Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

AutoRoad.cz, 12. srpna 2018, 07:47 Aktualizováno 14.8.2018, 16:53 Google+

Moderní motor na naftu je velmi složitý a plno lidí se k němu neumí správně chovat. Životnost motoru si zkracují a brzy je čeká velmi drahý servis nebo rovnou výměna celého auta. Zvláště u ojetiny je pak takový motor velmi choulostivý.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.08. 16:54) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Už dávno neplatí, že je naftový motor ta nezničitelná věc, která bude jezdit i na fritovací olej. To možná byla pravda v době litinových atmosférických komůrkových dieselů od Mercedesu, které byly konstrukčně velmi jednoduché a především těžké a bytelné.

Jenže tlak na snižování spotřeby a emisí, ale zároveň na rostoucí kultivovanost, výkon a dynamiku, nutí automobilky stavět stále složitější motory. A diesely jsou dnes snad nejkomplikovanější a tím pádem i nejrizikovější.

Překračují servisní intervaly

Plno lidí prostě lidově řečeno kašle na včasné výměny oleje, který je pro správné fungování moderního složitého vznětového motoru životně důležitý. Zaprvé se nechají nachytat automobilkou na prodloužený servisní interval výměny po dvou letech nebo 30 000 km. A za druhé překračují i tento interval. Přitom právě přeplňovaný motor ničí olej velmi rychle a často je výměna vhodná už po nějakých 10 až 15 000 km, aby měl motor zajištěné správné mazání hlavně při studených startech.

Nenechají motor ohřát ani vychladit

"Turbodiesel je velmi citlivý na provozní teplotu a potřebuje velmi pozvolné ohřívání," upozorňuje automechanik. Spousta lidí dělá prostě to, že si sednou do auta se studeným motorem a hned po rozjezdu začnou po motoru vyžadovat plný výkon. Ale pár metrů nestačí na důkladné prohřátí motoru.

Zatímco voda se ohřeje poměrně rychle, olej se ohřívá mnohem déle. Hlavně v zimě se diesel dostane na provozní teplotu až po nějakých patnácti dvaceti minutách opatrné jízdy. Kdo začne šlapat studenému motoru na krk, tomu v motoru pravděpodobně velmi brzy praskne vlivem teplotního namáhání hlava válců.

Motor si ale také potřebuje lidově řečeno sednout po delší jízdě vyšší rychlostí, třeba na dálnici. Důležité je totiž nechat teplotu různých částí motoru vyrovnat, takže po jízdě nechte motor chvíli běžet na volnoběh. Tím se dochladí zejména turbodmychadlo, ve kterém může během maximálního namáhání vzrůst teplota na více než 800°C.

Podtáčejí motor

Diesel také trpé na podtáčení, tedy jízdu v nesmyslně nízkých otáčkách. To silně namáhá nejen vnitřnosti motoru vlivem nadměrných vibrací, ale hlavně převodovku a dvouhmotový setrvačník. "Dvouhmoťák je na podtáčení velice choulostivý a pomalu se začíná považovat za velmi drahý spotřební materiál," doplňuje servisman.

Jezdí jenom po městě

Naftový motor se nehodí do města. Jeho konstrukce je vhodná především na ustrálenou jízdu pod částečným zatížením, nejlépe na dálnici. Svým založením je to spíše pracovní motor a neustálé rozjezdy a změny zatížení a provozních otáček mu nedělají dobře.

Nechají motor načipovat

Hodně majitelů dieselů se také nechalo zlákat vidinou relativně levného zvýšení výkonu pomocí chiptuningu. Neodborné úpravy motor prostě zničily, protože původní jednotka není na tak velkou změnu stavěna. I citlivé zásahy mohou motor a hlavně jeho periferie nevratně poškodit. "Většinou to odnese spojka a dvouhmotový setrvačník, majitelé načipovaných čtyřkolek si i koledují o poruchu rozvodovky. Na vyšší výkon také nejsou dimenzované brzdy a chlazení auta," upozorňuje.

Tankují nekvalitní palivo

Pár ušetřených korun na litru paliva se opravdu nemusí vyplatit, pokud tankujete naftu pochybné kvality z neprověřeného zdroje. Dnes už sice člověk nemůže věřit ani zavedeným čerpacím stanicím, ale ty musí splňovat aspoň nějakou normu, takže je u nich riziko natankování nekvalitního paliva mnohem menší.

Moderní turbodiesely si také moc nerozumí s vysokým podílem biosložky v palivu, takže není od věci, zejména do výkonnějších motorů, doplňovat aditivum, které chrání hlavně palivový systém se vstřikovači. Výměna vadných vstřikovačů totiž může stát desítky tisíc korun.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.08.2018 16:54 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lada Peter Turbo

Pět působivých konceptů Lada, které mohly ohromit svět. Nikdy však nedostaly šanci

Nissan Leaf

Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

Hyundai Kona

Američtí odborníci vybírali nejlepší SUV, cenu si odvezl crossover Hyundai Kona

ARO 16

ARO 16 - Rumunskému crossoveru nepřála doba a manželka diktátora

YouTuber se rozhodl vyzkoušet jízdu s povolenými šrouby u kol

Co se stane, pokud špatně dotáhnete šrouby na kole? Známý YouTuber to vyzkoušel v praxi

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Jaké automobily si Američané nechávají déle než 15 let? Mezi 15 vozy je 10 stejné značky

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Nevolnost v autě? Rychlé tipy, jak s ní bojovat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toyota omylem odhalila novou Supru, vypadá i zní naprosto famózně!

  2. Populární rapper Post Malone se pochlubil novou hračkou, má šest kol a 600 koní

  3. Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

  4. Pioneer přišel s elegantním způsobem, jak proměnit mobil v nadupaný infotainment systém

  5. Největší bojové vozidlo historie? Ruskou 60-tunovou tříkolku poháněly motory ze vzducholodě

  6. Pohon 4x4 na sněhu: Může vám pomoci i s brzděním?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud