Začátek školního roku je za rohem. Na tohle by si řidiči měli dát pozor

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. srpna 2018, 09:42 Aktualizováno 31.8.2018, 14:12 Google+

Ani letos se začátek školního roku neobejde bez preventivních a kontrolních akcí zaměřených především na ochranu dětí po jejich návratu z prázdnin do školních lavic. Škoda Auto v rámci hnutí za bezpečný pátek vyzývá řidiče, aby respektovali nejmenší účastníky silničního provozu a pomohli snížit riziko jejich zranění tak, že za ně převezmou část zodpovědnosti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Každoročně si první zářijový týden vyžádá oběti z řad chodců, mezi nimiž je více dětí než po zbytek roku. Statistiky ukazují, že září patří k měsícům s největším počtem dopravních nehod i největším počtem obětí na životech. V období let 2013 až 2017 se devátý měsíc roku vždy řadil k těm nejsmutnějším. Například v září 2014 se stalo 7 770 dopravních nehod, při nichž zahynulo 76 účastníků silničního provozu – absolutně nejvíce z celého roku. Loňské září dle statistik Dopravní policie vykazuje nárůst počtu dopravních nehod na celkových 8 930 incidentů, při nichž přišlo o život celkem 43 osob. Těmto nehodám by se v mnoha případech dalo zabránit, kdyby chodci i řidiči věnovali pozornost dopravní situaci a uvědomovali si rizika, která jim hrozí.

Policie České republiky proto připravuje opatření spojená s prvními dny nového školního roku. Činnost hlídek se bude týkat dětí zejména při cestě do školy. Kromě přechodů se policisté zaměří také na provoz kolem škol, dodržování nejvyšší povolené rychlosti ze strany řidičů a případné porušování pravidel ze strany ostatních účastníků silničního provozu. Žádná represe však nemůže nahradit prevenci. Řidiči by si měli uvědomit, že děti vracející se z prázdnin ještě žijí ve své „bublině“ a v provozu mohou reagovat nelogicky či zkratkovitě. Z tohoto úhlu pohledu se jako nejrizikovější jeví skupina nejmladších školáků – převážně žáků nejnižších tříd základních škol. Tyto děti se dopouštějí několika zásadních chyb, které by řidiči měli znát. Často přeceňují své schopnosti a ve snaze vyniknout před kamarády zapomínají na pravidla silničního provozu, byť je teoreticky ovládají. Vzhledem k psychické nezralosti nedokážou předvídat dopravní situaci, zejména neumějí odhadnout rychlost přijíždějícího automobilu. A mnohé z nich mají pocit, že je řidiči musejí respektovat a dávat jim přednost.

Hodně nebezpečných situací se odehrává i na přechodech, kde sice neexistuje absolutní přednost chodců, ale jejich práva jsou velmi silná. Děti by si měly dávat pozor zejména tam, kde se nemůžou při přecházení dobře rozhlédnout, například kvůli špatně parkujícím autům. To platí hlavně pro nejmladší školáky a školačky, kteří jsou menší než běžná auta. Ani starší děti však častokrát nemusí vidět přes dodávky nebo větší vozy typu SUV. Rizikové jsou rovněž přechody přes víceproudé silnice s vyšší povolenou rychlostí. K neštěstí může také snadno dojít tehdy, když jeden automobil zastaví a pustí chodce, ale jiný jede dál. Dospělí by měli klást dětem odmalička na srdce, že si ho řidič druhého vozu nemusí všimnout. Bezpečnost dětí na cestě do školy určitě podpoří i oblečení s reflexními prvky. Ty už dnes bývají samozřejmostí a jsou esteticky zakomponovány do bot, bund i školních tašek. K dispozici jsou i různé reflexní pásky nebo přívěsky jak pro ty nejmenší, tak pro teenagery. Jejich význam roste úměrně tomu, jak se zkracují dny.

V dnešní době však řada dětí do školy nedochází či nejezdí veřejnou dopravou, nýbrž je rodiči dovážena osobním automobilem. V takovém případě nelze zapomínat na dětské autosedačky. Odborníci z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky Škoda upozorňují, že dítě musí být upoutáno v zádržném systému i při přepravě na krátkou vzdálenost. Při používání dětské autosedačky v automobilu od nejútlejšího věku dítěte se dá předpokládat, že ve věku školáka již bere toto bezpečnostní opatření jako samozřejmost. Pro školáky z nejnižších tříd je vhodné zvolit sedačku s pevnými zády. Při jejím použití a připoutání dítěte bezpečnostním pásem se musí dbát na to, aby pás nešel v blízkosti krku ani přes ramenní kloub a ve spodní části obepínal pánev. Nejbezpečnější umístění dětské sedačky je na zadním sedadle za spolujezdcem, ale od roku 2006 je povoleno přepravovat dítě v sedačce i na předním sedadle. Rychlý růst postavy dítěte v pozdějším věku vyústí v používání samostatného sedáku místo kompaktní dětské autosedačky. Díky němu je zvýšen posed dítěte do polohy, v níž bude bezpečnostní pás správně obepínat celé tělo. Jakmile dítě doroste výšky 150 cm nebo jeho tělesná hmotnost dosáhne 36 kg, není již autosedačka povinná. Pak se dítě přepravuje ve vozidle jako dospělý člověk.

Při nákupu vhodné autosedačky se vyplatí ověřit si s dítětem, jak se do ní vejde a jak se v ní cítí. Některé modely specifickým tvarováním nemusejí dítěti vyhovovat. Rovněž nemusejí dobře pasovat do konkrétního vozu – především moderní „ušaté“ sedačky jsou velmi široké, do užších interiérů starších automobilů úplně dobře nesednou a opírají se o dveře, což není žádoucí. Při umisťování nové dětské autosedačky se vyplatí respektovat přiložený návod. Z hlediska instalace je možné sedačku upevnit pomocí bezpečnostních pásů nebo speciálních isofixových úchytů. V případě Isofixu je menší riziko chyby při instalaci sedačky.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

„Pokud ovšem máte pouze sedačku s pásy, bát se nemusíte. Jen je třeba dbát na to, aby byly pásy dotažené a sedačka správně připevněná,“ vysvětluje expert a odborník na prevenci z týmu Výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto Robert Šťastný. Pokud se sedačka dobře připoutá, nedá se s ní téměř pohnout. Lepší než vybírat v obecném supermarketu či dokonce na anonymním e-shopu je nákup ve specializovaném obchodu či autosalonu, kde nabídnou sedačku přímo vyhovující konkrétnímu vozu. „Zde si může zákazník nechat odborně předvést, jak autosedačku do vozu umístit. Má také jistotu, že návod bude v češtině a samotný výrobek bude mít odpovídající homologaci,“ dodává Robert Šťastný. Sortiment Škoda Originálního příslušenství aktuálně nabízí zádržný systém Kidfix XP II vhodný pro děti školního věku o hmotnosti 15 až 36 kg. Tato autosedačka je určena pro všechny současné modely vozů Škoda – Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb.

Vytisknout

Diskuze: Začátek školního roku je za rohem. Na tohle by si řidiči měli dát pozor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Lada 4x4 Vision

Konečně nová Lada Niva? Po 40 letech se objevil koncept nástupce. A vypadá…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud