Vlastnit exotický rychlý vůz je snem mnohých. Navíc žijeme v době, kdy je stále snazší si své sny plnit. Pokud ale mezi vaše sny patří vlastnictví vozu Ferrari F360, je důležité si uvědomit, že koupí vše jen začíná. Jeho provoz totiž nepatří mezi nejlevnější záležitosti.
Ferrari 360 Modena se vyrábělo v letech 1999 až 2005 jakožto nástupce modelu F335. Modena dostala nový lehčí a tužší podvozek a o design její karoserie se postaral Pininfarina. Uprostřed vozu byl uložen motor V8 o objemu 3,6 litru s výkonem 294 kW (400 koní) a točivým momentem 373 Nm.
Kromě klasické šestistupňové manuální převodovky si zákazníci mohli objednat i elektrohydraulickou "F1" manuální převodovku. I přes svou váhu takřka 1,5 tuny dokázala Modena dosáhnout rychlosti 100 km/h za necelých 5 vteřin. Maximální rychlost činila 283 km/h.
Ve vodách českého internetu se toho o nákladech spojených s vlastnictvím Modeny příliš nedozvíme, proto jsme se podívali do zahraničí, kde jsme našli hned dva zajímavé zdroje.
Tím prvním je spisovatel a milovník vozů Dough DeMuro. Ten vlastnil své Ferrari F360 necelý rok a hrdě o něm prohlašuje, že to bylo jedno z nejspolehlivějších sportovních aut, které měl. Když vůz kupoval, měl najeto 17.000 mil (27.000 km). Na serveru Jalopnik vyčíslil své náklady spojené s provozováním Ferrari na 13.129 dolarů (cca 323.000 Kč).
Do této částky je ale zahrnuta i ztráta hodnoty mezi nákupem a prodejem, která tvoří 8.500 dolarů (cca 209.000 Kč). Náklady na údržbu za 12 měsíců a 5.000 ujetých mil (cca 8.000 km) činily 4.629 dolarů (cca 114,000 Kč) a zahrnovaly nákup nových pneumatik, 2x výměnu oleje, kompletní výměnu předních brzd, opravu proražené pneumatiky a výměnu baterie.
Druhým majitelem F360, který nechal svět nahlédnout do tajů spojených s údržbou staršího Ferrari, je Rob Ferretti. Ten tomuto tématu věnoval video na svém YouTube kanálu superspeedersRob. Svou Modenu kupoval s nájezdem 52.000 mil (83.000 km) a v době natáčení videa ji vlastnil více než 2 roky. Za tu dobu s ní ujel přes 8.000 mil (cca 12.800 km) a celkově ho údržba Ferrari přišla na 8.000 dolarů (cca 197.000 Kč).
První velkou investici představovala výměna vadné spojky, díky které Rob koupil Ferrari za podstatně nižší cenu. Spojka včetně práce přišla na 2.500 dolarů (cca 61.000 Kč). Dále bylo potřeba vyměnit lambda sondu, baterii a výdech ventilace. Další velkou investici zapříčinil únik oleje. Za ten mohlo špatné těsnění pod víkem ventilů.
Během této opravy se ale Rob rozhodl i k tzv. velkému servisu, který u vozů Ferrari probíhá každé 4 roky a pro mnoho majitelů je noční můrou. Kromě servisu motoru došlo i na výměnu brzd na obou nápravách. Účet ze tento servis se vyšplhal na částku 4.500 dolarů (cca 110.000 Kč), přičemž samotný servis motoru stál 2.000 dolarů (cca 49.000 Kč), což není zas tak zlé pokud si člověk uvědomí, že jako nový stál tento vůz přes 3,5 milionu korun.
Významnou položkou vlastnictví podobně exkluzivních vozů je samozřejmě pojištění. Jeho výši a podmínky se nám ale zjistit nepodařilo, neboť se jedná o velice specifickou záležitost.
Konkrétně model F360 je všeobecně hodnocen jako jeden ze spolehlivějších vozů, který kdy automobilka sídlící v Maranellu vyrobila. V ČR se navíc v současné době jeden velice hezký kousek prodává. Jeho tachometr ukazuje nájezd 52 950 km a cena činí 1.950.000 Kč.
Pokud na podobný vůz máte finance ale nevíte jak jeho koupi ospravedlnit před rodinou, můžete jim třeba říci, že u podobných automobilů, pokud si je ponecháte delší dobu a udržíte je ve výborném stavu, se dá počítat s budoucím růstem hodnoty.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.