Ač v posledních dne počasí vypadá jako v létě, zima může každým dnem zaklepat na okno. Proto se s sebou stále vyplatí vozit zimní výbavu nad rámec té povinné. A co všechno před cestou zkontrolovat?
Zimní povinná výbava zahrnuje to, co ta letní, a přidává samozřejmě povinnost mít nasazené zimní gumy s hloubkou dezénu alespoň 4 milimetry. Na vybraných místech je značkou doporučeno nasazení sněhových řetězů, ve většině případů je každopádně možné je nahradit zmíněnými zimními pneumatikami.
Přesto se ani ony v autě neztratí, například při rozjezdu po uježděném sněhu nebo na ledu budete hodně rádi, že jste si je do kufru nakonec uložili. K usnadnění rozjezdu, především ale třeba z parkovacího místa, pomohou gumové podložky, případně písek nebo sůl. Jestli tedy nemáte řetězy, a tím spíš pokud jedete na nějakou dovolenou do horských oblastí, alespoň jedna z těchto položek se vám bude určitě hodit.
Bezpečné jízdy dosáhnete jen a pouze s bezpečným výhledem z vozu ven, respektive s nezasněženým autem. Proto vždy mějte při ruce smetáček, škrabku na led a také rozmrazovač. Nejen ten na okna a zámky (zde se ještě hodí přípravek na zamrzlé gumové těsnění), ale i na stěrače. Bez nich se při jízdě obejdete jen těžko, jízda se zasněženým vozem je dokonce postihnutelná pokutou až 2000 korun!
Rozjezd vozu tedy máme, to stejné zajištění jeho bezpečnosti skrze vidění, očistění a odmrazení. Nyní je čas vrhnout se na motor. Základním úkonem je zjištění, jestli je baterie nabitá. Jak na to jsme vám poradili již dříve, v návaznosti na její stav je pak dobré mít připraveny i startovací kabely. Úplným ideálem je mít po ruce náhradní nabitý akumulátor, kufr ale samozřejmě není nafukovací. Hodit se mohou i zapalovací svíčky.
Pokud je venku delší dobu pod bodem mrazu, pozor na zamrzlé provozní kapaliny. Olej dnes při zvolení příslušné třídy dokáže nastartovat motor i při mínus čtyřiceti stupních, před jízdou se ale musí nechat zahřát na provozní teplotu. Pozor také na zamrznutí nafty. A když je řeč o palivu, hodí se mít vždy plnou nádrž, v koloně zůstanete stát, ani nevíte jak! Chladící kapalina by měla být nemrznoucí alespoň do mínus pětadvaceti stupňů Celsia, v našich podmínkách stejně větší mrazy příliš nebývají.
Samozřejmostí je nemrznoucí kapalina do ostřikovačů, respektive kontrola, že jí je v nádržce ještě dostatek. Všechny kapaliny, i ty, které nezmiňujeme, pak musí být zahřáté do provozní teploty, jinak nebudou fungovat správně a třeba v případě oleje hrozí i poškození motoru.
Výbavou mimo rámcové kategorie je baterka. Některá auta ji mají v kufru tak nějak automaticky a věřím, že řada čtenářů ji také vozí, avšak zopakováním nic nepokazíme. A když se vydáte do hor nebo prostě na jakoukoliv delší cestu, hodí se mít při ruce deku, teplé oblečení, potřebné léky, něco k pití a také k jídlu. Kolony zkrátka bývají nekonečné a v zimě i neskutečně nepříjemné.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.