Euro NCAP prověřilo asistenční systémy, cílem je vyvrátit nebezpečný omyl řidičů

Řidiči přeceňují schopnosti asistenčních systémů, na jejich nedokonalost poukazuje i Euro NCAP
Řidiči přeceňují schopnosti asistenčních systémů, na jejich nedokonalost poukazuje i Euro NCAP, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. října 2018 13:50
Sdílej:

Stále větší procento automobilů na trhu nabízí jistou formu aktivních asistenčních systémů, které řidiči dokáží usnadnit práci za volantem. To je ovšem velký rozdíl oproti plně autonomním vozidlům, která by měla být schopna převzít plnou kontrolu. Stále dost velké procento řidičů si ale tyto termíny plete, což může vést k velice nebezpečným situacím.

Začátkem tohoto roku představila agentura Euro NCAP nová a upravená pravidla pro hodnocení bezpečnostní výbavy automobilů, která reagují na stále pokročilejší asistenční systémy. V současnosti začala agentura vyhodnocovat schopnosti systémů a dokonce odhalila první výsledky.

Tyto takzvané „Dálniční asistenční systémy" (Highway Assist systems) byly v nedávné minulosti vyzkoušeny u desítky vozidel. Mezi nimi byla Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz třídy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla nebo Volvo V60. Všechny tyto vozy disponovaly adaptivním tempomatem, systémem pro udržení jízdy v pruhu a speed assist systémem, který upravuje rychlost.

Agentura Euro NCAP poté dodává, že v současnosti nejsou na trhu žádné automatické či plně autonomní automobily, ačkoliv některé vozy dokáží řidiči poskytnout asistenci - to by si však nikdo neměl plést s plně autonomním řízením. A tady nastává problém, jak ukázaly průzkumy.

Podle jedné nedávné studie si totiž přes 70 % řidičů myslí, že pokud automobil obsahuje výše zmiňované systémy, kupují si vlastně plně autonomní vůz. Podle Euro NCAP jsou ovšem výsledky tohoto průzkumu v naprostém rozporu s tím, jaké jsou současné schopnosti těchto systémů.

„Zpráva agentury Euro NCAP vzešlá z těchto testů je jasná - automobily, dokonce i ty vybavené asistenčními systémy, neustále potřebují pozorného řidiče za volantem. Je nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní i aktivní bezpečnostní systémy zůstaly na pozadí jako důležitá bezpečnostní pojistka," uvedl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.

Podle výsledků testů ukázaly, že BMW a DS poskytovaly nejnižší úroveň asistence, zatímco Tesla „riskuje až přílišné spoléhání se na asistenční systémy, které mohou celé vozidlo ovládat." Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan nebo Volvo nabízejí vyvážený poměr mezi oběma světy.

Pokud by vás ale zajímaly detaily, můžete si projít celou studii, včetně videozáznamů, na tomto odkazu.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.