Německá organizace ADAC letos připravila testy zimních pneumatik hned ve dvou rozměrech. Tím prvním je 175/65 R14 a obouvají ho menší vozy jako Ford Fiesta, Mazda 2, Škoda Citigo nebo nestárnoucí Peugeot 206. Větší rozměr 205/55 R16 najdete na BMW 1 a 2, Mazdě 3 a 5, Hyundai i30, Fordu Focus, Mini, Škodě Octavia a Superb, Volkswagenu Passat, Golf atd.
Komplexní metodika s důrazem na mokrou vozovku
Zima ve střední Evropě znamená nejčastěji vodu. Mokrý asfalt, bahno nebo sněhová břečka většinu z nás bude čekat mnohem častěji než sníh a led. I proto celých 30 % výsledné známky bylo ovlivněno chováním na vodě. Dílčí disciplíny zahrnovaly brzdění, odolnost proti aquaplaningu nebo boční vedení. 20% vliv mělo chování na sněhu, konkrétně rozjezd, brzdění a trakce. Sucho tvořilo 15 % a led 10 %. Stejnou 10% váhu měl i valivý odpor nebo kilometrový nájezd a posledních 5 % celkové známky záleželo na hluku.
175/65 R14: Vítězství prémiových značek, průšvih Nankangu
Mezi čtrnáctipalcovými plášti zvítězily dezény Continental WinterContact TS 860 a Dunlop Winter Response 2. Jde o „obvyklé premianty“ s dlouhodobě výbornými výsledky. „Stejné hodnocení a známku Dobře si obě gumy odnesly právem. Jejich prémiová cena má tak rozhodně opodstatnění, když za ní stojí desítky let vývoje,“ komentuje výsledek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Už na třetím místě je však cenově dostupný Firestone Winterhawk 3, který byl nejlepší na suchu. Spolu s ním získaly známku Uspokojivě ještě pneumatiky Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Debica Frigo 2, Esa+Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3+, Vredestein Snowtrac 5 a Pirelli Cinturato Winter. Hodnocení Dostatečně získal Semperit Master-Grip 2, který měl rezervy v chování na suchu. Přesto se našla ještě jedna horší pneumatika.
U posledního pláště Nankang Snow SV-3 inspektoři dokonce pochybovali, zda se jedná o zimní plášť, když ovladatelnost na mokrém povrchu byla tristní. Čínská pneumatika zároveň propadla při chování na sněhu a právem skončila na posledním místě.
Pokud nechcete připlácet za prémiové značky a je pro vás důležitý poměr ceny a kvality, sáhněte po Firestonu Winterhawk 3 za 920 Kč nebo po dezénu Debica Frigo 2, kterou koupíte za 880 korun, tedy až o 500 korun levněji než prémiovou konkurenci.
205/55 R16: Další vítězství pro Continental, příjemně překvapil Kleber
„Continental WinterContact TS 860 je nejlepší zimní pneumatika současnosti napříč rozměry. Jde už o její 11. vítězství za poslední dva roky a proto ji s klidem doporučujeme i letos,“ komentuje výkony dezénu za obchod Pneumatiky.cz Schwangmaier.
Na druhém místě skončil Goodyear UltraGrip 9 a bronz obsadil Dunlop Winter Sport 5. “Obě pneumatiky podávaly výborné a především vyrovnané výkony, kdy nemají výraznější slabinu. Právě to by mělo být důležité pro české řidiče v nevyzpytatelných podmínkách české zimy,” vysvětluje Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
Na 4. místě potěšila loňská novinka Kleber Krisalp HP3, když nabídne dobré jízdní vlastnosti a vysoký kilometrový nájezd, to vše o čtvrtinu levněji proti konkurenci. Dostatečně byl ohodnocen Semperit Speed-Grip 3, když propadl na suchu a nejhůř z celého testu dopadla pneumatika Laufenn I FIT, která absolutně propadla v brzdění a ovládání na mokrém povrchu.
3 tipy na míru českým řidičům
Bez ohledu na poměr, mají čeští řidiči několik oblíbenců. Trochu zamrzí, že se ani v jednom testů neobjevil český bestseller Barum Polaris 3 (úspěšný v testu magazínu Autobild), nebo letošní novinka Polaris 5. V testu Autobild překvapil krátkou brzdnou dráhou a typicky dobrou cenovkou. Mezi tuzemskými řidiči je populární i Nokian WR D4 – finský rukopis je znát a plášť se chová předpisově na sněhu i ledu. V porovnání s konkurencí má však o něco nižší kilometrový průběh.
„Letošním černým koněm ale rozhodně bude Uniroyal MS Plus 77, který se profiluje jako perfektní pneumatika na mokrý povrch. Jedná o plášť s technologiemi prémiového Continentalu, který nabízí TOP poměr ceny a kvality. Uniroyal je navíc značka se skvělou historií, prověřená mnoha testy,“ zakončuje za Pneumatiky.cz Schwangmaier.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.