Když se řekne Kalašnikov, většina z nás si vybaví pušku AK-47, která se díky své jednoduchosti, spolehlivosti a nízké ceně stala jednou z nejrozšířenějších a nejznámějších zbraní světa. Její výrobce, společnost nesoucí příjmení konstruktéra AK-47 Michaila Kalašnikova, však svou výrobu orientuje i na další trhy, než jen ten se zbraněmi. Své portfolio totiž rozšířila o motocykly, elektromobily i speciální náklaďáky.
Společnost Kalašnikov je dobře známá zejména pro svou zbrojní výrobu, kromě toho se však v posledních letech aktivně zajímá i o různé druhy dopravních prostředků. Důraz je samozřejmě kladen zejména na vojenské využití, některé modely se však již dočkal i civilního provedení. A například poslední představený koncept CV-1 je určen čistě pro civilní trh. Tedy pokud někdy na jeho výrobu dojde.
Elektromobil CV-1
Poslední novinkou v portfoliu společnosti Kalašnikov se stal koncept elektromobilu označovaného CV-1, kterým chce Kalašnikov zaútočit na Teslu. Jeden z prvních ruských elektromobilů sází především na retro design, ve kterém mohou mnozí snadno identifikovat letitý Moskvič 2125.
Stroj si ponechal charakteristicky dlouhou kapotu, ikonický profil i zadní část. Na první pohled prozradí modernizaci vozu snad jen netradiční full-LED světlomety vpředu a zadní LED svítilny. Nejzajímavější vlastností však má být dojezd až 217 mil (349.2 km), díky kterému CV-1 šlape na paty základní Tesle Model 3, která nabízí dojezd 220 mil (354 km).
Ani koncept CV-1 však není dokonalý. Aby bylo možné dosáhnout takového dojezdu, byla maximální rychlost omezena na 50 mil v hodině, tedy cca 80.5 km/h. Na české dálnice byste s ním tedy teoreticky mohli, ačkoliv by to bylo nejspíš děsivé. V USA by však na dálnice nesměl.
Elektrický motocykl SM-1
Elektřina bývá mnohými označována za palivo budoucnosti a na to vsadil i Kalašnikov, který vidí podstatně více výhod, než jen ekologický a ekonomicky výhodný provoz. Elektromotory například vydávají jen minimální hluk, díky čemuž jsou ideální k tichému proniknutí na území nepřítele.
Kromě dobré manévrovatelnosti a tichého provozu navíc elektrické motocykly Kalašnikov SM-1 nabídnou i maximální rychlost až 90 km/h a dojezd na jedno nabití okolo 150 kilometrů. Na žádné velké dovádění to není, pro vojenské mise však ideální kombinace.
Civilní elektromobil
Na nedávné prezentaci společnosti Kalašnikov se kromě konceptu elektromobilu CV-1 objevilo ještě jedno elektrické vozítko, které má být určeno na civilní trh. Je jím zvláštní černý stroj s červenými blatníky, který na první pohled až poněkud nápadně připomíná křížence mezi Smartem a golfovým vozíkem.
Poměrně úzké vozítko má výrazný "nos," na kterém jsou zavěšena přední kola s vlastními blatníky. Světlomety jsou umístěny až na kabině, takže vzdáleně připomínají Multiplu. Samotná kabina je čtyřmístná a postrádá dveře. Pohon má být elektrický, dojezd ani výkon však neznáme.
Off-road bugina OV-2 Hybrid
OV-2 je kompaktní off-roadová bugina pro čtyřčlennou posádku, která by měla být schopna nabídnout řidiči skutečnu zábavu za volantem. Vů z je totiž vybaven i pohonem 4x4, přičemž každá náprava má svůj elektromotor.
Maximální rychlost stroje má dosahovat až 100 km/h, největší sranda však stejně bude v terénu. OV-2 totiž dostalo masivní díly podvozku, díky kterým by si mělo poradit s kdečím. Počítá se i s využitím pro armádu, otevřená kabina však bude výrazně komplikovat nasazení kolem aktivních bojových zón.
Elektrický motocykl UM-1
Podobně jako v případě výše uvedeného civilního elektromobilu, i pro svou ryze civilní elektrickou motorku zvolili designéři v Kalašnikovu černou barvu s červenými doplňky. Kromě toho ale přidali i veškeré legislativou vyžadované osvětlení, čelní plexisklo a plastové brašny na bocích.
Oproti armádní verzi byla zvýšena i maximální rychlost a to na rovných 100 km/h. Dojezd 150 kilometrů však zůstal nezměněn.
Komplet "Stena"
Komplet "Stěna" je v podstatě masivní pohyblivou zdí. Základem je těžký čtyřnápravový nákladní automobil, který nese nástavbu s unikátní stěnou na hydraulických ramenech. Díky těm je možné během chvíle stěnu přemístit před kabinu, následně ji rozšířit o sklopené segmenty a využít ji jako úkryt pro pořádkové jednotky.
Komplet Stěna byl původně vyroben pro jednotky ruské Národní gardy, které v zemi působí. Později však došlo na některá vylepšení a vývoj nového modelu pro policejní jednotky. Novinka nyní například dokáže kompletně postavit svou "zeď" během cca 3.5 minuty.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.