Passat již 45 let směřuje do budoucnosti. Model představený v roce 1973 se v současnosti prodává na všech kontinentech. Volkswagen dosud vyrobil více než 29 milionů vozidel Passat osmi generací. V roce 2019 bude na trh uveden nový evoluční stupeň celosvětově nejúspěšnějšího vozu střední třídy – a Passat navíc jako první automobil svého segmentu pokoří hranici 30 milionů vyrobených vozidel.
Píše se rok 1973. Hudební scéna je v tomto desetiletí svědkem velkolepých událostí. Bratři Angus a Malcolm Youngovi zakládají AC/DC. Pink Floyd si albem „The Dark Side of the Moon“ zajišťují nesmrtelnost. A řidiči poslouchají písně z tohoto alba z „autorádií“ nového Volkswagenu, první generace modelu Passat.
Dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan se splývavou zádí nabízí praktičnost velkého víka zavazadlového prostoru. A ještě větší variabilitu než všechny do té doby vyráběné vozy Volkswagen. První Passat měl vnější délku 4190 mm, takže byl dokonce o trochu kratší, než je v současnosti T-Roc. Ale již první Passat nabízel mimořádně prostorný interiér. A pro Passat Variant, který Volkswagen představil v roce 1974, to platilo o to víc.
Do roku 2018 vzrostla vnější délka modelu Passat až na 4887 mm. A jeho nabídka prostoru na zadních sedadlech se vyrovná vozům vyšší třídy. Passat je přitom nepřetržitě zrcadlem automobilového pokroku. Proto v jeho výbavě nikdy nechyběly progresivní systémy, od protiblokovacího systému brzd až po současné síťově propojené asistenční systémy.
Passat se jako univerzální automobil pro rodiny i manažery a podnikatele, kteří tráví hodně času na cestách, zároveň vyvinul v nejúspěšnější vůz střední třídy a služební automobil na světě. V Evropě, Číně i USA vznikají samostatné verze, které dohromady tvoří jeden z nejdůležitějších produktových pilířů značky Volkswagen.
Passat je i v 45. roce své historie nabízen v karosářských verzích Limuzína a Variant. Obě karosářské verze lze objednávat nejen s klasickým spalovacím motorem, ale i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, s nímž může být Passat přechodně, zejména ve městě, provozován jako elektricky poháněné vozidlo s nulovými emisemi.
Výrobní závod Emden v severním Německu se v současnosti již připravuje na výrobu nového modelu Passat. Koncem ledna 2019 bude totiž spuštěno odpočítávání do uvedení dalšího evolučního stupně této modelové řady na trh. Nový Passat nabídne nové technologie v oblastech pohonu, osvětlení, asistenčních, informačních a zábavních systémů i novou úroveň internetových služeb. Prvním milníkem, o jehož dosažení bude usilovat, je překonání hranice 30 milionů vyrobených vozidel. Passat je jedním ze tří nejúspěšnějších modelů v historii značky Volkswagen, za modelem Golf (35 milionů), ale před Broukem (21,5 milionu).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.