Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. října 2018, 13:45 Google+

Po světě koluje mýtus, podle kterého nemusí obyvatelé oblastí s teplejším podnebím používat tradiční chladící kapalinu, neboť nemrznoucí směs v ní obsažená je zbytečná. Dá se ale podobnému mýtu věřit, nebo si lidé jen zbytečně zahrávají se spolehlivostí a životností svých motorů? Pojďme se společně podívat na odpověď.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Hned na začátek je potřeba si říci, že chladící kapalina je vždy tvořena kombinací vody a speciální chladící směsi. Obě složky by ve výsledné směsi měly být zastoupeny polovičním dílem, díky čemuž směs odolá zamrznutí v zimě a odpaření v extrémně horkých podmínkách. To je stručná odpověď podle CarFromJapan, ovšem pojďme se na celou problematiku podívat komplexněji.

Úkol chladící kapaliny

Pokud by k chlazení motoru bohatě postačovala voda, nabízí se otázka, proč by se vůbec někdo namáhal s vývojem něčeho, jako je chladící kapalina. Voda ale v zimě snadno zamrzá, zatímco chladící kapalina nikoliv. Naopak v horkém počasí je větší šance, že se voda začne vařit a odpaří se, chladící kapalině ovšem nic takového nehrozí. Státe totiž zůstává v tekuté formě bez ohledu na okolní podmínky.

Už jen to samotné vysvětluje, proč jednoduše nelze nahradit chladící směs pouze vodou. Chladící kapalina ale navíc obsahuje i různá aditiva, která pomáhají předcházet korozi motoru. Pro jeho ideální fungování a maximální životnost je tak dobré držet se tradiční směsi s poměrem 50:50.

Jaké následky může mít použití pouze vody?

Je tedy jasné, že pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste používat doporučenou směs. Co se ale může stát, pokud se rozhodnete použít pouze vodu? Možností je bohužel víc než dost a všechny mohou mít pro motor fatální následky.

V zimě začne voda zamrzat a chladící systém, včetně vodní pumpy, se zanese a ucpe kousky ledu. Motor nakonec zůstane bez chlazení. Naopak v létě se začne voda rychle vařit, což ovlivní výkon motoru. Jakmile teplota ještě stoupne, začne se dokonce i odpařovat a motor se začne přehřívat. Obyčejná voda navíc povede k tomu, že se v některých částech motoru může začít vytvářet koroze.

Na co tedy pamatovat?

Pokud se vás někdo zeptá, zda se dá chladící kapalina nahradit vodou, odpověď je jednoznačné ne. Správný postup je vždy kombinovat vodu s chladící směsí ve stejném poměru. Voda totiž zajistí rychlejší a maximálně efektivní výměnu tepla v chladícím okruhu, zatímco chladící kapalina předchází změnám skupenství a chrání motor.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Při doplňování vody ale pamatujte, že není vhodné používat obyčejnou vodu - například z kohoutku. Mohou v ní být obsaženy látky, které mohou motoru škodit. Místo toho je vhodné použít vodu destilovanou, která je naprosto čistá.

Bavíme se ale samozřejmě pouze o situaci, kdy má člověk na výběr. Pokud byste zůstali daleko od civilizace a bez možnosti využít cokoliv jiného, není o čem diskutovat. Při první příležitosti byste ale měli svému chladícímu systému dopřát správnou chladící kapalinu, případně chladící okruh nejprve propláchnout a následně přidat aditivum, které pomáhá chránit vnitřní části motoru před korozí.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia Combi 1,5 TSI ACT

MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

Aktuální logo automobilky Škoda Auto, platné od roku 2016.

Šokující zpráva! Automobilka Škoda Auto mění majitele!

Nissan Juke-R700

Jedinečný Nissan Juke-R700 s motorem z GT-R

Toyota

Co je to Digitální Showroom

Andrej Babiš předseda vlády

Vláda zamýšlí odklad splátek v souvislosti s COVID-19, co na to nebankovní poskytovatele úvěrů?

Peugeot 208 Car Of The Year

Peugeot přepisuje historii

Mercedes-AMG GT Black Series

Mercedes-AMG GT Black Series, trojcípá hvězda míří na zákazníky Lamborghini a Ferrari

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT

VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií

Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v Superbu...

reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Evropa se odvrací od nafty, prodeje aut i paliva se nadále propadají

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. DOMA, POHODLÍ A ZADARMO! Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

  2. Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

  3. Šokující zpráva! Automobilka Škoda Auto mění majitele!

  4. MINITEST: Škoda Octavia combi 1,5 TSI IV. generace ve zřejmě nejžádanější konfiguraci

  5. Peugeot přepisuje historii

  6. Hyundai přispěje České republice v boji proti nemoci COVID-19

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud