První testy zimních pneumatik: Rozdíl mezi první a poslední je více než 16 metrů

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)
První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77), foto: Onio
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. září 2018 16:47 | akt. 19. září 2018 10:13
Sdílej:

U nás teploty překračují 20 stupňů Celsia, ale německý magazín Autobild přinesl první letošní test zimních pneumatik v rozměru 195/65 R15. Radost z něj může mít Continental, český Barum nebo americký Uniroyal. Nebezpečný nákup stále představují čínské značky, které na zimu stále nedokáží připravit vhodnou směs.

Škoda Octavia, Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Všechna tato auta obouvají rozměr 195/65 R 15 a již několik let jde o nejrozšířenější velikost pneumatik v ČR. Letošní test brzdné dráhy přitom potvrdil léta známé pravidlo, že dlouholetý vývoj není možné dohnat za pár let.

Když pneumatika nebrzdí, nemá šanci na úspěch

Metodika testu je neměnná již několik let: Na startu je 51 pneumatik. Všechny brzdí z rychlosti 80 km/hod. na mokrém povrchu a nejhorších 21 v testu nepokračuje. Poté probíhá brždění z rychlosti 50 km/hod. na sněhu a odpadne dalších deset plášťů. Na konci tedy zbývá 20 pneumatik, které čekají další disciplíny jako chování v zatáčkách, kilometrová výdrž, valivý odpor atd.

Mezi nejlepšími 20 si vybere každý

„Letošní výsledky jsou důležité proto, že mezi 20 TOP plášti najdete českou barumku za něco málo přes tisícovku, i prémiové značky za téměř dvojnásobek,“ hodnotí první výsledky ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává „Testy zároveň potvrdily ohromný význam investic do vývoje. Celý koncern Continental má tak mezi nejlepšími hned šest značek.“

Rozdíl mezi prvním a posledním je více než 16 metrů

Pro představu o ohromných rozdílech mezi jednotlivými plášti ilustruje rozdíl mezi vítězným dezénem Continental Wintercontact TS 860, který na mokrém povrchu zastaví na 34,5 metru. Poslední Antares Grip20 z 80 km/hod. zabrzdí na nulu na alarmujících 49,8 m. Připomínáme, že šířka přechodu pro chodce jsou 3-4 metry. O to víc potěší výsledky Barum Polaris 3 (z 80 km/hod na 0 na 36,7 m) nebo Uniroyalu MS Plus 77. „Právě Uniroyal bude letošním černým koněm mezi pneumatikami. Na vodě předvádí skvělé chování, v žádné disciplíně neztrácí a obecně nabídne TOP poměr ceny a kvality,“ očekává další výsledky Schwangmaier z obchodu Pneumatiky.cz.

Debakl čínských pneumatik

„Vzorek dokáže okopírovat každý. Ale právě ve směsi je ten 16metrový rozdíl,“ komentuje výsledky za Pneumatiky.cz Schwangmaier. Právě na posledních místech najdete jména jako Nankang, Schengshan, Star Performer nebo Fortuna.

„Česká zima znamená sníh, led, namrzlý asfalt, spadané listí, vyjeté koleje plné vody a další podmínky. Pokud vyžadujete alespoň elementární bezpečnost, zaměřte se na tradiční značky,“ varuje Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz.

Tomket, vydávaný za český plášť, skončil na 33. místě, což hodnotil zakladatel značky Radek Grill s uspokojením. „Naše umístění z několika set značek nabízených v Německu, což je nejnáročnější trh a rok a půl po uvedení na trh, je nesmírný úspěch neboť například za Michelinem jsme zaostali pouze o 3,1 metru a před nejhorším výsledkem v testu jsme byli o 9 metrů lepší. Naším cílem je vyrábět nejvyšší kvalitu za přijatelnou cenu, což je možná i z výsledku testu zřejmé."*

Zajímavosti z testu brzdné dráhy:

Koncern Continental má v TOP 20 hned 6 zástupců: Continental, Barum, Uniroyal, Matador, Gislaved, Semperit Na vodě brzdí nejlépe Bridgestone Blizzak LM 001-Evo (z 80 km/hod na 0 za 34,3 m) Na sněhu brzdí nejlépe Goodyear UltraGrip 9 (z 50 km/hod na 0 za 27 m) Michelin by dopadl lépe, pokud by v testu byl aktuální Michelin Alpin 6 (místo Michelin Alpin 5) Barum by dopadl lépe, pokud by v testu byl aktuální Barum Polaris 5 (místo Barum Polaris 3) Testovaná pneumatika Tomket byla vyrobena v roce 2017 s labelingem EC, v tomto roce vyráběné pneumatiky již mají upravenou směs s označením CC, která by měla nabídnout lepší parametry.*

*Informace doplněny na základě žádosti a informací od výrobce pneumatik značky Tomket

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.