Ve středu odpoledne zveřejnila automobilka Tesla své ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí roku 2018, které poprvé ukázaly černá čísla. Navzdory problémům s logistikou i americkými úřady se automobilce podařilo vydělat 312 milionů dolarů. Zveřejnění výsledků za uplynulé čtvrtletí přitom provázela napjatá atmosféra. Navzdory běžné praxi, kde Tesly zveřejňuje výsledky ve středu ráno, bylo na poslední chvíli zveřejnění odsunuto na odpolední hodiny.
Výsledky také mimo jiné ukázaly, že Tesla byla schopna produkovat v průmětu 4 300 elektromobilů Model 3 týdně. To je přitom jen pouhých 700 kusů za jejím cílem 5 000 kusů týdně - podle zpráv webu The Drive se ji ale toto číslo dařilo koncem čtvrtletí běžně překonávat.
Pozitivní ekonomické výsledky měly samozřejmě obrovský dopad na cenu akcií. Ty vystřelily vzhůru o 15 % z původních 228.5 dolaru za akcii na konečných 331 dolarů za akcii. Od pondělí přitom akcie celkově vyskočily o 30.1 %.
Mnozí z vás si jistě také vzpomenou na nedávné články vztahující se k rozebrání Modelu 3, které prováděl Sandy Munro se svými kolegy. Ten následně vydal zprávu, podle které by Tesla mohla udělat ještě několik opatření, aby maximalizovala výdělečnost Modelu 3. A k tomu také od doby kdy Munro vůz rozebral došlo. V současnosti by měl Model 3 přinášet zisk přes 20 %. Tesla by se však podle svých prohlášení ráda dostala na výdělečnost až 25 %.
Tesle se navíc podařilo navýšit své finanční rezervy a problém by nemělo přestavovat ani splacení dluhu ve výši 230 milionu dolarů do konce tohoto roku. Za zmínku také stojí nedávná dohoda s čínskou vládou, která umožní vznik nové Gigafactory v Šanghaji. Hodnota tohoto projektu by se však měla vyšplhat na 2 miliardy dolarů. Ty chce Tesla získat na asijských trzích.
Navzdory tomuto ekonomickému úspěchu se však řada lidí ptá, jak moc je udržitelný. Model 3 se však dlouhodobě těší vysoké poptávce, na americkém trhu se řadí k nejprodávanějším vozidlům a mezi luxusními sedany nemá konkurenci. Automobilka však stále ještě bojuje s kvalitou výroby a zejména logistickými problémy.
Pravdou ale zůstává, že když Elon Musk krátce po výsledcích z minulého čtvrtletí sliboval, že příští již bude ziskové, věřil mu jen málokdo. Tesla to však skutečně dokázala.