Automobily značky Ferrari jsou rychlé, elegantní a známé takřka po celém světě. Během historie však vzniklo několik desítek unikátních kousků a konceptů, z nichž některé jsou dnes téměř zapomenuty. Jedním z nich je i Ferrari Rossa, koncept z dílny Pininfarina, který vznikl před 18 lety. Dodnes však působí neuvěřitelně nadčasově.
Když bylo na letošním pařížském autosalonu představeno Ferrari Monza SP2, všichni jsme nad ním žasli. Věděli jste ale, že podobný koncept se objevil již na přelomu tisíciletí? Jeho jméno znělo Rossa, vzniklo na z Ferrari 550 Maranello a za jeho designem retro-speedsteru stojí slavné designérské studio Pininfarina.
Nádherný vůz vznikl ku příležitosti oslav 70. výročí od založení slavného designového studia a oficiálně je označován jako koncept, takže legálně nesmí na silnici. Ve skutečnosti se však jedná o technicky plně funkční automobil, kterému chybí jen schválení k provozu a registrační značky.
Na vůz v jednom ze svých videí upozornila populární motoristická YouTuberka Supercar Blondie, která jej objevila v garáži svého známého - vášnivého sběratele vozů z Maranella. Koncept byl až do roku ve vlastnictví Pininfariny, které původně nikdy nemělo v úmyslu ho prodat. Nakonec se ale přesunulo do sbírky, kde mu dělají společnost modely jako F40.
Pojďme se nyní podívat na design. Na to, že byl vůz navržen před 18 lety, působí stále dost moderně a futuristicky. Za zmínku stojí úzké protáhlé světlomety, zvláštní ploutev za předními koly, motor V12 částečně vyčnívající z kapoty nebo nízké čelní sklo s navazujícími bočními okénky.
Výrazné změny se dotkly i interiéru, který dostal sportovní sedačky a kompletně přepracovanou palubní desku. Její jednoduchý design nabízí trojici retro-budíků, tlačítko na startování (klíčky k vozu vůbec neexistují) a falešný panel s tlačítky pro nahrávání, rychlé přetáčení dopředu / dozadu a ukončení nahrávání, jehož význam není nikomu známý.
Za pozornost ale stojí i volant a řadící páka. Zatímco řadící páka si ponechala stylovou kulisu z původního Maranella, volant působí v retro stylu - na jeho vrchní straně se však zobrazují otáčky motoru. Další informace zobrazuje malý panel vpravo pod volantem, který tak nekazí styl vozu.
Otázkou však zůstává, zda byl v původní výbavě i displej v palubní desce, který přenáší obraz couvací kamery. Jak totiž Blondie naznačila - když byl vůz nový, kamera na něm nebyla skutečná, byla to jen atrapa. Až současný majitel vyměnil atrapu za funkční kus.
Pokud by vás zajímala cena vozu, nemůžeme bohužel sloužit. Vůz se nikdy neobjevil v žádné aukci a tak si na odhad netroufne zřejmě nikdo. Vezmeme-li ale v úvahu, že se jedná o skutečně jedinečný vůz postavený ve Ferrari, budeme se bavit o astronomických částkách.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.