři roky, u složitějších staveb jsou to čtyři roky.
Přehled aktuální výstavby dálnic a silnic I. třídy je na zde.
Výstavba dálnic a silnic v číslech:
V roce 2019 je připraveno k zahájení 178 kilometrů silnic
Z toho modernizace D1, což je stavba nové dálnice ve stejné trase, je 50 kilometrů Nových dálnic je 80 kilometrů Nových silnic je 48 kilometrůV roce 2019 se řidičům otevře 47 kilometrů silnic
Z toho modernizace D1 je 0 kilometrů Nových dálnic je 22,4 kilometry Nových silnic je 25 kilometrůV roce 2018 bylo zahájeno 90 kilometrů silnic
Z toho modernizace D1 je 21 kilometrů Nových dálnic je 53 kilometrů Nových silnic je 16 kilometrůV roce 2018 bylo otevřeno 45 kilometrů silnic
Z toho modernizace D1 je 26 kilometrů Nových dálnic jsou 4 kilometry Nových silnic je 15 kilometrůV současné době je rozestavěno 187 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy
úseky dálnic z toho tvoří 128 kilometrů, z toho modernizace D1 je 21 kilometrů 59 km tvoří novostavby na silnicích I. tříd.Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.