Škoda Scala má být výrazným milníkem v historii mladoboleslavské automobilky, který s sebou přináší řadu změn. Jednou z nich je například nápis Škoda na víku kufru, který po desetiletích nahrazuje logo okřídleného šípu. Škoda přitom není jediná kdo se k takovému kroku rozhodl.
Premiéra nového modelu Škoda Scala by měla proběhnout již během pár týdnů, ještě předtím však automobilka uvolnila několik snímků, které zdůrazňují několik designových novinek. Na jednom ze snímků je pak pohled na víko kufru, přes který se táhne nápis Škoda.
Vůbec poprvé se však tato koncepce u mladoboleslavského vozu objevila dříve, a to během premiéry konceptu Skoda vision X. Nejedná se přitom jen o designový výstřelek, na tohle značení si totiž budeme muset začít zvykat. A Škoda v tom rozhodně není jediná.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Klasické okřídlené logo za jednoduchý nápis na zadních dveří již vyměnil například i tradiční britský Aston Martin u modelu DBS Superleggera. A další firmy by měly tyto kroky následovat, jak upozornil britský motoristický web Autocar.co.uk, který na tento trend upozornil.
Jistě, nejedná se o nic převratného a z pohledu designu je to možná jen zanedbatelná drobnost, přesto se nabízí otázka - co všechny automobilky k této změně vede? Odpověď je jednoduchá a má mnoho společného s rostoucí oblibou výrazných masek a masivnějšího používání chromu. Jde totiž o čínský trh.
Jak prozradil Oliver Stefani, šéfdesignér Škody Auto, v rozhovoru pro Autocar: „Tady (v Evropě) dokáží všichni podle loga poznat značku, v Číně ale takové dědictví nemají, neboť tam nevyrůstaly s vozy jako Škoda, nebo Alfa Romeo nebo dalšími evropskými značkami. Takže díky nápisu Škoda je všem jasné, na jakou značku automobilu se dívají."
Škoda přitom se jménem automobilky na víku kufru nestvořila nový trend, ale spíše oprášila svou minulost. „Když jsme to udělali na modelu, abychom věděli jak to vypadá, líbilo se nám to," uvedl Stefani. „Poté jsme vyrazili do našeho muzea a našli jsme automobily z minulosti, které měly také název automobilky na zádi, takže jsme zase mohli veřejnosti představit naše dědictví - a to s hrdostí."
Názory na tuto změnu se poměrně různí a ozývají se i hlasy kritiky. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že ani sebelepší logo nemá smysl, dokud si za ním člověk nedokáže představit název společnosti. Jména automobilek na kufru tak jistě mají svůj smysl, přesto doufáme, že si tolik důležitý čínský trh jména jednotlivých automobilek rychle zapamatuje, spáruje si je s jejich logy a my si tak budeme moci i nadále užívat tu hrdost, tradici a eleganci, která je v nich ukryta.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.