Passat již 45 let směřuje do budoucnosti. Model představený v roce 1973 se v současnosti prodává na všech kontinentech. Volkswagen dosud vyrobil více než 29 milionů vozidel Passat osmi generací. V roce 2019 bude na trh uveden nový evoluční stupeň celosvětově nejúspěšnějšího vozu střední třídy – a Passat navíc jako první automobil svého segmentu pokoří hranici 30 milionů vyrobených vozidel.
Píše se rok 1973. Hudební scéna je v tomto desetiletí svědkem velkolepých událostí. Bratři Angus a Malcolm Youngovi zakládají AC/DC. Pink Floyd si albem „The Dark Side of the Moon“ zajišťují nesmrtelnost. A řidiči poslouchají písně z tohoto alba z „autorádií“ nového Volkswagenu, první generace modelu Passat.
Dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan se splývavou zádí nabízí praktičnost velkého víka zavazadlového prostoru. A ještě větší variabilitu než všechny do té doby vyráběné vozy Volkswagen. První Passat měl vnější délku 4190 mm, takže byl dokonce o trochu kratší, než je v současnosti T-Roc. Ale již první Passat nabízel mimořádně prostorný interiér. A pro Passat Variant, který Volkswagen představil v roce 1974, to platilo o to víc.
Do roku 2018 vzrostla vnější délka modelu Passat až na 4887 mm. A jeho nabídka prostoru na zadních sedadlech se vyrovná vozům vyšší třídy. Passat je přitom nepřetržitě zrcadlem automobilového pokroku. Proto v jeho výbavě nikdy nechyběly progresivní systémy, od protiblokovacího systému brzd až po současné síťově propojené asistenční systémy.
Passat se jako univerzální automobil pro rodiny i manažery a podnikatele, kteří tráví hodně času na cestách, zároveň vyvinul v nejúspěšnější vůz střední třídy a služební automobil na světě. V Evropě, Číně i USA vznikají samostatné verze, které dohromady tvoří jeden z nejdůležitějších produktových pilířů značky Volkswagen.
Passat je i v 45. roce své historie nabízen v karosářských verzích Limuzína a Variant. Obě karosářské verze lze objednávat nejen s klasickým spalovacím motorem, ale i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, s nímž může být Passat přechodně, zejména ve městě, provozován jako elektricky poháněné vozidlo s nulovými emisemi.
Výrobní závod Emden v severním Německu se v současnosti již připravuje na výrobu nového modelu Passat. Koncem ledna 2019 bude totiž spuštěno odpočítávání do uvedení dalšího evolučního stupně této modelové řady na trh. Nový Passat nabídne nové technologie v oblastech pohonu, osvětlení, asistenčních, informačních a zábavních systémů i novou úroveň internetových služeb. Prvním milníkem, o jehož dosažení bude usilovat, je překonání hranice 30 milionů vyrobených vozidel. Passat je jedním ze tří nejúspěšnějších modelů v historii značky Volkswagen, za modelem Golf (35 milionů), ale před Broukem (21,5 milionu).
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?