Passat již 45 let směřuje do budoucnosti. Model představený v roce 1973 se v současnosti prodává na všech kontinentech. Volkswagen dosud vyrobil více než 29 milionů vozidel Passat osmi generací. V roce 2019 bude na trh uveden nový evoluční stupeň celosvětově nejúspěšnějšího vozu střední třídy – a Passat navíc jako první automobil svého segmentu pokoří hranici 30 milionů vyrobených vozidel.
Píše se rok 1973. Hudební scéna je v tomto desetiletí svědkem velkolepých událostí. Bratři Angus a Malcolm Youngovi zakládají AC/DC. Pink Floyd si albem „The Dark Side of the Moon“ zajišťují nesmrtelnost. A řidiči poslouchají písně z tohoto alba z „autorádií“ nového Volkswagenu, první generace modelu Passat.
Dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan se splývavou zádí nabízí praktičnost velkého víka zavazadlového prostoru. A ještě větší variabilitu než všechny do té doby vyráběné vozy Volkswagen. První Passat měl vnější délku 4190 mm, takže byl dokonce o trochu kratší, než je v současnosti T-Roc. Ale již první Passat nabízel mimořádně prostorný interiér. A pro Passat Variant, který Volkswagen představil v roce 1974, to platilo o to víc.
Do roku 2018 vzrostla vnější délka modelu Passat až na 4887 mm. A jeho nabídka prostoru na zadních sedadlech se vyrovná vozům vyšší třídy. Passat je přitom nepřetržitě zrcadlem automobilového pokroku. Proto v jeho výbavě nikdy nechyběly progresivní systémy, od protiblokovacího systému brzd až po současné síťově propojené asistenční systémy.
Passat se jako univerzální automobil pro rodiny i manažery a podnikatele, kteří tráví hodně času na cestách, zároveň vyvinul v nejúspěšnější vůz střední třídy a služební automobil na světě. V Evropě, Číně i USA vznikají samostatné verze, které dohromady tvoří jeden z nejdůležitějších produktových pilířů značky Volkswagen.
Passat je i v 45. roce své historie nabízen v karosářských verzích Limuzína a Variant. Obě karosářské verze lze objednávat nejen s klasickým spalovacím motorem, ale i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, s nímž může být Passat přechodně, zejména ve městě, provozován jako elektricky poháněné vozidlo s nulovými emisemi.
Výrobní závod Emden v severním Německu se v současnosti již připravuje na výrobu nového modelu Passat. Koncem ledna 2019 bude totiž spuštěno odpočítávání do uvedení dalšího evolučního stupně této modelové řady na trh. Nový Passat nabídne nové technologie v oblastech pohonu, osvětlení, asistenčních, informačních a zábavních systémů i novou úroveň internetových služeb. Prvním milníkem, o jehož dosažení bude usilovat, je překonání hranice 30 milionů vyrobených vozidel. Passat je jedním ze tří nejúspěšnějších modelů v historii značky Volkswagen, za modelem Golf (35 milionů), ale před Broukem (21,5 milionu).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?