Německá organizace ADAC letos připravila testy zimních pneumatik hned ve dvou rozměrech. Tím prvním je 175/65 R14 a obouvají ho menší vozy jako Ford Fiesta, Mazda 2, Škoda Citigo nebo nestárnoucí Peugeot 206. Větší rozměr 205/55 R16 najdete na BMW 1 a 2, Mazdě 3 a 5, Hyundai i30, Fordu Focus, Mini, Škodě Octavia a Superb, Volkswagenu Passat, Golf atd.
Komplexní metodika s důrazem na mokrou vozovku
Zima ve střední Evropě znamená nejčastěji vodu. Mokrý asfalt, bahno nebo sněhová břečka většinu z nás bude čekat mnohem častěji než sníh a led. I proto celých 30 % výsledné známky bylo ovlivněno chováním na vodě. Dílčí disciplíny zahrnovaly brzdění, odolnost proti aquaplaningu nebo boční vedení. 20% vliv mělo chování na sněhu, konkrétně rozjezd, brzdění a trakce. Sucho tvořilo 15 % a led 10 %. Stejnou 10% váhu měl i valivý odpor nebo kilometrový nájezd a posledních 5 % celkové známky záleželo na hluku.
175/65 R14: Vítězství prémiových značek, průšvih Nankangu
Mezi čtrnáctipalcovými plášti zvítězily dezény Continental WinterContact TS 860 a Dunlop Winter Response 2. Jde o „obvyklé premianty“ s dlouhodobě výbornými výsledky. „Stejné hodnocení a známku Dobře si obě gumy odnesly právem. Jejich prémiová cena má tak rozhodně opodstatnění, když za ní stojí desítky let vývoje,“ komentuje výsledek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Už na třetím místě je však cenově dostupný Firestone Winterhawk 3, který byl nejlepší na suchu. Spolu s ním získaly známku Uspokojivě ještě pneumatiky Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Debica Frigo 2, Esa+Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3+, Vredestein Snowtrac 5 a Pirelli Cinturato Winter. Hodnocení Dostatečně získal Semperit Master-Grip 2, který měl rezervy v chování na suchu. Přesto se našla ještě jedna horší pneumatika.
U posledního pláště Nankang Snow SV-3 inspektoři dokonce pochybovali, zda se jedná o zimní plášť, když ovladatelnost na mokrém povrchu byla tristní. Čínská pneumatika zároveň propadla při chování na sněhu a právem skončila na posledním místě.
Pokud nechcete připlácet za prémiové značky a je pro vás důležitý poměr ceny a kvality, sáhněte po Firestonu Winterhawk 3 za 920 Kč nebo po dezénu Debica Frigo 2, kterou koupíte za 880 korun, tedy až o 500 korun levněji než prémiovou konkurenci.
205/55 R16: Další vítězství pro Continental, příjemně překvapil Kleber
„Continental WinterContact TS 860 je nejlepší zimní pneumatika současnosti napříč rozměry. Jde už o její 11. vítězství za poslední dva roky a proto ji s klidem doporučujeme i letos,“ komentuje výkony dezénu za obchod Pneumatiky.cz Schwangmaier.
Na druhém místě skončil Goodyear UltraGrip 9 a bronz obsadil Dunlop Winter Sport 5. “Obě pneumatiky podávaly výborné a především vyrovnané výkony, kdy nemají výraznější slabinu. Právě to by mělo být důležité pro české řidiče v nevyzpytatelných podmínkách české zimy,” vysvětluje Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
Na 4. místě potěšila loňská novinka Kleber Krisalp HP3, když nabídne dobré jízdní vlastnosti a vysoký kilometrový nájezd, to vše o čtvrtinu levněji proti konkurenci. Dostatečně byl ohodnocen Semperit Speed-Grip 3, když propadl na suchu a nejhůř z celého testu dopadla pneumatika Laufenn I FIT, která absolutně propadla v brzdění a ovládání na mokrém povrchu.
3 tipy na míru českým řidičům
Bez ohledu na poměr, mají čeští řidiči několik oblíbenců. Trochu zamrzí, že se ani v jednom testů neobjevil český bestseller Barum Polaris 3 (úspěšný v testu magazínu Autobild), nebo letošní novinka Polaris 5. V testu Autobild překvapil krátkou brzdnou dráhou a typicky dobrou cenovkou. Mezi tuzemskými řidiči je populární i Nokian WR D4 – finský rukopis je znát a plášť se chová předpisově na sněhu i ledu. V porovnání s konkurencí má však o něco nižší kilometrový průběh.
„Letošním černým koněm ale rozhodně bude Uniroyal MS Plus 77, který se profiluje jako perfektní pneumatika na mokrý povrch. Jedná o plášť s technologiemi prémiového Continentalu, který nabízí TOP poměr ceny a kvality. Uniroyal je navíc značka se skvělou historií, prověřená mnoha testy,“ zakončuje za Pneumatiky.cz Schwangmaier.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.