Navzdory všem předpovědím a problémům s logistikou se americké automobilce Tesla podařilo vykázat rekordní zisky 312 milionů dolarů. Největší podíl na tom měl dříve problémový Model 3, na jehož prodejích dokáže automobilka vydělat údajně až 20 %. K naprosto úspěšnému čtvrtletí tak chyběla jen o něco vyšší průměrná týdenní produkce.
Ve středu odpoledne zveřejnila automobilka Tesla své ekonomické výsledky za třetí čtvrtletí roku 2018, které poprvé ukázaly černá čísla. Navzdory problémům s logistikou i americkými úřady se automobilce podařilo vydělat 312 milionů dolarů. Zveřejnění výsledků za uplynulé čtvrtletí přitom provázela napjatá atmosféra. Navzdory běžné praxi, kde Tesly zveřejňuje výsledky ve středu ráno, bylo na poslední chvíli zveřejnění odsunuto na odpolední hodiny.
Výsledky také mimo jiné ukázaly, že Tesla byla schopna produkovat v průmětu 4 300 elektromobilů Model 3 týdně. To je přitom jen pouhých 700 kusů za jejím cílem 5 000 kusů týdně - podle zpráv webu The Drive se ji ale toto číslo dařilo koncem čtvrtletí běžně překonávat.
Pozitivní ekonomické výsledky měly samozřejmě obrovský dopad na cenu akcií. Ty vystřelily vzhůru o 15 % z původních 228.5 dolaru za akcii na konečných 331 dolarů za akcii. Od pondělí přitom akcie celkově vyskočily o 30.1 %.
Mnozí z vás si jistě také vzpomenou na nedávné články vztahující se k rozebrání Modelu 3, které prováděl Sandy Munro se svými kolegy. Ten následně vydal zprávu, podle které by Tesla mohla udělat ještě několik opatření, aby maximalizovala výdělečnost Modelu 3. A k tomu také od doby kdy Munro vůz rozebral došlo. V současnosti by měl Model 3 přinášet zisk přes 20 %. Tesla by se však podle svých prohlášení ráda dostala na výdělečnost až 25 %.
Tesle se navíc podařilo navýšit své finanční rezervy a problém by nemělo přestavovat ani splacení dluhu ve výši 230 milionu dolarů do konce tohoto roku. Za zmínku také stojí nedávná dohoda s čínskou vládou, která umožní vznik nové Gigafactory v Šanghaji. Hodnota tohoto projektu by se však měla vyšplhat na 2 miliardy dolarů. Ty chce Tesla získat na asijských trzích.
Navzdory tomuto ekonomickému úspěchu se však řada lidí ptá, jak moc je udržitelný. Model 3 se však dlouhodobě těší vysoké poptávce, na americkém trhu se řadí k nejprodávanějším vozidlům a mezi luxusními sedany nemá konkurenci. Automobilka však stále ještě bojuje s kvalitou výroby a zejména logistickými problémy.
Pravdou ale zůstává, že když Elon Musk krátce po výsledcích z minulého čtvrtletí sliboval, že příští již bude ziskové, věřil mu jen málokdo. Tesla to však skutečně dokázala.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.