Když se řekne Kalašnikov, většina z nás si vybaví pušku AK-47, která se díky své jednoduchosti, spolehlivosti a nízké ceně stala jednou z nejrozšířenějších a nejznámějších zbraní světa. Její výrobce, společnost nesoucí příjmení konstruktéra AK-47 Michaila Kalašnikova, však svou výrobu orientuje i na další trhy, než jen ten se zbraněmi. Své portfolio totiž rozšířila o motocykly, elektromobily i speciální náklaďáky.
Společnost Kalašnikov je dobře známá zejména pro svou zbrojní výrobu, kromě toho se však v posledních letech aktivně zajímá i o různé druhy dopravních prostředků. Důraz je samozřejmě kladen zejména na vojenské využití, některé modely se však již dočkal i civilního provedení. A například poslední představený koncept CV-1 je určen čistě pro civilní trh. Tedy pokud někdy na jeho výrobu dojde.
Elektromobil CV-1
Poslední novinkou v portfoliu společnosti Kalašnikov se stal koncept elektromobilu označovaného CV-1, kterým chce Kalašnikov zaútočit na Teslu. Jeden z prvních ruských elektromobilů sází především na retro design, ve kterém mohou mnozí snadno identifikovat letitý Moskvič 2125.
Stroj si ponechal charakteristicky dlouhou kapotu, ikonický profil i zadní část. Na první pohled prozradí modernizaci vozu snad jen netradiční full-LED světlomety vpředu a zadní LED svítilny. Nejzajímavější vlastností však má být dojezd až 217 mil (349.2 km), díky kterému CV-1 šlape na paty základní Tesle Model 3, která nabízí dojezd 220 mil (354 km).
Ani koncept CV-1 však není dokonalý. Aby bylo možné dosáhnout takového dojezdu, byla maximální rychlost omezena na 50 mil v hodině, tedy cca 80.5 km/h. Na české dálnice byste s ním tedy teoreticky mohli, ačkoliv by to bylo nejspíš děsivé. V USA by však na dálnice nesměl.
Elektrický motocykl SM-1
Elektřina bývá mnohými označována za palivo budoucnosti a na to vsadil i Kalašnikov, který vidí podstatně více výhod, než jen ekologický a ekonomicky výhodný provoz. Elektromotory například vydávají jen minimální hluk, díky čemuž jsou ideální k tichému proniknutí na území nepřítele.
Kromě dobré manévrovatelnosti a tichého provozu navíc elektrické motocykly Kalašnikov SM-1 nabídnou i maximální rychlost až 90 km/h a dojezd na jedno nabití okolo 150 kilometrů. Na žádné velké dovádění to není, pro vojenské mise však ideální kombinace.
Civilní elektromobil
Na nedávné prezentaci společnosti Kalašnikov se kromě konceptu elektromobilu CV-1 objevilo ještě jedno elektrické vozítko, které má být určeno na civilní trh. Je jím zvláštní černý stroj s červenými blatníky, který na první pohled až poněkud nápadně připomíná křížence mezi Smartem a golfovým vozíkem.
Poměrně úzké vozítko má výrazný "nos," na kterém jsou zavěšena přední kola s vlastními blatníky. Světlomety jsou umístěny až na kabině, takže vzdáleně připomínají Multiplu. Samotná kabina je čtyřmístná a postrádá dveře. Pohon má být elektrický, dojezd ani výkon však neznáme.
Off-road bugina OV-2 Hybrid
OV-2 je kompaktní off-roadová bugina pro čtyřčlennou posádku, která by měla být schopna nabídnout řidiči skutečnu zábavu za volantem. Vů z je totiž vybaven i pohonem 4x4, přičemž každá náprava má svůj elektromotor.
Maximální rychlost stroje má dosahovat až 100 km/h, největší sranda však stejně bude v terénu. OV-2 totiž dostalo masivní díly podvozku, díky kterým by si mělo poradit s kdečím. Počítá se i s využitím pro armádu, otevřená kabina však bude výrazně komplikovat nasazení kolem aktivních bojových zón.
Elektrický motocykl UM-1
Podobně jako v případě výše uvedeného civilního elektromobilu, i pro svou ryze civilní elektrickou motorku zvolili designéři v Kalašnikovu černou barvu s červenými doplňky. Kromě toho ale přidali i veškeré legislativou vyžadované osvětlení, čelní plexisklo a plastové brašny na bocích.
Oproti armádní verzi byla zvýšena i maximální rychlost a to na rovných 100 km/h. Dojezd 150 kilometrů však zůstal nezměněn.
Komplet "Stena"
Komplet "Stěna" je v podstatě masivní pohyblivou zdí. Základem je těžký čtyřnápravový nákladní automobil, který nese nástavbu s unikátní stěnou na hydraulických ramenech. Díky těm je možné během chvíle stěnu přemístit před kabinu, následně ji rozšířit o sklopené segmenty a využít ji jako úkryt pro pořádkové jednotky.
Komplet Stěna byl původně vyroben pro jednotky ruské Národní gardy, které v zemi působí. Později však došlo na některá vylepšení a vývoj nového modelu pro policejní jednotky. Novinka nyní například dokáže kompletně postavit svou "zeď" během cca 3.5 minuty.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.