Stále větší procento automobilů na trhu nabízí jistou formu aktivních asistenčních systémů, které řidiči dokáží usnadnit práci za volantem. To je ovšem velký rozdíl oproti plně autonomním vozidlům, která by měla být schopna převzít plnou kontrolu. Stále dost velké procento řidičů si ale tyto termíny plete, což může vést k velice nebezpečným situacím.
Začátkem tohoto roku představila agentura Euro NCAP nová a upravená pravidla pro hodnocení bezpečnostní výbavy automobilů, která reagují na stále pokročilejší asistenční systémy. V současnosti začala agentura vyhodnocovat schopnosti systémů a dokonce odhalila první výsledky.
Tyto takzvané „Dálniční asistenční systémy" (Highway Assist systems) byly v nedávné minulosti vyzkoušeny u desítky vozidel. Mezi nimi byla Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz třídy C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla nebo Volvo V60. Všechny tyto vozy disponovaly adaptivním tempomatem, systémem pro udržení jízdy v pruhu a speed assist systémem, který upravuje rychlost.
Agentura Euro NCAP poté dodává, že v současnosti nejsou na trhu žádné automatické či plně autonomní automobily, ačkoliv některé vozy dokáží řidiči poskytnout asistenci - to by si však nikdo neměl plést s plně autonomním řízením. A tady nastává problém, jak ukázaly průzkumy.
Podle jedné nedávné studie si totiž přes 70 % řidičů myslí, že pokud automobil obsahuje výše zmiňované systémy, kupují si vlastně plně autonomní vůz. Podle Euro NCAP jsou ovšem výsledky tohoto průzkumu v naprostém rozporu s tím, jaké jsou současné schopnosti těchto systémů.
„Zpráva agentury Euro NCAP vzešlá z těchto testů je jasná - automobily, dokonce i ty vybavené asistenčními systémy, neustále potřebují pozorného řidiče za volantem. Je nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní i aktivní bezpečnostní systémy zůstaly na pozadí jako důležitá bezpečnostní pojistka," uvedl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.
Podle výsledků testů ukázaly, že BMW a DS poskytovaly nejnižší úroveň asistence, zatímco Tesla „riskuje až přílišné spoléhání se na asistenční systémy, které mohou celé vozidlo ovládat." Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan nebo Volvo nabízejí vyvážený poměr mezi oběma světy.
Pokud by vás ale zajímaly detaily, můžete si projít celou studii, včetně videozáznamů, na tomto odkazu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.