Zimní počasí nastupuje. Teploty začínají klesat pod bod mrazu, na silnicích musíme počítat s námrazou, čekají nás i první sněhové přeháňky. Základem pro to, aby byla i za těchto podmínek jízda bezpečná, je dobrá příprava automobilu.
Jak tedy připravit auto na zimu?
Celková prohlídka v kvalitním servisu nezaškodí Obout vozidlo do kvalitních zimních pneumatik Zkontrolovat stav chladicí kapaliny Neustále dbát na dostatečné množství nemrznoucí kapaliny v ostřikovačích Pečovat o dobrou kondici elektrické soustavy (alternátor a akumulátor) Pravidelně kontrolovat, zda bezchybně funguje vnější osvětlení vozidla Důležitý je i dobrý stav stěračů Dbejme na důkladné očištění skel kabiny od nečistot a mastného filmu Neuškodí doplnit výbavu vozidla o lopatku a smetáček, případně pytlík s pískem a sněhové řetězyCo je, a co není zimní pneumatika?
Záleží na úhlu pohledu na věc. Zákon považuje za zimní ty, které jsou označené symbolem M+S. Ve skutečnosti se ovšem jedná spíše o celoroční obutí, které zaručí lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy na zabláceném povrchu či ve sněhové břečce. „Pokud chce mít řidič jistotu, že pneumatiky jeho vozidla budou mít požadované vlastnosti i při nízkých teplotách, měl by jednoznačně volit ty označené tzv. alpským symbolem. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský.
Jak je používat
Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Automobily kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg musí mít zimní pneumatiky obuty na kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich běhounu musí být alespoň 6 milimetrů. Nicméně ani u osobních automobilů, ani u motorových vozidel nad 3,5 tuny nemusí být zimní pneumatika na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů. Bez zimních plášťů se obejdou i motocyklisté.
Pneumatiky ojeté na zákonné minimum se mohou vymstít
Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm může narůst až o polovinu. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o nemalých 70 procent. „Ovšem pokud chce mít řidič jistotu, že pro svou bezpečnost na zimních silnicích udělal maximum, měl by volit i kvalitní model plášťů. Ty mohou zkrátit délku brzdné dráhy až o jednu třetinu,“ upozorňuje Roman Budský. Obecně se pak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
Kdy povinně na zimních pneumatikách?
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Je ovšem dobré připomenout, že v případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí povinnost jet na zimních vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
Postihy za nepoužívání zimních pneumatik
Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může dosáhnout výše pokuty až 2500 korun. Trestné body se ovšem neudělují. Bude-li ovšem prokázáno, že se nekvalitní obutí automobilu přímo podepsalo na vzniku dopravní nehody, mohou hrozit sankce i od pojišťovny.
Na jaké další důležité zásady pamatovat?
Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. „Velmi důležité je odstranit námrazu na oknech automobilu ráno před vyjetím. Skutečně nejen na čelním skle, ale i na sklech bočních a zadním. Vyškrábání jen symbolického průzoru na předním okně je extrémně nebezpečné. I jízda na krátkou vzdálenost se v takovém případě může změnit v tragédii,“ upozorňuje Roman Budský. Dále pak je zakázáno řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Řidiči pak musí pamatovat i na to, že činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna. Při jízdě na sněhu či ve sněhové břečce tak bude třeba pravidelně čistit vnější osvětlení vozidla. „Jízda s osleplými světly je nejen v rozporu se zákonem, ale hlavně velmi nebezpečná,“ varuje Budský.
Neviditelná námraza může řidiče nepříjemně zaskočit
Pokud víme, že jedeme po náledí, zpravidla se pohybujeme s dostatečnou obezřetností. Velmi nebezpečné ale je lokální náledí, se kterým nepočítáme. Za současného počasí můžeme po delší jízdě po mokrém nebo dokonce suchém povrchu nečekaně narazit na úsek, kde to je namrzlé. Za mlhy a teplot blízkých bodu mrazu může vznikat ledová vrstvička na podchlazené vozovce na mostech. Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně. „Námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý povrch vozovky. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ upozorňuje Roman Budský. Na namrzlé vozovce více než kdy jindy musíme dbát na dostatečný odstup od vpředu jedoucích vozidel. Obecně by měla odpovídat úseku ujetému během dvou vteřin jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat ještě jednu vteřinu. Riziko nepředvídatelného chování před námi jedoucího řidiče je na náledí vyšší. Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou těžkou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.