Po světě koluje mýtus, podle kterého nemusí obyvatelé oblastí s teplejším podnebím používat tradiční chladící kapalinu, neboť nemrznoucí směs v ní obsažená je zbytečná. Dá se ale podobnému mýtu věřit, nebo si lidé jen zbytečně zahrávají se spolehlivostí a životností svých motorů? Pojďme se společně podívat na odpověď.
Hned na začátek je potřeba si říci, že chladící kapalina je vždy tvořena kombinací vody a speciální chladící směsi. Obě složky by ve výsledné směsi měly být zastoupeny polovičním dílem, díky čemuž směs odolá zamrznutí v zimě a odpaření v extrémně horkých podmínkách. To je stručná odpověď podle CarFromJapan, ovšem pojďme se na celou problematiku podívat komplexněji.
Úkol chladící kapaliny
Pokud by k chlazení motoru bohatě postačovala voda, nabízí se otázka, proč by se vůbec někdo namáhal s vývojem něčeho, jako je chladící kapalina. Voda ale v zimě snadno zamrzá, zatímco chladící kapalina nikoliv. Naopak v horkém počasí je větší šance, že se voda začne vařit a odpaří se, chladící kapalině ovšem nic takového nehrozí. Státe totiž zůstává v tekuté formě bez ohledu na okolní podmínky.
Už jen to samotné vysvětluje, proč jednoduše nelze nahradit chladící směs pouze vodou. Chladící kapalina ale navíc obsahuje i různá aditiva, která pomáhají předcházet korozi motoru. Pro jeho ideální fungování a maximální životnost je tak dobré držet se tradiční směsi s poměrem 50:50.
Jaké následky může mít použití pouze vody?
Je tedy jasné, že pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste používat doporučenou směs. Co se ale může stát, pokud se rozhodnete použít pouze vodu? Možností je bohužel víc než dost a všechny mohou mít pro motor fatální následky.
V zimě začne voda zamrzat a chladící systém, včetně vodní pumpy, se zanese a ucpe kousky ledu. Motor nakonec zůstane bez chlazení. Naopak v létě se začne voda rychle vařit, což ovlivní výkon motoru. Jakmile teplota ještě stoupne, začne se dokonce i odpařovat a motor se začne přehřívat. Obyčejná voda navíc povede k tomu, že se v některých částech motoru může začít vytvářet koroze.
Na co tedy pamatovat?
Pokud se vás někdo zeptá, zda se dá chladící kapalina nahradit vodou, odpověď je jednoznačné ne. Správný postup je vždy kombinovat vodu s chladící směsí ve stejném poměru. Voda totiž zajistí rychlejší a maximálně efektivní výměnu tepla v chladícím okruhu, zatímco chladící kapalina předchází změnám skupenství a chrání motor.
Při doplňování vody ale pamatujte, že není vhodné používat obyčejnou vodu - například z kohoutku. Mohou v ní být obsaženy látky, které mohou motoru škodit. Místo toho je vhodné použít vodu destilovanou, která je naprosto čistá.
Bavíme se ale samozřejmě pouze o situaci, kdy má člověk na výběr. Pokud byste zůstali daleko od civilizace a bez možnosti využít cokoliv jiného, není o čem diskutovat. Při první příležitosti byste ale měli svému chladícímu systému dopřát správnou chladící kapalinu, případně chladící okruh nejprve propláchnout a následně přidat aditivum, které pomáhá chránit vnitřní části motoru před korozí.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?