Ač v posledních dne počasí vypadá jako v létě, zima může každým dnem zaklepat na okno. Proto se s sebou stále vyplatí vozit zimní výbavu nad rámec té povinné. A co všechno před cestou zkontrolovat?
Zimní povinná výbava zahrnuje to, co ta letní, a přidává samozřejmě povinnost mít nasazené zimní gumy s hloubkou dezénu alespoň 4 milimetry. Na vybraných místech je značkou doporučeno nasazení sněhových řetězů, ve většině případů je každopádně možné je nahradit zmíněnými zimními pneumatikami.
Přesto se ani ony v autě neztratí, například při rozjezdu po uježděném sněhu nebo na ledu budete hodně rádi, že jste si je do kufru nakonec uložili. K usnadnění rozjezdu, především ale třeba z parkovacího místa, pomohou gumové podložky, případně písek nebo sůl. Jestli tedy nemáte řetězy, a tím spíš pokud jedete na nějakou dovolenou do horských oblastí, alespoň jedna z těchto položek se vám bude určitě hodit.
Bezpečné jízdy dosáhnete jen a pouze s bezpečným výhledem z vozu ven, respektive s nezasněženým autem. Proto vždy mějte při ruce smetáček, škrabku na led a také rozmrazovač. Nejen ten na okna a zámky (zde se ještě hodí přípravek na zamrzlé gumové těsnění), ale i na stěrače. Bez nich se při jízdě obejdete jen těžko, jízda se zasněženým vozem je dokonce postihnutelná pokutou až 2000 korun!
Rozjezd vozu tedy máme, to stejné zajištění jeho bezpečnosti skrze vidění, očistění a odmrazení. Nyní je čas vrhnout se na motor. Základním úkonem je zjištění, jestli je baterie nabitá. Jak na to jsme vám poradili již dříve, v návaznosti na její stav je pak dobré mít připraveny i startovací kabely. Úplným ideálem je mít po ruce náhradní nabitý akumulátor, kufr ale samozřejmě není nafukovací. Hodit se mohou i zapalovací svíčky.
Pokud je venku delší dobu pod bodem mrazu, pozor na zamrzlé provozní kapaliny. Olej dnes při zvolení příslušné třídy dokáže nastartovat motor i při mínus čtyřiceti stupních, před jízdou se ale musí nechat zahřát na provozní teplotu. Pozor také na zamrznutí nafty. A když je řeč o palivu, hodí se mít vždy plnou nádrž, v koloně zůstanete stát, ani nevíte jak! Chladící kapalina by měla být nemrznoucí alespoň do mínus pětadvaceti stupňů Celsia, v našich podmínkách stejně větší mrazy příliš nebývají.
Samozřejmostí je nemrznoucí kapalina do ostřikovačů, respektive kontrola, že jí je v nádržce ještě dostatek. Všechny kapaliny, i ty, které nezmiňujeme, pak musí být zahřáté do provozní teploty, jinak nebudou fungovat správně a třeba v případě oleje hrozí i poškození motoru.
Výbavou mimo rámcové kategorie je baterka. Některá auta ji mají v kufru tak nějak automaticky a věřím, že řada čtenářů ji také vozí, avšak zopakováním nic nepokazíme. A když se vydáte do hor nebo prostě na jakoukoliv delší cestu, hodí se mít při ruce deku, teplé oblečení, potřebné léky, něco k pití a také k jídlu. Kolony zkrátka bývají nekonečné a v zimě i neskutečně nepříjemné.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.