Nástup elektromobilů otvírá designérům možnosti, o kterých se jim před lety ani nesnilo. Díky absenci spalovacího motoru a všech jeho komponent se najednou mohou tvary automobilu libovolně měnit, čehož si můžeme všímat hlavně u různých futuristických konceptů. A s jedním takovým se nedávno vytasila i automobilka Mercedes-Benz.
Technika elektromobilů je ve srovnání s tradičními automobily poháněnými spalovacími motory výrazně jednodušší. Kromě nárůstu vnitřního prostoru a variability tvarů karoserie to ale také může znamenat, že svět automobilů by se mohl brzy od základu změnit. Z aut by totiž mohly zůstat už jen podvozky, které se osadí vhodnou kabinou podle potřeby.
Právě na podobné bázi totiž funguje koncept Vision Urbanetic, který nedávno představila automobilka Mercedes-Benz. Dle vysvětlení automobilky se jedná o zcela nový typ vozidla, který konečně boří bariéru mezi přepravou lidí a nákladu.
Nečekejte ale, že by se na malém prostoru těsnalo pár lidí s paletami zásob do obchodů. Koncept totiž počítá s nezávislým a plně autonomním podvozkem, který může být osazen kabinou dle potřeby. Buď může být připojena prosklená kabina jež pojme až 12 lidí, která funguje na principu autonomní sdílené jízdy, nebo uzavřená nákladní kabina, která pojme až 10 Euro palet.
„Vision Urbanetic je zcela novým konceptem mobility, který byl speciálně konfigurován dle aktuálních potřeb ale s ohledem na efektivitu a udržitelnost," komentují projekt lidé z oddělení Mercedes-Benz Vans, kteří stojí za jeho vznikem.
„Během dopravní špičky v ranních hodinách a během pozdního odpoledne může být flotila vozů osazena ve větší míře cestovními moduly pro lidi. Během zbytku dne může být celý systém využíván primárně pro přepravu zboží v nákladních modulech."
V současnosti se s přeměnou konceptu Vision Urbanetic v produkční "automobil" nepočítá, vzhledem k dynamickému rozvoji technologií i průmyslu jsme si však téměř jisti, že podobných konceptů bude přibývat a časem se jich možná dočkáme i v provozu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?