Ani letos se začátek školního roku neobejde bez preventivních a kontrolních akcí zaměřených především na ochranu dětí po jejich návratu z prázdnin do školních lavic. Škoda Auto v rámci hnutí za bezpečný pátek vyzývá řidiče, aby respektovali nejmenší účastníky silničního provozu a pomohli snížit riziko jejich zranění tak, že za ně převezmou část zodpovědnosti.
Každoročně si první zářijový týden vyžádá oběti z řad chodců, mezi nimiž je více dětí než po zbytek roku. Statistiky ukazují, že září patří k měsícům s největším počtem dopravních nehod i největším počtem obětí na životech. V období let 2013 až 2017 se devátý měsíc roku vždy řadil k těm nejsmutnějším. Například v září 2014 se stalo 7 770 dopravních nehod, při nichž zahynulo 76 účastníků silničního provozu – absolutně nejvíce z celého roku. Loňské září dle statistik Dopravní policie vykazuje nárůst počtu dopravních nehod na celkových 8 930 incidentů, při nichž přišlo o život celkem 43 osob. Těmto nehodám by se v mnoha případech dalo zabránit, kdyby chodci i řidiči věnovali pozornost dopravní situaci a uvědomovali si rizika, která jim hrozí.
Policie České republiky proto připravuje opatření spojená s prvními dny nového školního roku. Činnost hlídek se bude týkat dětí zejména při cestě do školy. Kromě přechodů se policisté zaměří také na provoz kolem škol, dodržování nejvyšší povolené rychlosti ze strany řidičů a případné porušování pravidel ze strany ostatních účastníků silničního provozu. Žádná represe však nemůže nahradit prevenci. Řidiči by si měli uvědomit, že děti vracející se z prázdnin ještě žijí ve své „bublině“ a v provozu mohou reagovat nelogicky či zkratkovitě. Z tohoto úhlu pohledu se jako nejrizikovější jeví skupina nejmladších školáků – převážně žáků nejnižších tříd základních škol. Tyto děti se dopouštějí několika zásadních chyb, které by řidiči měli znát. Často přeceňují své schopnosti a ve snaze vyniknout před kamarády zapomínají na pravidla silničního provozu, byť je teoreticky ovládají. Vzhledem k psychické nezralosti nedokážou předvídat dopravní situaci, zejména neumějí odhadnout rychlost přijíždějícího automobilu. A mnohé z nich mají pocit, že je řidiči musejí respektovat a dávat jim přednost.
Hodně nebezpečných situací se odehrává i na přechodech, kde sice neexistuje absolutní přednost chodců, ale jejich práva jsou velmi silná. Děti by si měly dávat pozor zejména tam, kde se nemůžou při přecházení dobře rozhlédnout, například kvůli špatně parkujícím autům. To platí hlavně pro nejmladší školáky a školačky, kteří jsou menší než běžná auta. Ani starší děti však častokrát nemusí vidět přes dodávky nebo větší vozy typu SUV. Rizikové jsou rovněž přechody přes víceproudé silnice s vyšší povolenou rychlostí. K neštěstí může také snadno dojít tehdy, když jeden automobil zastaví a pustí chodce, ale jiný jede dál. Dospělí by měli klást dětem odmalička na srdce, že si ho řidič druhého vozu nemusí všimnout. Bezpečnost dětí na cestě do školy určitě podpoří i oblečení s reflexními prvky. Ty už dnes bývají samozřejmostí a jsou esteticky zakomponovány do bot, bund i školních tašek. K dispozici jsou i různé reflexní pásky nebo přívěsky jak pro ty nejmenší, tak pro teenagery. Jejich význam roste úměrně tomu, jak se zkracují dny.
V dnešní době však řada dětí do školy nedochází či nejezdí veřejnou dopravou, nýbrž je rodiči dovážena osobním automobilem. V takovém případě nelze zapomínat na dětské autosedačky. Odborníci z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky Škoda upozorňují, že dítě musí být upoutáno v zádržném systému i při přepravě na krátkou vzdálenost. Při používání dětské autosedačky v automobilu od nejútlejšího věku dítěte se dá předpokládat, že ve věku školáka již bere toto bezpečnostní opatření jako samozřejmost. Pro školáky z nejnižších tříd je vhodné zvolit sedačku s pevnými zády. Při jejím použití a připoutání dítěte bezpečnostním pásem se musí dbát na to, aby pás nešel v blízkosti krku ani přes ramenní kloub a ve spodní části obepínal pánev. Nejbezpečnější umístění dětské sedačky je na zadním sedadle za spolujezdcem, ale od roku 2006 je povoleno přepravovat dítě v sedačce i na předním sedadle. Rychlý růst postavy dítěte v pozdějším věku vyústí v používání samostatného sedáku místo kompaktní dětské autosedačky. Díky němu je zvýšen posed dítěte do polohy, v níž bude bezpečnostní pás správně obepínat celé tělo. Jakmile dítě doroste výšky 150 cm nebo jeho tělesná hmotnost dosáhne 36 kg, není již autosedačka povinná. Pak se dítě přepravuje ve vozidle jako dospělý člověk.
Při nákupu vhodné autosedačky se vyplatí ověřit si s dítětem, jak se do ní vejde a jak se v ní cítí. Některé modely specifickým tvarováním nemusejí dítěti vyhovovat. Rovněž nemusejí dobře pasovat do konkrétního vozu – především moderní „ušaté“ sedačky jsou velmi široké, do užších interiérů starších automobilů úplně dobře nesednou a opírají se o dveře, což není žádoucí. Při umisťování nové dětské autosedačky se vyplatí respektovat přiložený návod. Z hlediska instalace je možné sedačku upevnit pomocí bezpečnostních pásů nebo speciálních isofixových úchytů. V případě Isofixu je menší riziko chyby při instalaci sedačky.
„Pokud ovšem máte pouze sedačku s pásy, bát se nemusíte. Jen je třeba dbát na to, aby byly pásy dotažené a sedačka správně připevněná,“ vysvětluje expert a odborník na prevenci z týmu Výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto Robert Šťastný. Pokud se sedačka dobře připoutá, nedá se s ní téměř pohnout. Lepší než vybírat v obecném supermarketu či dokonce na anonymním e-shopu je nákup ve specializovaném obchodu či autosalonu, kde nabídnou sedačku přímo vyhovující konkrétnímu vozu. „Zde si může zákazník nechat odborně předvést, jak autosedačku do vozu umístit. Má také jistotu, že návod bude v češtině a samotný výrobek bude mít odpovídající homologaci,“ dodává Robert Šťastný. Sortiment Škoda Originálního příslušenství aktuálně nabízí zádržný systém Kidfix XP II vhodný pro děti školního věku o hmotnosti 15 až 36 kg. Tato autosedačka je určena pro všechny současné modely vozů Škoda – Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?