Tesla Model 3 je zřejmě jedním z nejkontroverznějších elektromobilů světa. Vůz, který měl automobilku spasit a přivést do světa úspěšných výrobců, ji nejprve málem zruinoval. Nyní už by měla být situace stabilizována, přesto se stále objevují další kontroverze. A ta poslední se vztahuje k vůbec nejlevnějšímu Modelu 3, jehož výrobu automobilka neustále odsouvá.
O nejdostupnější Tesle Model 3, která má za cca 35 000 dolarů (cca 800 000 Kč) nabídnout dojezd 220 mil (cca 354 km), mluvil Elon Musk poprvé již v roce 2016. Už na začátku bylo jasné, že prioritu bude mít výroba dražšího modelu s delším dojezdem, který by měl pomoci ekonomické situaci automobilky. Výroba lacinějšího, o který je mezi lidmi velký zájem, je však neustále odsouvána na neurčito. A důvod zatím nikdy veřejně nepadl. Tedy zřejmě až doteď.
Podle webu Electrek měl Elon Musk rozeslat zaměstnancům Tesly e-mail, ve kterém jim gratuluje k dosažení produkce 1 0000 Modelů 3 denně. Zároveň však dodává, že automobilka musí nyní zapracovat na udržení této produkce a současně se musí zaměřit na osekání nákladů tak, aby se základní Model 3 stal výdělečným.
V e-mailu, jehož pravost zatím Tesla odmítla komentovat, uvádí Musk následující: „Je důležité vzít v úvahu, že cena automobilu se skládá zhruba z 10 000 unikátních součástek a procesů. V závislosti na tom, jak to sečtete, vychází současné náklady na standardní Model 3 okolo 38 000 dolarů. Každá část výrobního procesu tedy vychází v průměru na 3 dolary a 80 centrů. To znamená, že nalezení efektivity je hra s centy, ačkoliv to tak nemusí vypadat."
Musk dále v e-mailu gratuloval směně, které se podařilo za den nalakovat 1 302 automobilů - tedy včetně Modelů S a X. Dále pak přiznává, že zřejmě největší rezervy má nyní automobilka ve výrobě karoserií. Žádá tak zaměstnance, aby se zaměřili na zjednodušení a omezování výrobních procesů. A to v každém odvětví automobilky.
Tesla podle webu Jalopnik odmítla dopis komentovat, Elon Musk je však svým rozesíláním mailů o vývoji Modelu 3 zaměstnancům dobře známý. Mimochodem, pokud byste si chtěli dopis přečíst, jeho kopie začala kolovat i po Twitteru.
Allegedly email from Elon pic.twitter.com/gkl1A5enTV
— Kelvin Yang (@KelvinYang7) 30. listopadu 2018
Pokud by však byl dopis pravdivý, znamenalo by to, že v současnosti by Tesla prodělala na každém základním provedení Modelu 3 okolo 3 000 dolarů (68 500 Kč), což rozhodně není málo. V nedávných rozhovorech přitom Musk naznačoval, že produkce tohoto dlouho očekávaného vozu by mohla odstartovat již v první polovině příštího roku.
Do té doby však zůstává nejlevnějším provedením Modelu 3 varianta se středním dojezdem 260 mil (418 km), za kterou zákazníci zaplatí 46 000 dolarů, tedy cca 1 050 000 Kč. Z výzkumů se však ukazuje, že zákazníci si často připlácí za lepší výbavu a tak se i nejlacinější Tesla stává poměrně nákladnou záležitostí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.