Když se řekne Kalašnikov, většina z nás si nejspíše představí letitý samopal, který se proslavil svou jednoduchostí, spolehlivostí a blbuvzdorností. Od doby vzniku prvních kusů samopalu AK-47 však společnost Kalašnikov urazila pořádný kus cesty a kromě průmyslu zbrojního se pustila i do výroby automobilů a motorek. Primárně se stále jedná o stroje určené pro bezpečnostní složky, poslední prezentovaný kousek však bude nabízen i v soukromém sektoru a na silnicích by mohl udělat hodně parády.
Prezidentská kolona nejmocnějšího muže Ruska, prezidenta Vladimíra Putina, byla v nedávných měsících modernizována novými pancéřovanými vozidly projektu Kortež, mezi kterými nechybí nová luxusní limuzína, vozidla SUV a sedany. Poslední "zastaralou" část prezidentské kolony tak už vlastně tvoří jen flotila policejních motorkářů, která prezidenta na cestách doprovází.
I tato čestná stráž se však brzy dočká nových strojů. Ty na první pohled připomínají spíše tanky na dvou kolech, za což vděčí svému lehce futuristickému designu. Ve spojení se zbytkem vozidel z projektu Kortež však bude flotila vypadat naprosto dokonale.
Motocykly, které web RideApart rovněž označuje za součást projektu Kortež, ponesou označení společnosti Izh, kterou v současnosti vlastní zbrojařský gigant Kalašnikov.
Ačkoliv je na první pohled jasné, že tahle motorka není žádný drobek, rozhodně nepůjde o lenocha. Rozhýbání jejích cca 510 kilogramů totiž bude mít na starosti motor o výkonu cca 150 koní. Akcelerace z 0 na 100 km/h by tak měla být otázkou 3.5 sekundy a maximální rychlost se pohybuje okolo 250 km/h. Výrobce navíc slibuje prémiovou kvalitu, která by měla překonat i v současnosti využívané motorky v prezidentské koloně, které nesou značky BMW a Ural.
Dobrou zprávou pro milovníky neobvyklých motocyklů je navíc skutečnost, že Kortež bude dostupný i široké veřejnosti na civilním trhu. Jeho cena zatím nebyla stanovena a produkční model se bude od prototypu zřejmě nepatrně lišit. Sergei Chemezov, ředitel společnosti Rostec State Corporation pověřené výrobou společnosti, však uvedl, že produkční model bude využívat stejný design i technická řešení.
Samotné zahájení výroby je očekáváno na rok 2019. Zda se Kortež dostane i do Evropy je zatím nejisté, vzhledem k jeho předpokládanému vývozu do USA je to však celkem pravděpodobné. Nyní jen zbývá počkat, zda si vytvoří stejně dobrou reputaci, jako pušky vyráběné mateřskou společností.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.