Jsme rádi za to, že můžeme žít v době internetu, protože nebýt jeho, o podobných zajímavostech bychom se ani nedověděli. Je skvělé, že se na českém trhu dají sehnat i raritní kousky se sběratelským potenciálem, a právě jedním z takovým je i Mitsubishi Legnum VR4, na které se dnes podíváme podrobněji.
Pokud teď marně saháte do své paměti a říkáte si, že vám model Legnum nic neříká, pak se jistě nepletete. Všichni jste však již slyšeli o mnohem větší klasice - Mitsubishi Galant - jehož sportovní verze nesla právě označení Legnum. Jelikož se ale jedná o typický automobil typu JDM (Japanese Domestic Market), tedy vysokovýkonný automobil s pravostranným řízením určený výhradně pro japonský trh, do Evropy se jich nikdy mnoho nedostalo, čímž začíná určitý punc nedosažitelnosti ještě předtím, aniž bychom vůz vůbec viděli.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Velké kouzlo Legnumu se skrývá v označení VR4 (Viscous realtime 4WD), které nám oznamuje, že je vůz poháněnen stálým pohonem všech kol přes viskózní spojku. A to je velmi důležité, protože přenést výkon 2,5-litrového šestiválce se 2 turby o předpokládaném výkonu 206 kW (280 k) a točivém momentu 367 Nm. není jednoduchý úkol. Když se však taková porce výkonu sejde s nadprůměrně schopným pohonem všech kol, jak již správně tušíte, je o zábavu postaráno o čemž se můžeme přesvědčit na následujícím videu, kde si Legnum úspěšně zahrává s mnohem silnějšími vozy.
Zajímavá je i historie a samotný vznik tohoto vozu. Legnum nevznikl pouze jako "ostrá" varianta obyčejného automobilu střední třídy tak, jak tomu bývá nyní. Legnum začal vznikat v letech 1986-1987 jako odpověď na snahu Mitsubishi o vstup do světové rally WRC, skupiny A. A jelikož musely závodní automobily vycházet z modelů homologovaných pro běžný silniční provoz, pak věřte, že Legnum není žádné "ořezávátko", ale pořádně sportovní náčiní z dílny Mitsubishi RALLIART.
Zpět tedy k prodávanému vozu, kterým je Mitsubishi Legnum ve své poslední, osmé generaci. Kromě maximální rychlosti, která je omezená na 240 km/h, je zajímavé zejména zrychlení z 0 na 100 km/h, které Legnum zvládne za 5,4, resp. 5,7 (s automatickou převodovkou) vteřiny. Automobil mohl být tedy opatřen 5-ti stupňovou manuální nebo 5-ti stupňovou automatickou převodovkou INVECS-II. V příplatkové výbavě nechyběl ani systém Active Yaw Control (AYC), což je systém vektorování točivého momentu, který umožňuje skrze diferenciály měnit točivý moment na jednotlivých kolech. Vrcholem Legnumu pak byla verze označována jako Super VR4, která oproti předchozímu nabízela ještě doplňky v podobě sportovních sedadel Recaro, závodního volantu Momo, apod., a která dle popisu v inzerátu odpovídá nabízenému vozu.
Původní plány nejen Mitsubishi, ale i ostatních japonských automobilek, však byly nechat si tyto skvosty pouze pro sebe, díky čemuž byl i Legnum zapovězen Evropě a Severní Americe. Díky vysokému zájmu na šedém trhu se však nakonec partner Mitsubishi, firma Ralliart, zavázala k provedení homologace a všech s tím spojených úkonů, a zařídila dovoz 200 kusů do Velké Británie (rok 2001), což stihla přesně dva roky před ukončením výroby.
Se soutěží WRC Legnum skončil v roce 1999, kdy postupně všechny účastníci se automobilky reagovaly zmenšením svých vozidel - motor i pohon všech kol z Legnumu tedy putoval do modelové řady Lancer Evolution, která je všem již mnohem známější.
Jak vidíte, na českém internetu se tedy aktuálně nabízí opravdový unikát s kusem historie. Pokud máte dostatek financí, vhodnou garáž a cítění pro japonský kult, jistě s koupí nemusíte příliš otálet. Za danou cenu (170 000 korun) dostanete opravdu maximum zajímavého a zábavného automobilu, který se dá v této cenové kategorii pořídit.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.