Po světě koluje mýtus, podle kterého nemusí obyvatelé oblastí s teplejším podnebím používat tradiční chladící kapalinu, neboť nemrznoucí směs v ní obsažená je zbytečná. Dá se ale podobnému mýtu věřit, nebo si lidé jen zbytečně zahrávají se spolehlivostí a životností svých motorů? Pojďme se společně podívat na odpověď.
Hned na začátek je potřeba si říci, že chladící kapalina je vždy tvořena kombinací vody a speciální chladící směsi. Obě složky by ve výsledné směsi měly být zastoupeny polovičním dílem, díky čemuž směs odolá zamrznutí v zimě a odpaření v extrémně horkých podmínkách. To je stručná odpověď podle CarFromJapan, ovšem pojďme se na celou problematiku podívat komplexněji.
Úkol chladící kapaliny
Pokud by k chlazení motoru bohatě postačovala voda, nabízí se otázka, proč by se vůbec někdo namáhal s vývojem něčeho, jako je chladící kapalina. Voda ale v zimě snadno zamrzá, zatímco chladící kapalina nikoliv. Naopak v horkém počasí je větší šance, že se voda začne vařit a odpaří se, chladící kapalině ovšem nic takového nehrozí. Státe totiž zůstává v tekuté formě bez ohledu na okolní podmínky.
Už jen to samotné vysvětluje, proč jednoduše nelze nahradit chladící směs pouze vodou. Chladící kapalina ale navíc obsahuje i různá aditiva, která pomáhají předcházet korozi motoru. Pro jeho ideální fungování a maximální životnost je tak dobré držet se tradiční směsi s poměrem 50:50.
Jaké následky může mít použití pouze vody?
Je tedy jasné, že pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste používat doporučenou směs. Co se ale může stát, pokud se rozhodnete použít pouze vodu? Možností je bohužel víc než dost a všechny mohou mít pro motor fatální následky.
V zimě začne voda zamrzat a chladící systém, včetně vodní pumpy, se zanese a ucpe kousky ledu. Motor nakonec zůstane bez chlazení. Naopak v létě se začne voda rychle vařit, což ovlivní výkon motoru. Jakmile teplota ještě stoupne, začne se dokonce i odpařovat a motor se začne přehřívat. Obyčejná voda navíc povede k tomu, že se v některých částech motoru může začít vytvářet koroze.
Na co tedy pamatovat?
Pokud se vás někdo zeptá, zda se dá chladící kapalina nahradit vodou, odpověď je jednoznačné ne. Správný postup je vždy kombinovat vodu s chladící směsí ve stejném poměru. Voda totiž zajistí rychlejší a maximálně efektivní výměnu tepla v chladícím okruhu, zatímco chladící kapalina předchází změnám skupenství a chrání motor.
Při doplňování vody ale pamatujte, že není vhodné používat obyčejnou vodu - například z kohoutku. Mohou v ní být obsaženy látky, které mohou motoru škodit. Místo toho je vhodné použít vodu destilovanou, která je naprosto čistá.
Bavíme se ale samozřejmě pouze o situaci, kdy má člověk na výběr. Pokud byste zůstali daleko od civilizace a bez možnosti využít cokoliv jiného, není o čem diskutovat. Při první příležitosti byste ale měli svému chladícímu systému dopřát správnou chladící kapalinu, případně chladící okruh nejprve propláchnout a následně přidat aditivum, které pomáhá chránit vnitřní části motoru před korozí.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.