Stále větší procento automobilů na trhu nabízí jistou formu aktivních asistenčních systémů, které řidiči dokáží usnadnit práci za volantem. To je ovšem velký rozdíl oproti plně autonomním vozidlům, která by měla být schopna převzít plnou kontrolu. Stále dost velké procento řidičů si ale tyto termíny plete, což může vést k velice nebezpečným situacím.
Začátkem tohoto roku představila agentura Euro NCAP nová a upravená pravidla pro hodnocení bezpečnostní výbavy automobilů, která reagují na stále pokročilejší asistenční systémy. V současnosti začala agentura vyhodnocovat schopnosti systémů a dokonce odhalila první výsledky.
Tyto takzvané „Dálniční asistenční systémy" (Highway Assist systems) byly v nedávné minulosti vyzkoušeny u desítky vozidel. Mezi nimi byla Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz třídy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla nebo Volvo V60. Všechny tyto vozy disponovaly adaptivním tempomatem, systémem pro udržení jízdy v pruhu a speed assist systémem, který upravuje rychlost.
Agentura Euro NCAP poté dodává, že v současnosti nejsou na trhu žádné automatické či plně autonomní automobily, ačkoliv některé vozy dokáží řidiči poskytnout asistenci - to by si však nikdo neměl plést s plně autonomním řízením. A tady nastává problém, jak ukázaly průzkumy.
Podle jedné nedávné studie si totiž přes 70 % řidičů myslí, že pokud automobil obsahuje výše zmiňované systémy, kupují si vlastně plně autonomní vůz. Podle Euro NCAP jsou ovšem výsledky tohoto průzkumu v naprostém rozporu s tím, jaké jsou současné schopnosti těchto systémů.
„Zpráva agentury Euro NCAP vzešlá z těchto testů je jasná - automobily, dokonce i ty vybavené asistenčními systémy, neustále potřebují pozorného řidiče za volantem. Je nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní i aktivní bezpečnostní systémy zůstaly na pozadí jako důležitá bezpečnostní pojistka," uvedl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.
Podle výsledků testů ukázaly, že BMW a DS poskytovaly nejnižší úroveň asistence, zatímco Tesla „riskuje až přílišné spoléhání se na asistenční systémy, které mohou celé vozidlo ovládat." Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan nebo Volvo nabízejí vyvážený poměr mezi oběma světy.
Pokud by vás ale zajímaly detaily, můžete si projít celou studii, včetně videozáznamů, na tomto odkazu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.