Byl to hodně nabitý rok. Nejen co se týče práce na vývoji a uvedení nových vozů, které měly v roce 2018 premiéru, ale také úsilí na závodních okruzích. Úsilí se vyplatilo - vítězství v závodě Le Mans 24 nebo Pohár konstruktérů v Mistrovství světa v rallye jsou skvělým důkazem. Nejsou to ale jediné významné sportovní úspěchy, které Toyota v loňském roce zaznamenala.
1) Mistrovství světa v Rallye
Zkonstruovat závodní auto na nejvyšší světové úrovni není žádná legrace. Tím spíš, když má jít o nejlepší vůz sezóny, který získá mistrovský titul. Přestože se Toyota do WRC vrátila po několikaleté pauze, moc času na vybudování vítězné konstrukce a sehraného týmu nepotřebovala. Již ve druhé sezóně ve WRC získal tým Toyota Gazoo Racing WRT mistrovský titul v kategorii konstruktérů díky Yarisu WRC. Toyota si pro tento prestižní titul v roce 2018 sáhla už počtvrté.
2) Triumf v Le Mans 24h
O vítězství v legendárním čtyřiadvacetihodinovém závodě Le Mans sní snad každý závodní jezdec. Vloni si sen splnili piloti Toyoty, a japonská značka se tak poprvé ve svých dějinách pyšní vítězstvím v tomto proslulém závodě. Co víc, na druhé příčce v žebříčku 86. ročníku 24 Hours of Le Mans skončila Toyota TS050 Hybrid, a Kazuki Nakajima se stal prvním japonským jezdcem, který závod vyhrál ve voze japonského původu. Číslo 86 Toyotě opět přineslo štěstí.
3) Toyota Avensis vítězí v BTCC
Může velký sedan populární zejména mezi řidiči firemních vozů vyhrát závod? Samozřejmě. Stačí ho svěřit do rukou správného řidiče a týmu. Toyotu Avensis proto tentokrát v British Touring Car Championship řídil Tom Ingram a vůz připravil tým Speedworks Motorsport. Ingram tak stejně jako o rok dříve zvítězil v klasifikaci nezávislých jezdců, když vyhrál tři závody a devětkrát se postavil na stupně vítězů. V další sezóně BTTC nahradí Avensis nová Corolla hatchback.
4) Toyota dominuje v Rallye Dakar
Vyčerpávající závod, neobyčejně obtížný pro auta i posádky. Autem, které si nejlépe poradí v nejtěžší rallye světa, je Toyota Hilux. Právě s tímto vozem dosáhla Toyota nemalého úspěchu v Rallye Dakar 2018. Ze tří pickupů startujících v barvách Toyota Gazoo Racing South Africa si dva dojely na stupně vítězů, konkrétně na druhé a třetí místo. Hilux však nebyl jediný terénní automobil zastupující japonskou značku. Do boje se zapojil i Team Land Cruiser Toyota Auto Body a popáté v řadě zvítězil ve třídě užitkových vozů.
5) Tundra si podmaňuje NASCAR
Má motor V8 o výkonu 600 koní vybudovaný TRD, karoserii od Calty Design a jezdí na etanol s desetiprocentní příměsí benzínu – to je Toyota Tundra, která startuje na NASCAR Truck Series. Vloni díky řidiči Brettu Moffittovi vyhrála celou sérii. Nebyl to však první úspěch. Od roku 2004, kdy se Toyota poprvé objevila na startu, vyhrál pick-up 179 závodů a šest mistrovství.
6) Team TOM’S vládne w Japanese F3 Championship
Série závodů Japanese F3 Championship je hotový inkubátor talentů. I Toyota tady hledá schopné jezdce a podporuje tým TOM’S. Na startu má hned dvě želízka v ohni, vozy Dallara F317 vybavené závodními motory Toyota TAZ31 o výkonu 240 koní a šestirychlostními poloautomatickými převodovkami. Přestože vloni závodilo 11 týmů, vítězství ve všech 19 závodech si odnesli jezdci týmu TOM’S. Nejlepší byl Sho Tsuboi, který vyhrál sedmnáctkrát, z toho dvanáctkrát v řadě.
7) Třetí triumf Toyoty v NHRA Funny Car Championship
Toyota Camry za 3,82 s urazila čtvrt míle. Pilotoval ji J.R. Todd podporovaný Toyotou a stal se mistrem světa v sérii NHRA Funny Car Championship. Slovo „funny” v názvu odkazuje na atypický vzhled vozů. Dragster od Toyoty proto v tomto případě rozhodně není žádný pohodlný sedan. Pod karbonovou karoserií od Calty se skrývá V8 na nitrometan, která vytváří těžko změřitelný výkon asi 8 000 koní. Nutno dodat, že vítězství J.R. Todda bylo již třetím triumfem Toyoty na NHRA Funny Car Championship od začátku startů Toyoty, tedy od roku 2008.
8) GT86 vyhrává Japanese Sprint Series
Japanese Sprint Series je britská série vytvořená pro jezdce japonských vozů. Nároky kladené na její účastníky nejsou vysoké (stačí mít řidičský průkaz, auto splňující bezpečnostní normy a normy hlučnosti), přesto závodníci berou tuto soutěž velmi vážně. Důkazem může být Toyota GT86 Adriana Smithe o výkonu 640 koní, s turbem a zadním náhonem, kterou na závod připravil Fensport. Auto mu zajistilo vítězství v inaugurační sezoně série, přičemž se Smith jako jediný ze všech dostal na stupně vítězů všech kol závodu. Zajímavá je i skutečnost, že druhé místo v celkové klasifikaci zaujala další Toyota – Celica GT-Four s náhonem na všechna čtyři kola.
9) Motor Toyoty vítězí v POWRi National Midgets League
V POWRi National Midgets League startují buginy o hmotnosti cca 400 kg, se zadním náhonem a o velikosti Toyoty Aygo. V roce 2018 dominoval americké sérii závodů Tucker Klaasmeyer, jehož vozidlo poháněl 2,7litrový čtyřválec vypracovaný TRD, o výkonu asi 400 koní. V této sezóně se třiadvacetiletý jezdec dostal na pódium třináctkrát, z toho šestkrát zaujal nejvyšší pozici.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.