Společnost Rolls-Royce zná většina z nás hlavně jako výrobce prémiových automobilů, o jejichž vlastnictví se mnohým z nás ani nezdá. Kromě toho však Rolls-Royce dodává i letecké motory a soustavně pracuje na jejich vývoji. Díky poslední novince se tak objevuje nová šance pro mechaniky, kteří by mohli být schopni opravit letecký motor nikoliv během několika hodin, ale pár minut.
Nová technologie, kterou společnost Rolls-Royce vyvíjela ve spolupráci s univerzitami Nottingham a Harvard, byla prezentovala již začátkem roku na letecké show v Singapuru. Novinka obsahuje i roboty označované SWARM. Tito mikro-roboti, jejichž průměr je zhruba 10 milimetrů, by měli být pomocí speciálního robota ve tvaru "hada" dopraveni do centra motoru, odkud budou moci kompletně prohlédnout jednotlivé komponenty - a to i v těch nejnepřístupnějších místech.
Na každém z mikro-robotů se má navíc nacházet kamera, jejíž obraz bude živě přenášen přímo k mechanikům. Ti tak ušetří čas a současně budou schopni provést poměrně důkladnou kontrolu.
Mikro-roboti, jejichž délka se má pohybovat okolo 4.5 centimetru, již byli vyvinuti. Automobilka však stále pracuje na jejich zmenšování. Jakmile však budou tito inspekční roboti realitou, univerzitní výzkumníci se budou snažit naučit je provádět údržbářské a opravné práce.
„Mohou se rozehnat do okolí a prozkoumat tak všechny různé části spalovací komory," pronesl James Kell, technologický specialista společnosti Rolls-Royce. „Pokud bychom to dělali konvenčně, trvalo by nám to okolo 5 hodin. S těmito malými roboty to ale můžeme zvládnout během pěti minut."
Kromě robotů SWARM a "hadího" robota k jejich přepravě však Rolls-Royce ve spolupráci s univerzitami pracuje ještě na jiném typu inspekčního robota zhruba o velikosti tužky, který by byl neustále v motoru. Díky propracované tepelné ochraně by byl chráněn před extrémními teplotami a dovoloval by neustálo kontrolu nad stavem motoru.
„Pokroky kterých dosahujeme v robotice jsou skvělým příkladem uplatňování naší vize IntelligentEngine v praxi. Neustálým průzkumem možnosti uplatnění nových objevů v digitálním světě a robotice zajišťujeme, že Rolls-Royce bude i nadále lídrem v inovací služeb, díky čemuž bude moci zákazníkům nabídnout vždy to nejlepší," pronesl Richard Goodhead, prezident marketingového oddělení Rolls-Royce.
Zatím se stále bavíme o leteckých motorech a technice z leteckého odvětví, přesto věříme, že s dalším rozvojem bychom se mohli dočkat podobných technologií i pod kapotou automobilů značky Rolls-Royce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?