Automobilky mění způsob značení svých modelů, co je k tomu vede?

Název pochází z latinského slova „scala“, což znamená „schody“ nebo „žebřík“, protože tento zcela nový model bude pro českého výrobce automobilů dalším krokem vpřed.
Název pochází z latinského slova „scala“, což znamená „schody“ nebo „žebřík“, protože tento zcela nový model bude pro českého výrobce automobilů dalším krokem vpřed., foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. listopadu 2018 13:10
Sdílej:

Škoda Scala má být výrazným milníkem v historii mladoboleslavské automobilky, který s sebou přináší řadu změn. Jednou z nich je například nápis Škoda na víku kufru, který po desetiletích nahrazuje logo okřídleného šípu. Škoda přitom není jediná kdo se k takovému kroku rozhodl.

Premiéra nového modelu Škoda Scala by měla proběhnout již během pár týdnů, ještě předtím však automobilka uvolnila několik snímků, které zdůrazňují několik designových novinek. Na jednom ze snímků je pak pohled na víko kufru, přes který se táhne nápis Škoda.

Vůbec poprvé se však tato koncepce u mladoboleslavského vozu objevila dříve, a to během premiéry konceptu Skoda vision X. Nejedná se přitom jen o designový výstřelek, na tohle značení si totiž budeme muset začít zvykat. A Škoda v tom rozhodně není jediná.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Klasické okřídlené logo za jednoduchý nápis na zadních dveří již vyměnil například i tradiční britský Aston Martin u modelu DBS Superleggera. A další firmy by měly tyto kroky následovat, jak upozornil britský motoristický web Autocar.co.uk, který na tento trend upozornil.

Jistě, nejedná se o nic převratného a z pohledu designu je to možná jen zanedbatelná drobnost, přesto se nabízí otázka - co všechny automobilky k této změně vede? Odpověď je jednoduchá a má mnoho společného s rostoucí oblibou výrazných masek a masivnějšího používání chromu. Jde totiž o čínský trh.

Jak prozradil Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto, v rozhovoru pro Autocar: „Tady (v Evropě) dokáží všichni podle loga poznat značku, v Číně ale takové dědictví nemají, neboť tam nevyrůstaly s vozy jako Škoda, nebo Alfa Romeo nebo dalšími evropskými značkami. Takže díky nápisu Škoda je všem jasné, na jakou značku automobilu se dívají."

Škoda přitom se jménem automobilky na víku kufru nestvořila nový trend, ale spíše oprášila svou minulost. „Když jsme to udělali na modelu, abychom věděli jak to vypadá, líbilo se nám to," uvedl Stefani. „Poté jsme vyrazili do našeho muzea a našli jsme automobily z minulosti, které měly také název automobilky na zádi, takže jsme zase mohli veřejnosti představit naše dědictví - a to s hrdostí."

Názory na tuto změnu se poměrně různí a ozývají se i hlasy kritiky. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší logo nemá smysl, dokud si za ním člověk nedokáže představit název společnosti. Jména automobilek na kufru tak jistě mají svůj smysl, přesto doufáme, že si tolik důležitý čínský trh jména jednotlivých automobilek rychle zapamatuje, spáruje si je s jejich logy a my si tak budeme moci i nadále užívat tu hrdost, tradici a eleganci, která je v nich ukryta.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.