Pokud zvažujete koupi nového automobilu a rozhodli jste se pro elektrický pohon, pravděpodobně pro vás bude jedním z nejdůležitějších parametrů jeho dojezd na jedno nabití. Automobilky sice často udávají líbivé údaje, ovšem ty se nemusí vždy shodovat se skutečností. Ve Velké Británii se proto rozhodli porovnat 13 různých elektromobilů a najít mezi nimi jednoznačného vítěze. A my vám už nyní můžeme prozradit, že králem mezi výrobci je automobilka Hyundai.
Elektromobily jsou poslední dobou hlavním tématem všech automobilek a zájemci o ně už mohou vybírat z celkem pestré nabídky. Britský motoristický web „What Car?" se proto rozhodl porovnat 13 elektromobilů různých značek, modelů a s různou kapacitou baterií, mezi kterými hledal nejvytrvalejšího šampiona.
Na začátku každého testu byl každý elektromobil jízdou vybit a následně pomocí speciální nabíječky, která přesně ukázala kapacitu baterie, nabit na 100 procent. Protože výkon baterie ovlivňuje její teplota, byly všechny elektromobily zaparkovány na noc do garáže vybavené klimatizací, která udržovala teplotu na 18 °C. Všechny vozy tak měly rovné podmínky.
Před jízdou byly u všech elektromobilů dohuštěny pneumatiky na výrobcem předepsaný tlak a pokud to bylo možné, byla v interiéru předem navolena teplota 21 °C. Během testovací jízdy pak ve voze seděl řidič a spolujezdec, klimatizace byla nastavena na 21 °C a světla vozu byla po celou dobu rozsvícena.
Jízdy probíhaly vždy za podobných podmínek při teplotách v rozmezí 10 - 15 °C a to na uzavřeném testovacím okruhu o délce 31.2 kilometru, který simuloval jízdu po městě. Pro udržování stejného jízdního tempa byl vůz vybaven systémem Racelogic Speed & Route Profiler, který umožňuje opakované projetí trati jen s malými odchylkami. Pokud to bylo možné, byl u všech elektromobilů nastaven jízdní režim Normal.
S elektromobily, jejichž baterie přijaly během nabíjení více než 60 kWh, byl testovací okruh zajet dvakrát. Pokud baterie přijali více jak 100 kWh, byl s nimi okruh zajet třikrát. Po testování byly vozy opět připojeny ke speciální nabíječce, která ukázala potřebné množství elektrické energie k úplnému dobytí. Z těchto údajů pak byly vypočteny čísla „Skutečného dojezdu."
A kdo se tedy stal vítězem? Podle měření What Car? skončila na prvním místě Hyundai Kona Electric s bateriemi o kapacitě 64 kWh, jejíž reálný dojezd by se měl pohybovat okolo 259 mil, tedy cca 416.8 kilometru. Elektrická Kona je tak dle britských expertů prvním cenově rozumným automobilem, který nabídne většině britských řidičů možnost cestování elektromobilem bez větších ústupků z jejich životního stylu.
Na druhém děleném místě, s reálným dojezdem 253 mil - tedy cca 407 kilometrů, se umístil Jaguar I-Pace a Kia eNiro 64 kWh. U Jaguáru se pak sluší zmínit, že díky novým 150 kWh nabíječkám, které se začínají objevovat v britských ulicích, lze vůz nabít na 80 % během 46 minut. S běžnou 50 kWh nabíječkou trvá nabití na 80 % okolo 85 minut.
Čtvrté místo obsadila Tesla Model S 75D, která by měla urazit okolo 204 mil, tedy cca 328.8 kilometru. Tesla Model S se přitom v roce 2014 stala elektromobilem, který začal měnit pohled veřejnosti na elektrické automobily. Kromě futuristického vzhledu nabídla i moderní technologie, slušný dojezd a překvapivý výkon.
Na pátém místě se opět setkáváme s Hyundai Kona, tentokrát ale s bateriemi o kapacitě 39 kWh. Slabší Kona by dle měření měla zvládnout na nabití okolo 158 mil, tedy cca 254.2 kilometru. Kompletní tabulku a pořadí všech testovaných elektromobilů si můžete prohlédnout na tomto odkazu.
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.