Premiéra prvního evropského Raptoru, kterým byl postaven na základech Fordu Ranger, se odehrála poměrně netradičně na herní akci Gamescon. Nyní se však novinka dočkala i adekvátní motoristické premiéry na Veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicle Show v Hannoveru, kde automobilka konečně odhalila plno specifikaci.
Výkonné pickupy řady Raptor mají u Fordu mnohaletou tradici, vůbec poprvé se však této konverze dočkal i nejmenší pick-up Ford Ranger, který si na evropském trhu nevede vůbec špatně. Řada lidí proto s napětím očekávala, jak velkolepé změny se nakonec odehrají a zda evropský Raptor nebude jen slabým odvarem toho amerického. Podle dosud dostupných informací se ale zdá, že tyto obavy jsou zbytečné.
Jak už jsme dříve informovali, pod kapotou Rapotru by se měl objevit motor o výkonu přes 210 koní, dlouho jsme toho však nevěděli příliš o podvozku. Nyní už ale víme, že jeho světlá výška bude 283 mm, což je o 56 mm více, než kolik nabídne standardní Raptor. Zvětšily se také nájezdové a přejezdové úhly. Nájezdový nyní činí 32.5 stupně, zatímco přejezdový 24 stupně. V terénu se tedy Raptor rozhodně neztratí.
Pokud už byste se ale náhodou dostali za schopnosti podvozku, nemusíte mít strach. Automobilka totiž vybavila důležité komponenty ochrannými plechy, které by měly něco vydržet. Například pod motor a převodovku přidala automobilka nový ochranný plech z vysokopevnostní oceli o síle 23 milimetrů.
Extrémnímu užívání vozu muselo být přizpůsobeno i šasi, které je vyztuženo vysokopevnostní ocelí s nízkým obsahem hliníku, díky které by měl vůz zvládnout i náročné závody v těžkém terénu. Ve srovnání se standardním Rangerem narostl Raptor o 150 mm do šířky a jeho podvozek byl nastaven tak, aby dokázal odolat „děsivému terénu ve vysokých rychlostech a současně dokázal nabídnout plnou kontrolu a komfort."
Na kvalitě jízdy i ovladatelnosti se významně podílejí i nové tlumiče značky Fox, systém Position Sensitive Damping nebo Wattův přímovod na zadní nápravě, díky čemuž se podařilo prodloužit zdvih tlumičů na přední nápravě o 32 procent a na zadní nápravě o 18 procent.
Celá tato sofistikovaná technika je ovládána pomocí systému Ford Terrain Management System, který nabízí šest jízdních režimů. Normal mód, Sport mód pro rychlou jízdu na tradičních silnicích, Grass/Gravel/SNow (tráva, štěrk, sníh) mód, Mud/Sand (bláto/písek) a mód Baja. Ten je určen pro jízdu vyšší rychlosti v nezpevněném terénu.
Navzdory svým sportovním ambicím však Ford Ranger Raptor zůstává i schopným pracantem. Díky upravenému zadnímu nárazníku s integrovaným taženým zařízením zvládne odtáhnout až 2.5 tuny nákladu, jeho korba má ložn plochy s rozměrem 1560 mm x 1743 mm, přední tažná oka mají zvládnout tažení nákladu o hmotnosti až 4.5 tuny a ta zadní si poradí s nákladem o váze cca 3.8 tuny.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.