Tatra a Mercedes-Benz 8x8 v náročném terénu? Někdy ani osm hnaných kol nestačí

Náročný závod prověřil speciální náklaďáky s pohonem 8x8
Náročný závod prověřil speciální náklaďáky s pohonem 8x8, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. ledna 2019 16:27
Sdílej:

Při pohledu na těžké tahače s pohonem 8x8 má člověk pocit, že tyhle mohutné stroje nemohou být v terénu nikdy zastaveny. Video, které bylo natočeno během náročných offroad závodů v Německu, však názorně ukazuje, že ani osm poháněných kol s více řiditelnými nápravami nemusí být zaručeným receptem na každý terén.

Nákladní vozy s pohonem 8x8 působí na první pohled jako nezastavitelné stroje, které si musí zákonitě poradit s každou překážkou. Video ze závodů těchto strojů, které se začátkem prosince objevilo na YouTube kanálu K4 Movies, však dokazuje, že i tyto stroje mají své limity.

Na závodě, který se konal poblíž německého města Teuchern (kousek od Lipska), se představilo několik účastníků ve vozech Tatra ale i Mercedes Benz. Všechny vozy přitom byly vybaveny ochrannými klecemi, odlehčenými nástavbami, ochrannými plechy a dalšími drobnostmi, které výrazně zvyšovali jejich mobilitu v náročných podmínkách.

Hned na začátku videa, na které upozornil server Motor1, je však vidět, že i tyto působivé stroje mají své limity. Pokud mají možnost nabrat dostatečnou rychlost, překonají prakticky jakoukoliv překážku. Jakmile se však pod jejich koly objeví měkký či sypký materiál, začnou se pneumatiky kvůli vysoké hmotnosti jen bezmocně protáčet a řidiči nezbývá než potupně couvat a hledat možnost, jak nabrat rychlost.

Disciplínou, ve které tyto stroje přímo excelují, jsou kamenité úseky. Díky osmi poháněným kolům, výkonným motorům, flexibilnímu podvozku a speciálním odolným pneumatikám s agresivním vzorkem se vozy bez větších potíží derou kupředu. V těchto úsecích je však také dobře vidět, jak důležité jsou v terénu dostatečně dimenzované ochranné plechy podvozku, které si musí co chvíli poradit s ostrými kameny. 

Manévrovat s podobně velkými stroji v takto náročném terénu však není nic snadného a tak se nelze divit, že řidiči co chvíli vystrkují hlavy z oken a koukají pod kola. S navigací jim navíc pomáhají i jejich spolujezdci, kteří kontrolují druhou stranu vozu.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.