Elektrický pohon je jako stvořený pro sporťáky, což ostatně dokazují vozy jako Tesla Roadster, Rimac Concept One nebo NIO EP9. Všechny tyto vozy však maji i další společnou vlastnost, vysokou cenu. Nyní ale přichází na trh startup Leap Motors se svým levným kupé.
Čína je v elektrifikaci svého vozového parku opravdová velmoc. Každá tamní automobilka má v nabídce alespoň jeden model a nové startupy vznikají snad každý měsíc. Čína ale nikdy příliš nefandila sportovním vozům, tamní zákazníci si potrpí spíše na pohodlí a dostatek místa. Proto je nezvyk, když nový startup přijde na trh s něčím jiným než prémiovým SUV nebo levným hatchbackem. Nově se ale do prodeje dostává Leap S01, malý elektrický sporťák, na jehož pořízení bude stačit jen 350 tisíc Kč.
Startup Leap Motors byl založen teprve v roce 2017 v provincii Zhejiang. Už od počátku měla firma velké plány, ihned totiž začala s výstavbou vlastní továrny, schopné produkovat 250 tisíc vozidel ročně. Běžnější praxí pro čínské startupy je totiž nechat si vozy vyrábět ze začátku u některé ze zavedených automobilek.
První model značky, elektrické S01 bylo představeno ještě tentýž rok. Atraktivní čtyřmístné kupé svým vzhledem lehce připomíná koncept Nissan IDx, kterým Japonci v roce 2013 zaujali všechny fanoušky dostupných kupéček a následně jim zlomili srdce oznámením, že byly zrušeny plány na výrobu. Číňané ale tentokrát přišli s vlastním, lehce retro designem, i vzhledem k cenovce dosti povedeným, ačkoliv větší kola by S01 určitě prospěla. Zaměřením Leap evokuje spíše vozy jako byla druhá generace Hyundai Coupé, nejde mu totiž o přehnaně agresivní vzhled ani o velké výkony.
Pohon zajišťuje vepředu umístěný elektrický motor nazvaný Heracles, který dodává na zadní nápravu 170 koní a 250 Nm. S tím se S01 dostane z nuly na sto za 6.9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 190 km/h. Dostupné jsou dvě kapacity baterie, se základní 35.6 kWh ujede Leap podle cyklu NEDC celých 300 km, s vyšší 48 kWh baterií pak 380 km.
V interiéru se posádka setká se dvěma 10.1 palcovými obrazovkami, sportovním volantem a sedačkami. Na osvětlení interiéru se podílela známá firma Razer, vyrábějící hardware pro hráče počítačových her. S01 využije RGB podsvícení Chroma, které Razer montuje například do svých klávesnic. Čeští zákazníci by nepochybně ocenili i prostorný kufr, který S01 nabízí za zadními sedačkami.
Leap svůj sporťák vybavuje také pokročilými technologiemi, S01 má výbavu pro autonomní řízení druhého stupně, rozpoznávání obličeje pro odemčení a nastartování, WiFi a funkcemi pro streamování videa z vozu a také pro sdílení samotného auta.
Tohle vše si mohou čínští zákazníci koupit už teď za 350 tisíc Kč ve verzi se základní výbavou a menší baterií. Nejvyšší verze s větší baterií pak přijde na asi 490 tisíc Kč. Čínské ceny už samozřejmě zahrnují lokální dotace, které čínská vláda nabízí přímo výrobcům. V případě exportu na jiné trhy by se tak Leap S01 nepochybně nabízel o něco dráž.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.