Tatra a Mercedes-Benz 8x8 v náročném terénu? Někdy ani osm hnaných kol nestačí

Náročný závod prověřil speciální náklaďáky s pohonem 8x8
Náročný závod prověřil speciální náklaďáky s pohonem 8x8, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 2. ledna 2019 16:27
Sdílej:

Při pohledu na těžké tahače s pohonem 8x8 má člověk pocit, že tyhle mohutné stroje nemohou být v terénu nikdy zastaveny. Video, které bylo natočeno během náročných offroad závodů v Německu, však názorně ukazuje, že ani osm poháněných kol s více řiditelnými nápravami nemusí být zaručeným receptem na každý terén.

Nákladní vozy s pohonem 8x8 působí na první pohled jako nezastavitelné stroje, které si musí zákonitě poradit s každou překážkou. Video ze závodů těchto strojů, které se začátkem prosince objevilo na YouTube kanálu K4 Movies, však dokazuje, že i tyto stroje mají své limity.

Na závodě, který se konal poblíž německého města Teuchern (kousek od Lipska), se představilo několik účastníků ve vozech Tatra ale i Mercedes Benz. Všechny vozy přitom byly vybaveny ochrannými klecemi, odlehčenými nástavbami, ochrannými plechy a dalšími drobnostmi, které výrazně zvyšovali jejich mobilitu v náročných podmínkách.

Hned na začátku videa, na které upozornil server Motor1, je však vidět, že i tyto působivé stroje mají své limity. Pokud mají možnost nabrat dostatečnou rychlost, překonají prakticky jakoukoliv překážku. Jakmile se však pod jejich koly objeví měkký či sypký materiál, začnou se pneumatiky kvůli vysoké hmotnosti jen bezmocně protáčet a řidiči nezbývá než potupně couvat a hledat možnost, jak nabrat rychlost.

Disciplínou, ve které tyto stroje přímo excelují, jsou kamenité úseky. Díky osmi poháněným kolům, výkonným motorům, flexibilnímu podvozku a speciálním odolným pneumatikám s agresivním vzorkem se vozy bez větších potíží derou kupředu. V těchto úsecích je však také dobře vidět, jak důležité jsou v terénu dostatečně dimenzované ochranné plechy podvozku, které si musí co chvíli poradit s ostrými kameny. 

Manévrovat s podobně velkými stroji v takto náročném terénu však není nic snadného a tak se nelze divit, že řidiči co chvíli vystrkují hlavy z oken a koukají pod kola. S navigací jim navíc pomáhají i jejich spolujezdci, kteří kontrolují druhou stranu vozu.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.