Volkswagen pokračuje ve svém honu za rekordy. Jen několik týdnů po úspěších elektricky poháněného závodního vozu I.D. R Pikes Peak v „Závodě do oblak“ ve Skalnatých horách a v kultovním závodě do vrchu „Goodwood Hill Climb“ v Anglii následuje nyní další sportovní výzva. Volkswagen of America hodlá překonat rychlostní rekord ve třídě BGC/G, definované organizací SCTA (Southern California Timing Assiociation), speciálně připraveným vozem Jetta1 nejnovější generace. Pokus o rekord se uskuteční ve dnech 11. až 17. srpna na solném jezeře Bonneville v americkém státě Utah.
Volkswagen je poháněn přeplňovaným čtyřválcem TSI řady EA888 s výkonem výrazně přesahujícím hranici 500 k. Tato jednotka v civilnější úpravě nalézá uplatnění také v novém modelu Jetta GLI, který bude zanedlouho uveden na trh v USA. Motory této řady se vyznačují vysokým točivým momentem a propůjčují křídla mimo jiné modelům Golf GTI Performance2 (169 kW/230 k) a Golf R3 (228 kW/310 k).
Na jezeře Bonneville musí motor TSI zrychlit upravený vůz Jetta na více než 208,572 míle za hodinu (335,5 km/h), aby stanovil rekord pro vozy této třídy. Pro ilustraci: Rychlostí 340 km/h jezdí závodní vozy v závodě „24 h Le Mans“ na legendární rovince Hunaudières. Hinrich J. Woebcken, prezident a generální ředitel společnosti Volkswagen of America, k tomu říká: „Pokusem o rekord chceme dokázat sportovní potenciál nového modelu Jetta a nadchnout naše zákazníky pro výkonnější verzi Jetta GLI.“
Rekordní vůz může dosáhnout rychlosti více než 335 km/h, protože je velmi lehký (v interiéru zůstaly pouze ovládací prvky, skořepinové sedadlo včetně závodních bezpečnostních pásů a bezpečnostní rám pro případ převrácení) a má vynikající aerodynamiku (cx = 0,27). Aerodynamické prvky navíc vytvářejí enormně vysoké přítlačné síly, podobně jako v případě závodního vozu I.D. R Pikes Peak, s nímž Volkswagen 24. června stanovil nový absolutní rekord v závodě do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“ (Závod do oblak) v USA a 9. července vylepšil v rámci anglického Festivalu rychlosti v Goodwoodu nejlepší čas pro elektromobily v závodě do vrchu Goodwood Hill Climb. Díky tomu bude vůz Jetta schopen dosáhnout na povrchu solného jezera extrémní rychlosti při zachování maximální bezpečnosti.
Vozidlo Jetta, připravené ve spolupráci společnosti Volkswagen of America a firmy THR Manufacturing se sídlem v kalifornském městě Ventura, která se specializuje na automobily pro rychlostní rekordy na solném jezeře Bonneville, je vybaveno dalšími technickými úpravami. Kromě velmi sníženého podvozku mezi ně patří speciální kola a pneumatiky pro solný povrch, uzávěrka diferenciálu pro optimální trakci a dva brzdné padáky v zádi.
Speciální grafický design pro karoserii vyvinulo jihokalifornské designérské centrum značky Volkswagen. „Chtěli jsme vyzdvihnout technické charisma modelu Jetta a dát vozu design, s nímž vynikne v téměř mimozemsky působícím prostředí solného jezera Bonneville,“ říká Reto Brun, ředitel designérského střediska.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?