Automobily značky Ferrari jsou rychlé, elegantní a známé takřka po celém světě. Během historie však vzniklo několik desítek unikátních kousků a konceptů, z nichž některé jsou dnes téměř zapomenuty. Jedním z nich je i Ferrari Rossa, koncept z dílny Pininfarina, který vznikl před 18 lety. Dodnes však působí neuvěřitelně nadčasově.
Když bylo na letošním pařížském autosalonu představeno Ferrari Monza SP2, všichni jsme nad ním žasli. Věděli jste ale, že podobný koncept se objevil již na přelomu tisíciletí? Jeho jméno znělo Rossa, vzniklo na z Ferrari 550 Maranello a za jeho designem retro-speedsteru stojí slavné designérské studio Pininfarina.
Nádherný vůz vznikl ku příležitosti oslav 70. výročí od založení slavného designového studia a oficiálně je označován jako koncept, takže legálně nesmí na silnici. Ve skutečnosti se však jedná o technicky plně funkční automobil, kterému chybí jen schválení k provozu a registrační značky.
Na vůz v jednom ze svých videí upozornila populární motoristická YouTuberka Supercar Blondie, která jej objevila v garáži svého známého - vášnivého sběratele vozů z Maranella. Koncept byl až do roku ve vlastnictví Pininfariny, které původně nikdy nemělo v úmyslu ho prodat. Nakonec se ale přesunulo do sbírky, kde mu dělají společnost modely jako F40.
Pojďme se nyní podívat na design. Na to, že byl vůz navržen před 18 lety, působí stále dost moderně a futuristicky. Za zmínku stojí úzké protáhlé světlomety, zvláštní ploutev za předními koly, motor V12 částečně vyčnívající z kapoty nebo nízké čelní sklo s navazujícími bočními okénky.
Výrazné změny se dotkly i interiéru, který dostal sportovní sedačky a kompletně přepracovanou palubní desku. Její jednoduchý design nabízí trojici retro-budíků, tlačítko na startování (klíčky k vozu vůbec neexistují) a falešný panel s tlačítky pro nahrávání, rychlé přetáčení dopředu / dozadu a ukončení nahrávání, jehož význam není nikomu známý.
Za pozornost ale stojí i volant a řadící páka. Zatímco řadící páka si ponechala stylovou kulisu z původního Maranella, volant působí v retro stylu - na jeho vrchní straně se však zobrazují otáčky motoru. Další informace zobrazuje malý panel vpravo pod volantem, který tak nekazí styl vozu.
Otázkou však zůstává, zda byl v původní výbavě i displej v palubní desce, který přenáší obraz couvací kamery. Jak totiž Blondie naznačila - když byl vůz nový, kamera na něm nebyla skutečná, byla to jen atrapa. Až současný majitel vyměnil atrapu za funkční kus.
Pokud by vás zajímala cena vozu, nemůžeme bohužel sloužit. Vůz se nikdy neobjevil v žádné aukci a tak si na odhad netroufne zřejmě nikdo. Vezmeme-li ale v úvahu, že se jedná o skutečně jedinečný vůz postavený ve Ferrari, budeme se bavit o astronomických částkách.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?