Tesla Model X v provedení P100D je jedním z nejvýkonnějších a nejrychlejších SUV světa a snadno dokáže potrápit i automobily z kategorie supersportů. Za jejího prvního skutečného konkurenta se dá označit až Lamborghini Urus, které sama automobilka titulovala prvním supersportovním SUV světa. Jak ovšem vzájemné porovnávání sil dopadne?
Příchod Lamborghini Urus vyvolal mezi milovníky SUV skutečné nadšení, neboť sliboval výkony supersportu zabalené do podstatně praktičtějšího balení SUV, které by si mělo poradit i s náročným terénem. Za současného krále rychlých SUV je však považována Tesla Model X P100D a tak každé střetnutí těchto dvou titánů stojí za pozornost.
Již dříve jsme mohli vidět zajímavý souboj těchto SUV na kanálu CarWow, ze kterého vzešla vítězně Tesla. Nyní se však přesouváme na slunnou Floridu, kde se na závodní trati Palm Beach International Raceway uskutečnil závod těchto dvou strojů ve sprintu na 400 metrů.
YouTube kanál DragTimes už přinesl řadu podobných videí a proti Tesle Model X už postavil řadu zajímavých vozidel, tentokrát se však jednalo o skutečně zajímavou a hlavně napínavou podívanou. O vítězi totiž nerozhodoval ani tak výkon, jako spíš schopnosti jezdce
Nejdříve si ale pojďme připomenout parametry vyzyvatele, kterým je modré Lamborghini Urus. Pod jeho kapotou se ukrývá 4.0 litrový twin-turbo motor V8 o výkonu 650 koní, který posílá točivý moment 850 Nm na všechna kola skrze 8-stupňový automat. Z 0 na 100 km/h tak akceleruje za 3.6 sekundy, na 200 km/h za 12.8 sekundy a maximální rychlost činí 305 km/h.
A jak dopadlo srovnání? V přímém souboji to bylo až neskutečně těsné, přičemž o vítězi závodu rozhodovala hlavně reakce řidiče. Ten, kdo se dokázal rychleji odlepit od startovní čáry, si většinou udržel vítězství až do konce. A tady je potřeba smyknout před systémem Launch Control, který udržel Lambo vždy na uzdě.
Při srovnávání samostatných jízd pak Urus zajel nejlepší čas na 1/4 míle (cca 402 metru) v hodnotě 11.234 sekundy při rychlosti 193.3 km/h. Tesla Model X předvedla v nejlepší jízdě čas 11.296 a maximální rychlost 189.3 km/h.
Podle DragTimes se tak Lamborghini Urus zapsalo na této dráze jako nejrychlejší SUV a jeho rekord ve sprintu na 1/4 míle rozhodně nebude lehké pokořit. Zvláště s jakýmkoliv sériovým vozem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.