Letní měsíce bývají povětšinou časem radosti, kdy se člověk těší na výlety, koupání či dovolenou u moře. Pro řadu lidí však bývá toto období hektickým a snadno může dojít ke karambolům. K těm nejhorším pak patří ty, od kterých viník ujede. Například na parkovišti před nákupním domem nebo koupalištěm.
Přijdeme k autu a zjistíme, že je poškozené. Žádný viník, žádný vzkaz. Tyto situace bohužel nejsou ničím výjimečným, a naše pocity se zhoršují spolu s tím, čím dražší máme vůz. Abyste příště nebyli zaskočeni a věděli jak postupovat, máme pro vás připravený následující článek.
Pro jistotu ale začneme úplně od začátku. Jakýkoliv "ťukanec" je nehoda jako každá jiná. Zatímco dříve se ke každé dopravní nehodě musela volat policie, zákon nyní upravuje případy, kdy se vyřešení dopravní nehody obejde bez ní, a postačí, když spolu účastníci dopravní nehody sepíšou "Záznam o dopravní nehodě."
Záznam o dopravní nehodě
Policii nemusíme volat, pokud předpokládaná škoda nepřesahuje sto tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění osob či škodám na majetku třetí osoby (poškozená svodidla či dopravní značení). V tuto chvíli postačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, který obsahuje údaje o zúčastněných vozidlech a jejich řidičích. Pokud to situace umožňuje, místo dopravní nehody včetně poškození bychom měli pečlivě zdokumentovat. Stejně tak nám v případě dalšího šetření mohou pomoci i svědci nehody. Důležité je také automobil nijak neopravovat a co nejdříve celou situaci nahlásit na pojišťovnu.
Pokud je viník neznámý
„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl mluvčí Allianz pojišťovny, Václav Bálek.
V případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců.
Fakta
„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Bálek. K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.
Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.
Vyplacení škody
V případě jakékoliv dopravní nehody poškozenému náleží částka, za níž lze vozidlo uvést do původního stavu s ohledem na jeho stáří a počet najetých kilometrů. U škody na vozidle existují dva způsoby pojistného plnění a to "rozpočtem" či fakturou.
Rozpočtem - na základě obvyklých cen na trhu pojišťovna stanoví rozpočet na opravu auta, poškozený dostane na účet tento finanční obnos a pojišťovna dál nezkoumá, jak poškozený s penězi naložil.
Fakturou - poškozenému je proplacena faktura či jiný účetní doklad za provedenou opravu v přiměřené výši, za doložení dokladů potřebných pro uhrazení škody odpovídá poškozený.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?