Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. října 2018, 13:45 Google+

Po světě koluje mýtus, podle kterého nemusí obyvatelé oblastí s teplejším podnebím používat tradiční chladící kapalinu, neboť nemrznoucí směs v ní obsažená je zbytečná. Dá se ale podobnému mýtu věřit, nebo si lidé jen zbytečně zahrávají se spolehlivostí a životností svých motorů? Pojďme se společně podívat na odpověď.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Hned na začátek je potřeba si říci, že chladící kapalina je vždy tvořena kombinací vody a speciální chladící směsi. Obě složky by ve výsledné směsi měly být zastoupeny polovičním dílem, díky čemuž směs odolá zamrznutí v zimě a odpaření v extrémně horkých podmínkách. To je stručná odpověď podle CarFromJapan, ovšem pojďme se na celou problematiku podívat komplexněji.

Úkol chladící kapaliny

Pokud by k chlazení motoru bohatě postačovala voda, nabízí se otázka, proč by se vůbec někdo namáhal s vývojem něčeho, jako je chladící kapalina. Voda ale v zimě snadno zamrzá, zatímco chladící kapalina nikoliv. Naopak v horkém počasí je větší šance, že se voda začne vařit a odpaří se, chladící kapalině ovšem nic takového nehrozí. Státe totiž zůstává v tekuté formě bez ohledu na okolní podmínky.

Už jen to samotné vysvětluje, proč jednoduše nelze nahradit chladící směs pouze vodou. Chladící kapalina ale navíc obsahuje i různá aditiva, která pomáhají předcházet korozi motoru. Pro jeho ideální fungování a maximální životnost je tak dobré držet se tradiční směsi s poměrem 50:50.

Jaké následky může mít použití pouze vody?

Je tedy jasné, že pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste používat doporučenou směs. Co se ale může stát, pokud se rozhodnete použít pouze vodu? Možností je bohužel víc než dost a všechny mohou mít pro motor fatální následky.

V zimě začne voda zamrzat a chladící systém, včetně vodní pumpy, se zanese a ucpe kousky ledu. Motor nakonec zůstane bez chlazení. Naopak v létě se začne voda rychle vařit, což ovlivní výkon motoru. Jakmile teplota ještě stoupne, začne se dokonce i odpařovat a motor se začne přehřívat. Obyčejná voda navíc povede k tomu, že se v některých částech motoru může začít vytvářet koroze.

Na co tedy pamatovat?

Pokud se vás někdo zeptá, zda se dá chladící kapalina nahradit vodou, odpověď je jednoznačné ne. Správný postup je vždy kombinovat vodu s chladící směsí ve stejném poměru. Voda totiž zajistí rychlejší a maximálně efektivní výměnu tepla v chladícím okruhu, zatímco chladící kapalina předchází změnám skupenství a chrání motor.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Při doplňování vody ale pamatujte, že není vhodné používat obyčejnou vodu - například z kohoutku. Mohou v ní být obsaženy látky, které mohou motoru škodit. Místo toho je vhodné použít vodu destilovanou, která je naprosto čistá.

Bavíme se ale samozřejmě pouze o situaci, kdy má člověk na výběr. Pokud byste zůstali daleko od civilizace a bez možnosti využít cokoliv jiného, není o čem diskutovat. Při první příležitosti byste ale měli svému chladícímu systému dopřát správnou chladící kapalinu, případně chladící okruh nejprve propláchnout a následně přidat aditivum, které pomáhá chránit vnitřní části motoru před korozí.

Vytisknout

Diskuze: Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

Škoda Superb Sportline

Výrazná změna čekacích lhůt na nová auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Evropa se odvrací od nafty, prodeje aut i paliva se nadále propadají

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

  2. Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

  3. Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud