Pneumatika se dotýká povrchu vozovky na ploše o velikosti lidské dlaně – možná až příliš optimistické tvrzení. Na mokru se prodlužuje brzdná dráha o desítky procent, podobně se zvyšuje riziko smyku při průjezdu zatáčkou. Za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.
Pohodová jízda za prosluněného letního dne je snem každého motoristy. Ovšem i během letních prázdnin jsou dny, které proprší. Navíc i během krásného dne může řidič narazit na lehkou přeháňku, ale také se může setkat s přívalovým deštěm. Za takových podmínek prudce poklesne přilnavost pneumatik k vozovce, to s sebou nese zvýšené riziko smyku při průjezdu zatáčkou a také významné prodloužení brzdné dráhy. Pokud na suchém povrchu zastaví vozidlo z osmdesátikilometrové rychlosti na 35 metrech, na mokru to bude 49 metrů, o 40 % více.
A nemalý vliv na to, jak se automobil na mokru zachová, má i stav běhounu pneumatik. Nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů. Zákonem nastavené minimum je 1,6 milimetru. „Je ovšem třeba mít na paměti, že se snižující se hloubkou běhounu se úměrně prodlužuje brzdná dráha. Na mokrém i suchém povrchu. A rozdíly mohou být skutečně významné,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými 3 milimetry však bude potřebovat o deset metrů více a vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Rozdíl bezmála dvacet metrů! Zatímco první motorista stačí před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší. Šrámy, které automobil utrpí, nepochybně budou značné. A raději nemyslet na následky srážky pro chodce, cyklistu či motocyklistu.
Uvedené neveselé výsledky má na svědomí skutečnost, že dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se zmenšuje úměrně zvyšující se rychlosti jízdy a opotřebení běhounu. Při rychlosti chůze se pneumatika nová i opotřebovaná dotýkají mokré vozovky celou svou plochou. Řekněme odpovídající velikosti lidské dlaně. Jakmile se rychlost zvýší na 75 km/h, situace se dramaticky mění v neprospěch ojetých plášťů:
Nová pneumatika s hloubkou dezénu se s povrchem vozovky stýká ze 75 % Pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 % Pneumatika s hloubkou drážkování na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, už jen ze 16 %Kolik vody proteče za jednu sekundu drážkováním pneumatik při rychlosti 130 km/h?
Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky zajistit potřebnou přilnavost. To ovšem znamená, že musí každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí každá z nich o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. V součtu se jedná o 140 litrů. Plná koupelová vana.
Za deště, zvláště silnějšího, ani zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce nemusí být zárukou potřebné ovladatelnosti vozidla. Právě čtyři pryžové plošky, každá maximálně o velikosti lidské dlaně, rozhodují o tom, nakolik se draze nakoupený výkonnostní a bezpečnostní potenciál automobilu bude moci projevit.
Pravidelná kontrola jejich stavu a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu za deště je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává Budský.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.