Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

AutoRoad.cz, 12. srpna 2018, 07:47 Aktualizováno 14.8.2018, 16:53 Google+

Moderní motor na naftu je velmi složitý a plno lidí se k němu neumí správně chovat. Životnost motoru si zkracují a brzy je čeká velmi drahý servis nebo rovnou výměna celého auta. Zvláště u ojetiny je pak takový motor velmi choulostivý.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.08. 16:54) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Už dávno neplatí, že je naftový motor ta nezničitelná věc, která bude jezdit i na fritovací olej. To možná byla pravda v době litinových atmosférických komůrkových dieselů od Mercedesu, které byly konstrukčně velmi jednoduché a především těžké a bytelné.

Jenže tlak na snižování spotřeby a emisí, ale zároveň na rostoucí kultivovanost, výkon a dynamiku, nutí automobilky stavět stále složitější motory. A diesely jsou dnes snad nejkomplikovanější a tím pádem i nejrizikovější.

Překračují servisní intervaly

Plno lidí prostě lidově řečeno kašle na včasné výměny oleje, který je pro správné fungování moderního složitého vznětového motoru životně důležitý. Zaprvé se nechají nachytat automobilkou na prodloužený servisní interval výměny po dvou letech nebo 30 000 km. A za druhé překračují i tento interval. Přitom právě přeplňovaný motor ničí olej velmi rychle a často je výměna vhodná už po nějakých 10 až 15 000 km, aby měl motor zajištěné správné mazání hlavně při studených startech.

Nenechají motor ohřát ani vychladit

"Turbodiesel je velmi citlivý na provozní teplotu a potřebuje velmi pozvolné ohřívání," upozorňuje automechanik. Spousta lidí dělá prostě to, že si sednou do auta se studeným motorem a hned po rozjezdu začnou po motoru vyžadovat plný výkon. Ale pár metrů nestačí na důkladné prohřátí motoru.

Zatímco voda se ohřeje poměrně rychle, olej se ohřívá mnohem déle. Hlavně v zimě se diesel dostane na provozní teplotu až po nějakých patnácti dvaceti minutách opatrné jízdy. Kdo začne šlapat studenému motoru na krk, tomu v motoru pravděpodobně velmi brzy praskne vlivem teplotního namáhání hlava válců.

Motor si ale také potřebuje lidově řečeno sednout po delší jízdě vyšší rychlostí, třeba na dálnici. Důležité je totiž nechat teplotu různých částí motoru vyrovnat, takže po jízdě nechte motor chvíli běžet na volnoběh. Tím se dochladí zejména turbodmychadlo, ve kterém může během maximálního namáhání vzrůst teplota na více než 800°C.

Podtáčejí motor

Diesel také trpé na podtáčení, tedy jízdu v nesmyslně nízkých otáčkách. To silně namáhá nejen vnitřnosti motoru vlivem nadměrných vibrací, ale hlavně převodovku a dvouhmotový setrvačník. "Dvouhmoťák je na podtáčení velice choulostivý a pomalu se začíná považovat za velmi drahý spotřební materiál," doplňuje servisman.

Jezdí jenom po městě

Naftový motor se nehodí do města. Jeho konstrukce je vhodná především na ustrálenou jízdu pod částečným zatížením, nejlépe na dálnici. Svým založením je to spíše pracovní motor a neustálé rozjezdy a změny zatížení a provozních otáček mu nedělají dobře.

Nechají motor načipovat

Hodně majitelů dieselů se také nechalo zlákat vidinou relativně levného zvýšení výkonu pomocí chiptuningu. Neodborné úpravy motor prostě zničily, protože původní jednotka není na tak velkou změnu stavěna. I citlivé zásahy mohou motor a hlavně jeho periferie nevratně poškodit. "Většinou to odnese spojka a dvouhmotový setrvačník, majitelé načipovaných čtyřkolek si i koledují o poruchu rozvodovky. Na vyšší výkon také nejsou dimenzované brzdy a chlazení auta," upozorňuje.

Tankují nekvalitní palivo

Pár ušetřených korun na litru paliva se opravdu nemusí vyplatit, pokud tankujete naftu pochybné kvality z neprověřeného zdroje. Dnes už sice člověk nemůže věřit ani zavedeným čerpacím stanicím, ale ty musí splňovat aspoň nějakou normu, takže je u nich riziko natankování nekvalitního paliva mnohem menší.

Moderní turbodiesely si také moc nerozumí s vysokým podílem biosložky v palivu, takže není od věci, zejména do výkonnějších motorů, doplňovat aditivum, které chrání hlavně palivový systém se vstřikovači. Výměna vadných vstřikovačů totiž může stát desítky tisíc korun.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.08.2018 16:54 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

Skandály, které otřásly automobilovým průmyslem? Kokain, emise i stovky životů v ohrožení

Ilustrační foto

V čem jezdí neohleduplní řidiči nejčastěji? Na tato auta si dávejte pozor!

Pokus o krádež motocyklu skončil pro zloděje fiaskem

Z obyčejného řidiče se stal hrdina internetu. Jeho čin zachytila kamera

Elon Musk se rozpovídal o současnosti a budoucnosti Tesly

Nová Tesla za 560 000 Kč? Elon Musk se rozpovídal o plánech na příští roky

Audi A4 Avant Sport 2.0 TFSI g-tron

Rozloučíme se u aut s manuálním řazením?

Aston Martin DB5 se stal díky bondovkám jedním z nejikoničtějších automobilů světa

Ikonický Aston Martin s výbavou Jamese Bonda? Automobilka jich několik skutečně vyrobí

Lexus ve svých servisech experimentuje s technologií rozšířené reality

Návštěva servisu z pohodlí domova? Rozšířená realita nabízí netušené možnosti

Lada-Porsche 2103

Sovětská ikona v kabátu Porsche: Proč modernizovaný žigulík skončil jen u prototypu?

Mitsubishi ASX Black Edition

TEST: ASX Black Edition cílí na lepší klientelu, neukrojilo si však příliš velký krajíc?

Ilustrační foto

Nový prvek luxusních interiérů? Toyota dokázala rozsvítit interiér nevídaným způsobem

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Nevolnost v autě? Rychlé tipy, jak s ní bojovat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Škoda mezi nejhoršími automobily světa. Co se stalo?

  5. Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

  6. Je možné chytit letící šíp z auta? S nejvýkonnější Octavií žádný problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud