Chladné dny mohou přijít velmi rychle, a s nimi i povinnost zimního obutí aut. Zákon stanoví, že pokud mají zimní pneumatiky vzorek nižší než 4 mm, je třeba pořídit nové. Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiky po čtyřech až šesti letech užívání. Spolehlivým rádcem při výběru kvalitních gum je časopis dTest, který ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesl výsledky nového testu zimních pneumatik o průměru ráfku 14 a 16 palců. Závěr je jednoznačný – šetřit se nevyplácí.
Základem je, aby zimní pneu vykazovaly dobré jízdní vlastnosti na vodě, sněhu, ledu i na suchu. „Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíky nejnovějších testů byly ty nejlevnější výrobky,“ komentuje průběh a výsledek testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Zimní pneumatiky měly nejčastěji problém s chováním na mokré asfaltové nebo betonové vozovce, což je častější situace, než jízda po zledovatělém povrchu. Za špatné směrové vedení, ovladatelnost, případně za dlouhou brzdnou dráhu dTest rozdal několik nedostatečných hodnocení.
„Nejhůře mezi čtrnáctkami dopadl čínský výrobek Nankang Snow SV-3, a to kvůli špatné ovladatelnosti na mokré vozovce i na sněhu. Pneumatika na sněhu klouzala, špatně se ovládala a měla dlouhou brzdnou dráhu. S mírně sjetým vzorkem bylo rozjíždění do zasněženého kopce prakticky nemožné. Podle odborníků ji stěží lze považovat za zimní pneumatiku,“ říká Michal Mikoláš. Naopak pochvalu si zaslouží gumy Continental Winter Contact TS860 a Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích.
Mezi pneumatikami o průměru 16 palců byla největším propadákem pneumatika Laufenn I FIT LW31, která byla téměř nepoužitelná na mokré vozovce. Z šestnáctek dostaly nejlepší hodnocení Continental Winter Contact TS860 a Goodyear UltraGrip 9.
Ve snaze ušetřit si řidiči pořizují takzvané celoroční pneumatiky, ty ale nejsou tak univerzální, jak si motoristé myslí. „Náš nedávný test ukázal, že celoroční pneumatiky jsou sice použitelné v létě i v zimě, ale vždy je to značný kompromis. Není možné vyrobit kvalitní pneumatiku tak, aby byla přizpůsobena na všechny podmínky, do kterých se s autem můžete během roku dostat. Doporučujeme proto spotřebitelům střídání kvalitních letních a zimních pneumatik,“ radí Michal Mikoláš.
Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat. Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusíte mít přezuto hned 1. listopadu.
Kompletní výsledky testu zimních pneumatik vyšly v říjnovém vydání časopisu dTest. Do konce října jsou volně přístupné i na webu dTest. Ať už naše vozovky budou mokré, zasněžené nebo zledovatělé, je dobré se na ně patřičně připravit.
Tipy dTestu:
Při výběru pneumatik je nejdůležitější řídit se rozměry pneumatik uvedenými ve velkém technickém průkazu. Jak se vyznat v označení pneumatik: Pokud si koupíte nové pneumatiky přímo v pneuservisu, zároveň si kupujete i likvidaci starých gum. Servis tedy následně nechá staré kusy ekologicky zlikvidovat. Ekologickou likvidaci zajišťují výrobci a dovozci pneumatik, kteří musejí zajistit místa zpětného odběru a zveřejňovat je na svých internetových stránkách.Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.