Společnost Rolls-Royce zná většina z nás hlavně jako výrobce prémiových automobilů, o jejichž vlastnictví se mnohým z nás ani nezdá. Kromě toho však Rolls-Royce dodává i letecké motory a soustavně pracuje na jejich vývoji. Díky poslední novince se tak objevuje nová šance pro mechaniky, kteří by mohli být schopni opravit letecký motor nikoliv během několika hodin, ale pár minut.
Nová technologie, kterou společnost Rolls-Royce vyvíjela ve spolupráci s univerzitami Nottingham a Harvard, byla prezentovala již začátkem roku na letecké show v Singapuru. Novinka obsahuje i roboty označované SWARM. Tito mikro-roboti, jejichž průměr je zhruba 10 milimetrů, by měli být pomocí speciálního robota ve tvaru "hada" dopraveni do centra motoru, odkud budou moci kompletně prohlédnout jednotlivé komponenty - a to i v těch nejnepřístupnějších místech.
Na každém z mikro-robotů se má navíc nacházet kamera, jejíž obraz bude živě přenášen přímo k mechanikům. Ti tak ušetří čas a současně budou schopni provést poměrně důkladnou kontrolu.
Mikro-roboti, jejichž délka se má pohybovat okolo 4.5 centimetru, již byli vyvinuti. Automobilka však stále pracuje na jejich zmenšování. Jakmile však budou tito inspekční roboti realitou, univerzitní výzkumníci se budou snažit naučit je provádět údržbářské a opravné práce.
„Mohou se rozehnat do okolí a prozkoumat tak všechny různé části spalovací komory," pronesl James Kell, technologický specialista společnosti Rolls-Royce. „Pokud bychom to dělali konvenčně, trvalo by nám to okolo 5 hodin. S těmito malými roboty to ale můžeme zvládnout během pěti minut."
Kromě robotů SWARM a "hadího" robota k jejich přepravě však Rolls-Royce ve spolupráci s univerzitami pracuje ještě na jiném typu inspekčního robota zhruba o velikosti tužky, který by byl neustále v motoru. Díky propracované tepelné ochraně by byl chráněn před extrémními teplotami a dovoloval by neustálo kontrolu nad stavem motoru.
„Pokroky kterých dosahujeme v robotice jsou skvělým příkladem uplatňování naší vize IntelligentEngine v praxi. Neustálým průzkumem možnosti uplatnění nových objevů v digitálním světě a robotice zajišťujeme, že Rolls-Royce bude i nadále lídrem v inovací služeb, díky čemuž bude moci zákazníkům nabídnout vždy to nejlepší," pronesl Richard Goodhead, prezident marketingového oddělení Rolls-Royce.
Zatím se stále bavíme o leteckých motorech a technice z leteckého odvětví, přesto věříme, že s dalším rozvojem bychom se mohli dočkat podobných technologií i pod kapotou automobilů značky Rolls-Royce.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?