Volkswagen Passat slaví 45 let, prohlédněte si jeho minulost i budoucnost

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. prosince 2018 14:04
Sdílej:

Passat již 45 let směřuje do budoucnosti. Model představený v roce 1973 se v současnosti prodává na všech kontinentech. Volkswagen dosud vyrobil více než 29 milionů vozidel Passat osmi generací. V roce 2019 bude na trh uveden nový evoluční stupeň celosvětově nejúspěšnějšího vozu střední třídy – a Passat navíc jako první automobil svého segmentu pokoří hranici 30 milionů vyrobených vozidel.

Píše se rok 1973. Hudební scéna je v tomto desetiletí svědkem velkolepých událostí. Bratři Angus a Malcolm Youngovi zakládají AC/DC. Pink Floyd si albem „The Dark Side of the Moon“ zajišťují nesmrtelnost. A řidiči poslouchají písně z tohoto alba z „autorádií“ nového Volkswagenu, první generace modelu Passat.

Dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan se splývavou zádí nabízí praktičnost velkého víka zavazadlového prostoru. A ještě větší variabilitu než všechny do té doby vyráběné vozy Volkswagen. První Passat měl vnější délku 4190 mm, takže byl dokonce o trochu kratší, než je v současnosti T-Roc. Ale již první Passat nabízel mimořádně prostorný interiér. A pro Passat Variant, který Volkswagen představil v roce 1974, to platilo o to víc.

Do roku 2018 vzrostla vnější délka modelu Passat až na 4887 mm. A jeho nabídka prostoru na zadních sedadlech se vyrovná vozům vyšší třídy. Passat je přitom nepřetržitě zrcadlem automobilového pokroku. Proto v jeho výbavě nikdy nechyběly progresivní systémy, od protiblokovacího systému brzd až po současné síťově propojené asistenční systémy.

Passat se jako univerzální automobil pro rodiny i manažery a podnikatele, kteří tráví hodně času na cestách, zároveň vyvinul v nejúspěšnější vůz střední třídy a služební automobil na světě. V Evropě, Číně i USA vznikají samostatné verze, které dohromady tvoří jeden z nejdůležitějších produktových pilířů značky Volkswagen.

Passat je i v 45. roce své historie nabízen v karosářských verzích Limuzína a Variant. Obě karosářské verze lze objednávat nejen s klasickým spalovacím motorem, ale i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, s nímž může být Passat přechodně, zejména ve městě, provozován jako elektricky poháněné vozidlo s nulovými emisemi.

Výrobní závod Emden v severním Německu se v současnosti již připravuje na výrobu nového modelu Passat. Koncem ledna 2019 bude totiž spuštěno odpočítávání do uvedení dalšího evolučního stupně této modelové řady na trh. Nový Passat nabídne nové technologie v oblastech pohonu, osvětlení, asistenčních, informačních a zábavních systémů i novou úroveň internetových služeb. Prvním milníkem, o jehož dosažení bude usilovat, je překonání hranice 30 milionů vyrobených vozidel. Passat je jedním ze tří nejúspěšnějších modelů v historii značky Volkswagen, za modelem Golf (35 milionů), ale před Broukem (21,5 milionu).

Stalo se
Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.

Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.