Letní měsíce bývají povětšinou časem radosti, kdy se člověk těší na výlety, koupání či dovolenou u moře. Pro řadu lidí však bývá toto období hektickým a snadno může dojít ke karambolům. K těm nejhorším pak patří ty, od kterých viník ujede. Například na parkovišti před nákupním domem nebo koupalištěm.
Přijdeme k autu a zjistíme, že je poškozené. Žádný viník, žádný vzkaz. Tyto situace bohužel nejsou ničím výjimečným, a naše pocity se zhoršují spolu s tím, čím dražší máme vůz. Abyste příště nebyli zaskočeni a věděli jak postupovat, máme pro vás připravený následující článek.
Pro jistotu ale začneme úplně od začátku. Jakýkoliv "ťukanec" je nehoda jako každá jiná. Zatímco dříve se ke každé dopravní nehodě musela volat policie, zákon nyní upravuje případy, kdy se vyřešení dopravní nehody obejde bez ní, a postačí, když spolu účastníci dopravní nehody sepíšou "Záznam o dopravní nehodě."
Záznam o dopravní nehodě
Policii nemusíme volat, pokud předpokládaná škoda nepřesahuje sto tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění osob či škodám na majetku třetí osoby (poškozená svodidla či dopravní značení). V tuto chvíli postačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, který obsahuje údaje o zúčastněných vozidlech a jejich řidičích. Pokud to situace umožňuje, místo dopravní nehody včetně poškození bychom měli pečlivě zdokumentovat. Stejně tak nám v případě dalšího šetření mohou pomoci i svědci nehody. Důležité je také automobil nijak neopravovat a co nejdříve celou situaci nahlásit na pojišťovnu.
Pokud je viník neznámý
„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl mluvčí Allianz pojišťovny, Václav Bálek.
V případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců.
Fakta
„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Bálek. K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.
Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.
Vyplacení škody
V případě jakékoliv dopravní nehody poškozenému náleží částka, za níž lze vozidlo uvést do původního stavu s ohledem na jeho stáří a počet najetých kilometrů. U škody na vozidle existují dva způsoby pojistného plnění a to "rozpočtem" či fakturou.
Rozpočtem - na základě obvyklých cen na trhu pojišťovna stanoví rozpočet na opravu auta, poškozený dostane na účet tento finanční obnos a pojišťovna dál nezkoumá, jak poškozený s penězi naložil.
Fakturou - poškozenému je proplacena faktura či jiný účetní doklad za provedenou opravu v přiměřené výši, za doložení dokladů potřebných pro uhrazení škody odpovídá poškozený.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.