Kalašnikov v garáži? Nejznámější výrobce samopalů se pustil do výroby aut a motorek

Kalashnikov CV-1
Kalashnikov CV-1, foto: Kalashnikov
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. srpna 2018 15:14 | akt. 1. září 2018 16:49
Sdílej:

Když se řekne Kalašnikov, většina z nás si vybaví pušku AK-47, která se díky své jednoduchosti, spolehlivosti a nízké ceně stala jednou z nejrozšířenějších a nejznámějších zbraní světa. Její výrobce, společnost nesoucí příjmení konstruktéra AK-47 Michaila Kalašnikova, však svou výrobu orientuje i na další trhy, než jen ten se zbraněmi. Své portfolio totiž rozšířila o motocykly, elektromobily i speciální náklaďáky.

Společnost Kalašnikov je dobře známá zejména pro svou zbrojní výrobu, kromě toho se však v posledních letech aktivně zajímá i o různé druhy dopravních prostředků. Důraz je samozřejmě kladen zejména na vojenské využití, některé modely se však již dočkal i civilního provedení. A například poslední představený koncept CV-1 je určen čistě pro civilní trh. Tedy pokud někdy na jeho výrobu dojde.

Elektromobil CV-1

Poslední novinkou v portfoliu společnosti Kalašnikov se stal koncept elektromobilu označovaného CV-1, kterým chce Kalašnikov zaútočit na Teslu. Jeden z prvních ruských elektromobilů sází především na retro design, ve kterém mohou mnozí snadno identifikovat letitý Moskvič 2125.

Stroj si ponechal charakteristicky dlouhou kapotu, ikonický profil i zadní část. Na první pohled prozradí modernizaci vozu snad jen netradiční full-LED světlomety vpředu a zadní LED svítilny. Nejzajímavější vlastností však má být dojezd až 217 mil (349.2 km), díky kterému CV-1 šlape na paty základní Tesle Model 3, která nabízí dojezd 220 mil (354 km).

Ani koncept CV-1 však není dokonalý. Aby bylo možné dosáhnout takového dojezdu, byla maximální rychlost omezena na 50 mil v hodině, tedy cca 80.5 km/h. Na české dálnice byste s ním tedy teoreticky mohli, ačkoliv by to bylo nejspíš děsivé. V USA by však na dálnice nesměl.

Elektrický motocykl SM-1

Elektřina bývá mnohými označována za palivo budoucnosti a na to vsadil i Kalašnikov, který vidí podstatně více výhod, než jen ekologický a ekonomicky výhodný provoz. Elektromotory například vydávají jen minimální hluk, díky čemuž jsou ideální k tichému proniknutí na území nepřítele.

Kromě dobré manévrovatelnosti a tichého provozu navíc elektrické motocykly Kalašnikov SM-1 nabídnou i maximální rychlost až 90 km/h a dojezd na jedno nabití okolo 150 kilometrů. Na žádné velké dovádění to není, pro vojenské mise však ideální kombinace.

Civilní elektromobil

Na nedávné prezentaci společnosti Kalašnikov se kromě konceptu elektromobilu CV-1 objevilo ještě jedno elektrické vozítko, které má být určeno na civilní trh. Je jím zvláštní černý stroj s červenými blatníky, který na první pohled až poněkud nápadně připomíná křížence mezi Smartem a golfovým vozíkem.

Poměrně úzké vozítko má výrazný "nos," na kterém jsou zavěšena přední kola s vlastními blatníky. Světlomety jsou umístěny až na kabině, takže vzdáleně připomínají Multiplu. Samotná kabina je čtyřmístná a postrádá dveře. Pohon má být elektrický, dojezd ani výkon však neznáme.

Off-road bugina OV-2 Hybrid

OV-2 je kompaktní off-roadová bugina pro čtyřčlennou posádku, která by měla být schopna nabídnout řidiči skutečnu zábavu za volantem. Vů z je totiž vybaven i pohonem 4x4, přičemž každá náprava má svůj elektromotor.

Maximální rychlost stroje má dosahovat až 100 km/h, největší sranda však stejně bude v terénu. OV-2 totiž dostalo masivní díly podvozku, díky kterým by si mělo poradit s kdečím. Počítá se i s využitím pro armádu, otevřená kabina však bude výrazně komplikovat nasazení kolem aktivních bojových zón.

Elektrický motocykl UM-1

Podobně jako v případě výše uvedeného civilního elektromobilu, i pro svou ryze civilní elektrickou motorku zvolili designéři v Kalašnikovu černou barvu s červenými doplňky. Kromě toho ale přidali i veškeré legislativou vyžadované osvětlení, čelní plexisklo a plastové brašny na bocích.

Oproti armádní verzi byla zvýšena i maximální rychlost a to na rovných 100 km/h. Dojezd 150 kilometrů však zůstal nezměněn. 

Komplet "Stena"

Komplet "Stěna" je v podstatě masivní pohyblivou zdí. Základem je těžký čtyřnápravový nákladní automobil, který nese nástavbu s unikátní stěnou na hydraulických ramenech. Díky těm je možné během chvíle stěnu přemístit před kabinu, následně ji rozšířit o sklopené segmenty a využít ji jako úkryt pro pořádkové jednotky.

Komplet Stěna byl původně vyroben pro jednotky ruské Národní gardy, které v zemi působí. Později však došlo na některá vylepšení a vývoj nového modelu pro policejní jednotky. Novinka nyní například dokáže kompletně postavit svou "zeď" během cca 3.5 minuty.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.