Volkswagen ID. R Pikes Peak je závodním vozem superlativů, což již dokázal dechberoucí rekordní jízdou v legendárním závodě do vrchu na Pikes Peaku díky progresivnímu, čistě elektrickému pohonu, umocněnému neobyčejným vzhledem. Sportovní prototyp o výkonu 500 kW (680 k) byl nyní hned dvakrát vyhlášen „Závodním vozem roku“ – německým odborným časopisem Auto Bild Motorsport a britským motoristickým časopisem BBC Top Gear. Po úspěchu na závodní trati tak následuje dvojnásobná pocta od dvou renomovaných časopisů s velkým okruhem čtenářů.
Romain Dumas (F) se postaral na celém světě o pozdvižení, když na konci června překonal s vozem ID. R v „závodě do oblak“ na Pikes Peaku časem 7:57,148 minuty do té doby platný absolutní rekord na extrémně náročné trati závodu do vrchu o délce 19,99 kilometru o 16 sekund. ID. R se tak stal prvním čistě elektricky poháněným závodním vozem, který se sportovně prosadil proti vozidlům se spalovacími motory. ID. R je závodním průkopníkem rodiny elektromobilů ID., kterou Volkswagen uvede na trh již v roce 2019.
„Se závodním vozem ID. R jsme chtěli dosáhnout dvou cílů. Stanovit nový rekord na Pikes Peaku a navíc ukázat, jak dynamická, emocionální a výkonná může být elektrická mobilita,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport, který minulý pátek převzal ocenění od časopisu Auto Bild Motorsport na slavnostním galavečeru v rámci výstavy Essen Motor Show. „Naše očekávání ohledně sportovního výsledku byla dalece překonána absolvováním nejrychlejší jízdy na Pikes Peak v historii závodu. Skutečnost, že nyní tento výkon ocenily dva oblíbené časopisy z Německa a Velké Británie a vyhlásily ID. R závodním vozem roku, potvrzuje, že jsme svého cíle dosáhli i v komunikační oblasti. Z těchto ocenění máme velkou radost.“
„Milník techniky“, „dokonalý a promyšlený“ – velká chvála pro ID. R
Redakce časopisu Auto Bild Motorsport nešetřila ve svém zdůvodnění volby „Závodního vozu roku“ chválou: „Je nejrychlejším závodním vozem do vrchu, který byl kdy vyroben – a zároveň novým milníkem techniky.“ Rovněž britský motoristický časopis BBC Top Gear vyzdvihl inovativní koncept. „Elektrický pohon vzdoruje nedostatku kyslíku a poskytuje okamžitý maximální točivý moment, který je nezbytný pro zrychlení na úrovni teleportace. Dokonalý a promyšlený ID. R je nyní ukázkovým příkladem úspěchu na Pikes Peaku,“ píše časopis BBC Top Gear.
Návštěvníci největší evropské výstavy sportovních automobilů Essen Motor Show mají od 30. listopadu do 9. prosince příležitost prohlédnout si ID. R Pikes Peak zblízka v expozici značky Volkswagen (hala 3, stánek 3A43).
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.