Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. října 2018, 13:45 Google+

Po světě koluje mýtus, podle kterého nemusí obyvatelé oblastí s teplejším podnebím používat tradiční chladící kapalinu, neboť nemrznoucí směs v ní obsažená je zbytečná. Dá se ale podobnému mýtu věřit, nebo si lidé jen zbytečně zahrávají se spolehlivostí a životností svých motorů? Pojďme se společně podívat na odpověď.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Hned na začátek je potřeba si říci, že chladící kapalina je vždy tvořena kombinací vody a speciální chladící směsi. Obě složky by ve výsledné směsi měly být zastoupeny polovičním dílem, díky čemuž směs odolá zamrznutí v zimě a odpaření v extrémně horkých podmínkách. To je stručná odpověď podle CarFromJapan, ovšem pojďme se na celou problematiku podívat komplexněji.

Úkol chladící kapaliny

Pokud by k chlazení motoru bohatě postačovala voda, nabízí se otázka, proč by se vůbec někdo namáhal s vývojem něčeho, jako je chladící kapalina. Voda ale v zimě snadno zamrzá, zatímco chladící kapalina nikoliv. Naopak v horkém počasí je větší šance, že se voda začne vařit a odpaří se, chladící kapalině ovšem nic takového nehrozí. Státe totiž zůstává v tekuté formě bez ohledu na okolní podmínky.

Už jen to samotné vysvětluje, proč jednoduše nelze nahradit chladící směs pouze vodou. Chladící kapalina ale navíc obsahuje i různá aditiva, která pomáhají předcházet korozi motoru. Pro jeho ideální fungování a maximální životnost je tak dobré držet se tradiční směsi s poměrem 50:50.

Jaké následky může mít použití pouze vody?

Je tedy jasné, že pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste používat doporučenou směs. Co se ale může stát, pokud se rozhodnete použít pouze vodu? Možností je bohužel víc než dost a všechny mohou mít pro motor fatální následky.

V zimě začne voda zamrzat a chladící systém, včetně vodní pumpy, se zanese a ucpe kousky ledu. Motor nakonec zůstane bez chlazení. Naopak v létě se začne voda rychle vařit, což ovlivní výkon motoru. Jakmile teplota ještě stoupne, začne se dokonce i odpařovat a motor se začne přehřívat. Obyčejná voda navíc povede k tomu, že se v některých částech motoru může začít vytvářet koroze.

Na co tedy pamatovat?

Pokud se vás někdo zeptá, zda se dá chladící kapalina nahradit vodou, odpověď je jednoznačné ne. Správný postup je vždy kombinovat vodu s chladící směsí ve stejném poměru. Voda totiž zajistí rychlejší a maximálně efektivní výměnu tepla v chladícím okruhu, zatímco chladící kapalina předchází změnám skupenství a chrání motor.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Při doplňování vody ale pamatujte, že není vhodné používat obyčejnou vodu - například z kohoutku. Mohou v ní být obsaženy látky, které mohou motoru škodit. Místo toho je vhodné použít vodu destilovanou, která je naprosto čistá.

Bavíme se ale samozřejmě pouze o situaci, kdy má člověk na výběr. Pokud byste zůstali daleko od civilizace a bez možnosti využít cokoliv jiného, není o čem diskutovat. Při první příležitosti byste ale měli svému chladícímu systému dopřát správnou chladící kapalinu, případně chladící okruh nejprve propláchnout a následně přidat aditivum, které pomáhá chránit vnitřní části motoru před korozí.

Vytisknout

Diskuze: Lze použít obyčejnou vodu místo chladící kapaliny? Podívejte se, čemu tím svůj motor vystavujete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Evropa se odvrací od nafty, prodeje aut i paliva se nadále propadají

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud