Tesla Model 3 je zřejmě jedním z nejkontroverznějších elektromobilů světa. Vůz, který měl automobilku spasit a přivést do světa úspěšných výrobců, ji nejprve málem zruinoval. Nyní už by měla být situace stabilizována, přesto se stále objevují další kontroverze. A ta poslední se vztahuje k vůbec nejlevnějšímu Modelu 3, jehož výrobu automobilka neustále odsouvá.
O nejdostupnější Tesle Model 3, která má za cca 35 000 dolarů (cca 800 000 Kč) nabídnout dojezd 220 mil (cca 354 km), mluvil Elon Musk poprvé již v roce 2016. Už na začátku bylo jasné, že prioritu bude mít výroba dražšího modelu s delším dojezdem, který by měl pomoci ekonomické situaci automobilky. Výroba lacinějšího, o který je mezi lidmi velký zájem, je však neustále odsouvána na neurčito. A důvod zatím nikdy veřejně nepadl. Tedy zřejmě až doteď.
Podle webu Electrek měl Elon Musk rozeslat zaměstnancům Tesly e-mail, ve kterém jim gratuluje k dosažení produkce 1 0000 Modelů 3 denně. Zároveň však dodává, že automobilka musí nyní zapracovat na udržení této produkce a současně se musí zaměřit na osekání nákladů tak, aby se základní Model 3 stal výdělečným.
V e-mailu, jehož pravost zatím Tesla odmítla komentovat, uvádí Musk následující: „Je důležité vzít v úvahu, že cena automobilu se skládá zhruba z 10 000 unikátních součástek a procesů. V závislosti na tom, jak to sečtete, vychází současné náklady na standardní Model 3 okolo 38 000 dolarů. Každá část výrobního procesu tedy vychází v průměru na 3 dolary a 80 centrů. To znamená, že nalezení efektivity je hra s centy, ačkoliv to tak nemusí vypadat."
Musk dále v e-mailu gratuloval směně, které se podařilo za den nalakovat 1 302 automobilů - tedy včetně Modelů S a X. Dále pak přiznává, že zřejmě největší rezervy má nyní automobilka ve výrobě karoserií. Žádá tak zaměstnance, aby se zaměřili na zjednodušení a omezování výrobních procesů. A to v každém odvětví automobilky.
Tesla podle webu Jalopnik odmítla dopis komentovat, Elon Musk je však svým rozesíláním mailů o vývoji Modelu 3 zaměstnancům dobře známý. Mimochodem, pokud byste si chtěli dopis přečíst, jeho kopie začala kolovat i po Twitteru.
Allegedly email from Elon pic.twitter.com/gkl1A5enTV
— Kelvin Yang (@KelvinYang7) 30. listopadu 2018
Pokud by však byl dopis pravdivý, znamenalo by to, že v současnosti by Tesla prodělala na každém základním provedení Modelu 3 okolo 3 000 dolarů (68 500 Kč), což rozhodně není málo. V nedávných rozhovorech přitom Musk naznačoval, že produkce tohoto dlouho očekávaného vozu by mohla odstartovat již v první polovině příštího roku.
Do té doby však zůstává nejlevnějším provedením Modelu 3 varianta se středním dojezdem 260 mil (418 km), za kterou zákazníci zaplatí 46 000 dolarů, tedy cca 1 050 000 Kč. Z výzkumů se však ukazuje, že zákazníci si často připlácí za lepší výbavu a tak se i nejlacinější Tesla stává poměrně nákladnou záležitostí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.