Jsme rádi za to, že můžeme žít v době internetu, protože nebýt jeho, o podobných zajímavostech bychom se ani nedověděli. Je skvělé, že se na českém trhu dají sehnat i raritní kousky se sběratelským potenciálem, a právě jedním z takovým je i Mitsubishi Legnum VR4, na které se dnes podíváme podrobněji.
Pokud teď marně saháte do své paměti a říkáte si, že vám model Legnum nic neříká, pak se jistě nepletete. Všichni jste však již slyšeli o mnohem větší klasice - Mitsubishi Galant - jehož sportovní verze nesla právě označení Legnum. Jelikož se ale jedná o typický automobil typu JDM (Japanese Domestic Market), tedy vysokovýkonný automobil s pravostranným řízením určený výhradně pro japonský trh, do Evropy se jich nikdy mnoho nedostalo, čímž začíná určitý punc nedosažitelnosti ještě předtím, aniž bychom vůz vůbec viděli.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Velké kouzlo Legnumu se skrývá v označení VR4 (Viscous realtime 4WD), které nám oznamuje, že je vůz poháněnen stálým pohonem všech kol přes viskózní spojku. A to je velmi důležité, protože přenést výkon 2,5-litrového šestiválce se 2 turby o předpokládaném výkonu 206 kW (280 k) a točivém momentu 367 Nm. není jednoduchý úkol. Když se však taková porce výkonu sejde s nadprůměrně schopným pohonem všech kol, jak již správně tušíte, je o zábavu postaráno o čemž se můžeme přesvědčit na následujícím videu, kde si Legnum úspěšně zahrává s mnohem silnějšími vozy.
Zajímavá je i historie a samotný vznik tohoto vozu. Legnum nevznikl pouze jako "ostrá" varianta obyčejného automobilu střední třídy tak, jak tomu bývá nyní. Legnum začal vznikat v letech 1986-1987 jako odpověď na snahu Mitsubishi o vstup do světové rally WRC, skupiny A. A jelikož musely závodní automobily vycházet z modelů homologovaných pro běžný silniční provoz, pak věřte, že Legnum není žádné "ořezávátko", ale pořádně sportovní náčiní z dílny Mitsubishi RALLIART.
Zpět tedy k prodávanému vozu, kterým je Mitsubishi Legnum ve své poslední, osmé generaci. Kromě maximální rychlosti, která je omezená na 240 km/h, je zajímavé zejména zrychlení z 0 na 100 km/h, které Legnum zvládne za 5,4, resp. 5,7 (s automatickou převodovkou) vteřiny. Automobil mohl být tedy opatřen 5-ti stupňovou manuální nebo 5-ti stupňovou automatickou převodovkou INVECS-II. V příplatkové výbavě nechyběl ani systém Active Yaw Control (AYC), což je systém vektorování točivého momentu, který umožňuje skrze diferenciály měnit točivý moment na jednotlivých kolech. Vrcholem Legnumu pak byla verze označována jako Super VR4, která oproti předchozímu nabízela ještě doplňky v podobě sportovních sedadel Recaro, závodního volantu Momo, apod., a která dle popisu v inzerátu odpovídá nabízenému vozu.
Původní plány nejen Mitsubishi, ale i ostatních japonských automobilek, však byly nechat si tyto skvosty pouze pro sebe, díky čemuž byl i Legnum zapovězen Evropě a Severní Americe. Díky vysokému zájmu na šedém trhu se však nakonec partner Mitsubishi, firma Ralliart, zavázala k provedení homologace a všech s tím spojených úkonů, a zařídila dovoz 200 kusů do Velké Británie (rok 2001), což stihla přesně dva roky před ukončením výroby.
Se soutěží WRC Legnum skončil v roce 1999, kdy postupně všechny účastníci se automobilky reagovaly zmenšením svých vozidel - motor i pohon všech kol z Legnumu tedy putoval do modelové řady Lancer Evolution, která je všem již mnohem známější.
Jak vidíte, na českém internetu se tedy aktuálně nabízí opravdový unikát s kusem historie. Pokud máte dostatek financí, vhodnou garáž a cítění pro japonský kult, jistě s koupí nemusíte příliš otálet. Za danou cenu (170 000 korun) dostanete opravdu maximum zajímavého a zábavného automobilu, který se dá v této cenové kategorii pořídit.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).