Uniqway, celoevropsky jedinečná carsharingová platforma pro studenty, vstupuje po úspěšné testovací fázi do každodenního provozu. Odteď je platforma k dispozici studentům a pedagogům Českého vysokého učení technického, Vysoké školy ekonomické a České zemědělské univerzity. Podmínky pro to, aby služba mohla vzniknout, vytvořily Škoda Auto ČR a Škoda Auto DigiLab.
Základní sazba pronájmů vozů se skládá z kombinace využitého času a najetých kilometrů: 29 Kč za hodinu a 4,90 za kilometr. Uniqway však zvýhodní delší zápůjčky například pro účely dlouhých jízd či výletů. Služba funguje na mezinárodní kartu ISIC, kterou disponuje každý student. Po bezplatné registraci se auta dají v aplikaci vyhledávat a rezervovat.
V současnosti je platforma k dispozici studentům a pedagogům Českého vysokého učení technického, Vysoké školy ekonomické a České zemědělské univerzity. Jak již ovšem automobilka uvedla ve své dřívější tiskové zprávě, brzy by se seznam mohl rozrůst o další vysoké školy.
Škoda Auto DigiLab provozuje i službu HoppyGo, která patří mezi největší poskytovatele peerto-peer carsharingu v České republice
O službě Uniqway
Škoda Auto systematicky podporuje mladé talenty a otevírá jim v celé řadě oblastí profesní perspektivy. Z tohoto důvodu společnost úzce spolupracuje s řadou vysokých škol v České republice. Díky projektu Uniqway se nyní spolupráce mezi tradiční automobilkou z Mladé Boleslavi a třemi pražskými univerzitami dostala na novou úroveň: poprvé automobilový výrobce umožní realizovat mobilní službu vyvinutou studenty.
Hlavní myšlenkou bylo nabídnout mobilitu i přes omezený rozpočet a chybějící auto. Škoda Auto a Škoda Auto DigiLab projekt financují, navíc poskytují studentům také mentory. Studenti se postarali o vývoj aplikace, grafický design, organizovali marketingové aktivity a vybrali auta.
Pro službu Uniqway vyvinuli studenti ve spolupráci se Škoda Auto ČR a Škoda Auto DigiLab webovou stránku a aplikaci. Po bezplatné registraci studentskou kartou ISIC mohou být vozidla přes aplikaci vyhledána a pronajata. Speciální tlačítko Uniqway v každém z 15 zcela nových modelů Škoda Fabia Style informuje pomocí barevného kódu, zda se vozidlo nachází v povolené parkovací zóně nebo na správném místě pro vrácení vozidla.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.