Automobily značky Rolls-Royce byly vždy znakem elegance, síly a vznešenosti na silnicích, což platí pro všechny jejich modely. Německá tuningová společnost Klassen se však rozhodla zajít ještě dál a z posledního Rollsu, luxusního SUV Cullinan, stvořila obrněnou luxusní limuzínu, která by mohla konkurovat i prezidentským speciálům. A to bohužel i cenou.
Začněme ale postupně. Základem přestavby se stalo SUV Cullinan, které již v základu měří úctyhodných 5341 mm a jeho rozvor je 3295 mm. Lidé z Klassen však Cullinan rozpůlili a do jeho středu vložili novou část o délce 1016 mm. Jeho celková délka tak narostla na 6 357 mm a rozvor na 4 311 mm.
Kromě prodloužení se však Rolls-Royce dočkal i nového neprůstřelného pláště, který by podle vyjádření společnosti měl nabízet nejvyšší standardy balistické ochrany. Pro lepší povědomí se sluší uvést, že většina upravených automobilů z produkce Klassen odolá výbuchům granátu i střelbě z pušek typu AK-47 / SVD.
Kromě prostoru a ochrany posádky však lidé z Klassen mysleli i na její komfort. Interiér modelu Cullinan je sám o sobě vrcholem luxusu, přesto dostal několik intuitivních technologických vylepšení. V kabině tak nechybí nové multimediální centrum iMac a o ozvučení se stará audio-systém značky Bang & Olufsen.
V interiéru bylo samozřejmě dbáno i na soukromí posádky, takže přepážka mezi řidičem a posádkou může být uzavřena. Samozřejmostí je i ambientní LED osvětlení, které může majitel vozu ovládat prostřednictvím svého chytrého telefonu.
Co se pohonného systému týče, zůstal nám pod kapotou 6.75 litrový dvanáctiválec o výkonu 571 koní a 850 Nm. Klassen bohužel neuveřejnil technické parametry týkající se váhy, ovšem již v základu váží Cullinan téměř 2.7 tuny. Díky metrovému prodloužení, neprůstřelným sklům a pancéřování však lze očekávat, že váha povyrostla o další tunu. A to se samozřejmě podepíše na jízdních vlastnostech a dynamice.
Pokud byste snad měli zájem o tento vrchol opulence, máme pro vás hned dvě špatné zprávy. Tou první je skutečnost, že od přijetí objednávky trvá stavba cca půl roku. Na tu dobu si však od Klassen můžete koupit či pronajmout jiný, již hotový pancéřovaný automobil. Druhým problémem by se pak mohla stát cena, která se pohybuje okolo 2 milionů dolarů, tedy cca 44.5 milionu korun. To je o 1.7 milionu dolarů více, než kolik stojí standardní Cullinan.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.