Nabourali vás na parkovišti a viník zmizel? Poradíme, jak v podobných případech postupovat

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. července 2018, 15:00 Google+

Letní měsíce bývají povětšinou časem radosti, kdy se člověk těší na výlety, koupání či dovolenou u moře. Pro řadu lidí však bývá toto období hektickým a snadno může dojít ke karambolům. K těm nejhorším pak patří ty, od kterých viník ujede. Například na parkovišti před nákupním domem nebo koupalištěm.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Přijdeme k autu a zjistíme, že je poškozené. Žádný viník, žádný vzkaz. Tyto situace bohužel nejsou ničím výjimečným, a naše pocity se zhoršují spolu s tím, čím dražší máme vůz. Abyste příště nebyli zaskočeni a věděli jak postupovat, máme pro vás připravený následující článek.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Pro jistotu ale začneme úplně od začátku. Jakýkoliv "ťukanec" je nehoda jako každá jiná. Zatímco dříve se ke každé dopravní nehodě musela volat policie, zákon nyní upravuje případy, kdy se vyřešení dopravní nehody obejde bez ní, a postačí, když spolu účastníci dopravní nehody sepíšou "Záznam o dopravní nehodě."

Záznam o dopravní nehodě

Policii nemusíme volat, pokud předpokládaná škoda nepřesahuje sto tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění osob či škodám na majetku třetí osoby (poškozená svodidla či dopravní značení). V tuto chvíli postačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, který obsahuje údaje o zúčastněných vozidlech a jejich řidičích. Pokud to situace umožňuje, místo dopravní nehody včetně poškození bychom měli pečlivě zdokumentovat. Stejně tak nám v případě dalšího šetření mohou pomoci i svědci nehody. Důležité je také automobil nijak neopravovat a co nejdříve celou situaci nahlásit na pojišťovnu.

Pokud je viník neznámý

„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl mluvčí Allianz pojišťovny, Václav Bálek.

V případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců.

Fakta

„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Bálek. K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.

Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.

Vyplacení škody

V případě jakékoliv dopravní nehody poškozenému náleží částka, za níž lze vozidlo uvést do původního stavu s ohledem na jeho stáří a počet najetých kilometrů. U škody na vozidle existují dva způsoby pojistného plnění a to "rozpočtem" či fakturou.

Rozpočtem - na základě obvyklých cen na trhu pojišťovna stanoví rozpočet na opravu auta, poškozený dostane na účet tento finanční obnos a pojišťovna dál nezkoumá, jak poškozený s penězi naložil.

Fakturou - poškozenému je proplacena faktura či jiný účetní doklad za provedenou opravu v přiměřené výši, za doložení dokladů potřebných pro uhrazení škody odpovídá poškozený.

Vytisknout

Diskuze: Nabourali vás na parkovišti a viník zmizel? Poradíme, jak v podobných případech postupovat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Auto není jednorázový výdaj. Do čeho musíte pravidelně investovat?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud