Velmi zajímavé informace nám skrze youtube předává Paul Harrell, nadšenec do zbraní a munice. Nejen že se snaží v tomto odvětví jeho diváky školit, kromě výcviku se věnuje i nejrůznějším praktickým testům, během kterých zjišťuje fakta a tím pádem i vyvrací některé filmové děje a hollywoodské efekty.
Tentokrát si vzal Paul Harrell na paškál automobil, respektive otázku, zda lze automobil použít jako ochranu před střelbou. Díky tomu, že je Paul majitel snad všech typů zbraní a munice různých vlastností, máme tedy jedinečnou možnost vidět tento pokus opravdu detailně - Paul ve svém pokusu začíná u běžných pistolí, pokračuje brokovnicemi a končí automatickou puškou. Střídá navíc různé části auta, aby nám názorně ukázal, zda lze automobil doopravdy použít jako kryt.
Na začátku videa nás Paul seznámí s prvním z testovacích vozidel, kterým je Toyota Corolla z roku 2000. Paul nás také informuje o tom, že se již v jednom z minulých videí pokoušel prostřelit dveře automobilu s automatickými puškami, u kterých sledoval rozdíl, mezi použitím ráže 7,62 mm (viz. samopal vzor 58 používaný dříve u České armády, či automatická puška Kalašnikov AK-47 používaná dodnes v zemích "Třetího světa"), a ráže 5,56 mm (standardní ráže NATO).
V tomto případě byl však výsledek jasný - obě ráže dokázaly bez problémů prostřelit obě dveře skrz a ještě měly stále dostatek energie na to, aby dokázaly působit smrtelná zranění. V tomto videu se chtěl tedy Paul soustředit na jiné, běžně dostupné zbraně a také test provést na několika částech automobilu.
Paulovo pokus začíná v zadní části, kde se chystá otestovat kufr řečeno "skrz naskrz". Paul zkouší sérii výstřelů z levé strany a my máme možnost sledovat průstřely na straně pravé. Střelba z první zbraně, kterou je Colt 1911 ukazuje, že hodně záleží na konkrétním místě - ze 4 vystřelených střel 2 prošly skrze obě strany a 2 zůstaly uvnitř kufru. Některé zahnuté části karoserie jsou jednoduše pevnější a odolnější, než jiné části. Střelba z Beretty 92 FS měla 100% úspěšnost z pohledu průchodu a tak se Paul ptá, zda existuje typ zbraně, před kterým je vás automobil schopen ochránit. Poslední pistolí je Ruger Mark III, a jak to vypadá, právě před touto zbraní vás automobil ochrání. Tedy, nebudete-li sedět uvnitř, ale pokud budete schováni za automobilem. Dvě střely sice prošly skrz, měly však tak málo energie, že již nebyly schopny projít ani lahví minerálky.
V další části zkouší Paul odolnost automobilu vůči brokovnici Remington 870. Při střelbě z přibližně 13,5 metru sice odlétá lak automobilu a karoserie je pomačkaná, žádný z broků se však nedostal dovnitř automobilu. I když jsou tyto broky smrtící pro ptáky, jak zmiňuje Paul, v tomto případě poškodily jen pneumatiku. S posledně použitými kulovými náboji Winchester Super X 12 byl však účinek extrémní - střely se dostaly skrze oboje dveře a podle velikosti "děr" měly očividně stále dostatek energie na to, aby působily smrtelná zranění.
Nejzajímavější částí je však poslední pokus, na kterém Paul demonstruje známou informaci, tedy že nejúčinnější ochrannou by měl být motorový prostor automobilu. Jako zbraň si proto vybral známou útočnou pušku M16 s náboji ráže 5,56 NATO. Střelba z cca 25 metrů prokázala, že tato informace není mýtus. Z 25 vystřelených nábojů ani jeden neprošel skrz motorový prostor.
Jaký je tedy výsledek? Paul hned na začátku videa říká, že by automobil jako kryt rozhodně nedoporučil. Pokud však nemáte na výběr, je dobré skrýt se za motorovým prostorem. Odolnější místo vůči střelbě nenajdete.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?