Pokud zvažujete koupi nového automobilu a rozhodli jste se pro elektrický pohon, pravděpodobně pro vás bude jedním z nejdůležitějších parametrů jeho dojezd na jedno nabití. Automobilky sice často udávají líbivé údaje, ovšem ty se nemusí vždy shodovat se skutečností. Ve Velké Británii se proto rozhodli porovnat 13 různých elektromobilů a najít mezi nimi jednoznačného vítěze. A my vám už nyní můžeme prozradit, že králem mezi výrobci je automobilka Hyundai.
Elektromobily jsou poslední dobou hlavním tématem všech automobilek a zájemci o ně už mohou vybírat z celkem pestré nabídky. Britský motoristický web „What Car?" se proto rozhodl porovnat 13 elektromobilů různých značek, modelů a s různou kapacitou baterií, mezi kterými hledal nejvytrvalejšího šampiona.
Na začátku každého testu byl každý elektromobil jízdou vybit a následně pomocí speciální nabíječky, která přesně ukázala kapacitu baterie, nabit na 100 procent. Protože výkon baterie ovlivňuje její teplota, byly všechny elektromobily zaparkovány na noc do garáže vybavené klimatizací, která udržovala teplotu na 18 °C. Všechny vozy tak měly rovné podmínky.
Před jízdou byly u všech elektromobilů dohuštěny pneumatiky na výrobcem předepsaný tlak a pokud to bylo možné, byla v interiéru předem navolena teplota 21 °C. Během testovací jízdy pak ve voze seděl řidič a spolujezdec, klimatizace byla nastavena na 21 °C a světla vozu byla po celou dobu rozsvícena.
Jízdy probíhaly vždy za podobných podmínek při teplotách v rozmezí 10 - 15 °C a to na uzavřeném testovacím okruhu o délce 31.2 kilometru, který simuloval jízdu po městě. Pro udržování stejného jízdního tempa byl vůz vybaven systémem Racelogic Speed & Route Profiler, který umožňuje opakované projetí trati jen s malými odchylkami. Pokud to bylo možné, byl u všech elektromobilů nastaven jízdní režim Normal.
S elektromobily, jejichž baterie přijaly během nabíjení více než 60 kWh, byl testovací okruh zajet dvakrát. Pokud baterie přijali více jak 100 kWh, byl s nimi okruh zajet třikrát. Po testování byly vozy opět připojeny ke speciální nabíječce, která ukázala potřebné množství elektrické energie k úplnému dobytí. Z těchto údajů pak byly vypočteny čísla „Skutečného dojezdu."
A kdo se tedy stal vítězem? Podle měření What Car? skončila na prvním místě Hyundai Kona Electric s bateriemi o kapacitě 64 kWh, jejíž reálný dojezd by se měl pohybovat okolo 259 mil, tedy cca 416.8 kilometru. Elektrická Kona je tak dle britských expertů prvním cenově rozumným automobilem, který nabídne většině britských řidičů možnost cestování elektromobilem bez větších ústupků z jejich životního stylu.
Na druhém děleném místě, s reálným dojezdem 253 mil - tedy cca 407 kilometrů, se umístil Jaguar I-Pace a Kia eNiro 64 kWh. U Jaguáru se pak sluší zmínit, že díky novým 150 kWh nabíječkám, které se začínají objevovat v britských ulicích, lze vůz nabít na 80 % během 46 minut. S běžnou 50 kWh nabíječkou trvá nabití na 80 % okolo 85 minut.
Čtvrté místo obsadila Tesla Model S 75D, která by měla urazit okolo 204 mil, tedy cca 328.8 kilometru. Tesla Model S se přitom v roce 2014 stala elektromobilem, který začal měnit pohled veřejnosti na elektrické automobily. Kromě futuristického vzhledu nabídla i moderní technologie, slušný dojezd a překvapivý výkon.
Na pátém místě se opět setkáváme s Hyundai Kona, tentokrát ale s bateriemi o kapacitě 39 kWh. Slabší Kona by dle měření měla zvládnout na nabití okolo 158 mil, tedy cca 254.2 kilometru. Kompletní tabulku a pořadí všech testovaných elektromobilů si můžete prohlédnout na tomto odkazu.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?