Passat již 45 let směřuje do budoucnosti. Model představený v roce 1973 se v současnosti prodává na všech kontinentech. Volkswagen dosud vyrobil více než 29 milionů vozidel Passat osmi generací. V roce 2019 bude na trh uveden nový evoluční stupeň celosvětově nejúspěšnějšího vozu střední třídy – a Passat navíc jako první automobil svého segmentu pokoří hranici 30 milionů vyrobených vozidel.
Píše se rok 1973. Hudební scéna je v tomto desetiletí svědkem velkolepých událostí. Bratři Angus a Malcolm Youngovi zakládají AC/DC. Pink Floyd si albem „The Dark Side of the Moon“ zajišťují nesmrtelnost. A řidiči poslouchají písně z tohoto alba z „autorádií“ nového Volkswagenu, první generace modelu Passat.
Dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan se splývavou zádí nabízí praktičnost velkého víka zavazadlového prostoru. A ještě větší variabilitu než všechny do té doby vyráběné vozy Volkswagen. První Passat měl vnější délku 4190 mm, takže byl dokonce o trochu kratší, než je v současnosti T-Roc. Ale již první Passat nabízel mimořádně prostorný interiér. A pro Passat Variant, který Volkswagen představil v roce 1974, to platilo o to víc.
Do roku 2018 vzrostla vnější délka modelu Passat až na 4887 mm. A jeho nabídka prostoru na zadních sedadlech se vyrovná vozům vyšší třídy. Passat je přitom nepřetržitě zrcadlem automobilového pokroku. Proto v jeho výbavě nikdy nechyběly progresivní systémy, od protiblokovacího systému brzd až po současné síťově propojené asistenční systémy.
Passat se jako univerzální automobil pro rodiny i manažery a podnikatele, kteří tráví hodně času na cestách, zároveň vyvinul v nejúspěšnější vůz střední třídy a služební automobil na světě. V Evropě, Číně i USA vznikají samostatné verze, které dohromady tvoří jeden z nejdůležitějších produktových pilířů značky Volkswagen.
Passat je i v 45. roce své historie nabízen v karosářských verzích Limuzína a Variant. Obě karosářské verze lze objednávat nejen s klasickým spalovacím motorem, ale i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, s nímž může být Passat přechodně, zejména ve městě, provozován jako elektricky poháněné vozidlo s nulovými emisemi.
Výrobní závod Emden v severním Německu se v současnosti již připravuje na výrobu nového modelu Passat. Koncem ledna 2019 bude totiž spuštěno odpočítávání do uvedení dalšího evolučního stupně této modelové řady na trh. Nový Passat nabídne nové technologie v oblastech pohonu, osvětlení, asistenčních, informačních a zábavních systémů i novou úroveň internetových služeb. Prvním milníkem, o jehož dosažení bude usilovat, je překonání hranice 30 milionů vyrobených vozidel. Passat je jedním ze tří nejúspěšnějších modelů v historii značky Volkswagen, za modelem Golf (35 milionů), ale před Broukem (21,5 milionu).
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.