Navzdory všem předpovědím a problémům s logistikou se americké automobilce Tesla podařilo vykázat rekordní zisky 312 milionů dolarů. Největší podíl na tom měl dříve problémový Model 3, na jehož prodejích dokáže automobilka vydělat údajně až 20 %. K naprosto úspěšnému čtvrtletí tak chyběla jen o něco vyšší průměrná týdenní produkce.
Ve středu odpoledne zveřejnila automobilka Tesla své ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí roku 2018, které poprvé ukázaly černá čísla. Navzdory problémům s logistikou i americkými úřady se automobilce podařilo vydělat 312 milionů dolarů. Zveřejnění výsledků za uplynulé čtvrtletí přitom provázela napjatá atmosféra. Navzdory běžné praxi, kde Tesly zveřejňuje výsledky ve středu ráno, bylo na poslední chvíli zveřejnění odsunuto na odpolední hodiny.
Výsledky také mimo jiné ukázaly, že Tesla byla schopna produkovat v průmětu 4 300 elektromobilů Model 3 týdně. To je přitom jen pouhých 700 kusů za jejím cílem 5 000 kusů týdně - podle zpráv webu The Drive se ji ale toto číslo dařilo koncem čtvrtletí běžně překonávat.
Pozitivní ekonomické výsledky měly samozřejmě obrovský dopad na cenu akcií. Ty vystřelily vzhůru o 15 % z původních 228.5 dolaru za akcii na konečných 331 dolarů za akcii. Od pondělí přitom akcie celkově vyskočily o 30.1 %.
Mnozí z vás si jistě také vzpomenou na nedávné články vztahující se k rozebrání Modelu 3, které prováděl Sandy Munro se svými kolegy. Ten následně vydal zprávu, podle které by Tesla mohla udělat ještě několik opatření, aby maximalizovala výdělečnost Modelu 3. A k tomu také od doby kdy Munro vůz rozebral došlo. V současnosti by měl Model 3 přinášet zisk přes 20 %. Tesla by se však podle svých prohlášení ráda dostala na výdělečnost až 25 %.
Tesle se navíc podařilo navýšit své finanční rezervy a problém by nemělo přestavovat ani splacení dluhu ve výši 230 milionu dolarů do konce tohoto roku. Za zmínku také stojí nedávná dohoda s čínskou vládou, která umožní vznik nové Gigafactory v Šanghaji. Hodnota tohoto projektu by se však měla vyšplhat na 2 miliardy dolarů. Ty chce Tesla získat na asijských trzích.
Navzdory tomuto ekonomickému úspěchu se však řada lidí ptá, jak moc je udržitelný. Model 3 se však dlouhodobě těší vysoké poptávce, na americkém trhu se řadí k nejprodávanějším vozidlům a mezi luxusními sedany nemá konkurenci. Automobilka však stále ještě bojuje s kvalitou výroby a zejména logistickými problémy.
Pravdou ale zůstává, že když Elon Musk krátce po výsledcích z minulého čtvrtletí sliboval, že příští již bude ziskové, věřil mu jen málokdo. Tesla to však skutečně dokázala.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.