Jízda za deště? Není to jen o schopnosti řidiče. Velmi podstatná je i jiná věc

AutoRoad.cz, 17. července 2018, 12:25 Aktualizováno 17.7.2018, 13:30 Google+

Pneumatika se dotýká povrchu vozovky na ploše o velikosti lidské dlaně – možná až příliš optimistické tvrzení. Na mokru se prodlužuje brzdná dráha o desítky procent, podobně se zvyšuje riziko smyku při průjezdu zatáčkou. Za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pohodová jízda za prosluněného letního dne je snem každého motoristy. Ovšem i během letních prázdnin jsou dny, které proprší. Navíc i během krásného dne může řidič narazit na lehkou přeháňku, ale také se může setkat s přívalovým deštěm. Za takových podmínek prudce poklesne přilnavost pneumatik k vozovce, to s sebou nese zvýšené riziko smyku při průjezdu zatáčkou a také významné prodloužení brzdné dráhy. Pokud na suchém povrchu zastaví vozidlo z osmdesátikilometrové rychlosti na 35 metrech, na mokru to bude 49 metrů, o 40 % více.

A nemalý vliv na to, jak se automobil na mokru zachová, má i stav běhounu pneumatik. Nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů. Zákonem nastavené minimum je 1,6 milimetru. „Je ovšem třeba mít na paměti, že se snižující se hloubkou běhounu se úměrně prodlužuje brzdná dráha. Na mokrém i suchém povrchu. A rozdíly mohou být skutečně významné,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými 3 milimetry však bude potřebovat o deset metrů více a vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Rozdíl bezmála dvacet metrů! Zatímco první motorista stačí před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší. Šrámy, které automobil utrpí, nepochybně budou značné. A raději nemyslet na následky srážky pro chodce, cyklistu či motocyklistu.

Uvedené neveselé výsledky má na svědomí skutečnost, že dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se zmenšuje úměrně zvyšující se rychlosti jízdy a opotřebení běhounu. Při rychlosti chůze se pneumatika nová i opotřebovaná dotýkají mokré vozovky celou svou plochou. Řekněme odpovídající velikosti lidské dlaně. Jakmile se rychlost zvýší na 75 km/h, situace se dramaticky mění v neprospěch ojetých plášťů:

  • Nová pneumatika s hloubkou dezénu se s povrchem vozovky stýká ze 75 %
  • Pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 %
  • Pneumatika s hloubkou drážkování na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, už jen ze 16 %

Kolik vody proteče za jednu sekundu drážkováním pneumatik při rychlosti 130 km/h?

Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky zajistit potřebnou přilnavost. To ovšem znamená, že musí každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí každá z nich o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. V součtu se jedná o 140 litrů. Plná koupelová vana.

Za deště, zvláště silnějšího, ani zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce nemusí být zárukou potřebné ovladatelnosti vozidla. Právě čtyři pryžové plošky, každá maximálně o velikosti lidské dlaně, rozhodují o tom, nakolik se draze nakoupený výkonnostní a bezpečnostní potenciál automobilu bude moci projevit.

Pravidelná kontrola jejich stavu a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu za deště je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jízda za deště? Není to jen o schopnosti řidiče. Velmi podstatná je i jiná věc

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Jon Olsson prodává svůj zmrzačený Mercedes-Benz G500 4x4²

Po velké slávě, teď tichý prodej? Slavný YouTuber prodává zmrzačený Mercedes za neuvěřitelnou částku

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .

Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

První Ford Mustang se prodal ještě několik dnů před oficiální premiérou a dodnes zůstal u své první majitelky

První prodaný Ford Mustang? Skvost v hodnotě 8 milionů málem skončil ve šrotu

Ilustrační foto

Nová technika v boji proti zlodějům aut? Stačí vám jen lednice či mrazák

Alkett VsKfz 617 Minenräumer v ruském tankovém muzeu v Kubince (Zdroj:Wikimedia/ Alf van Beem)

Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

Ilustrační foto

Takhle si majitelé dieselů ničí motory. Neděláte stejné chyby?

Ilustrační foto

Nevolnost v autě? Rychlé tipy, jak s ní bojovat

NIO EP9

Čínští zabijáci Tesly? Investoři prozradili, jaké šance vlastně mají

Blesková povodeň během chvíle smetla i několik nových vozů

Neuvěřitelná síla přírody? Blesková povodeň změnila dealerství ve vrakoviště

reklama
reklama

Doporučujeme

Touareg je „vždy připojen“ i bez mobilního telefonu

Bez internetu ani ránu? Nový Touareg je díky eSIM neustále připojen k…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Automatická převodovka: Jaké chyby s ní nejčastěji děláme?

  3. TEST: Škoda Superb 1.8T Laurin & Klement: luxusní cestování bez klapotu dieselu stále dává smysl

  4. Legendární dodávka kapely Aerosmith? Takhle po desetiletích pátrání dopadla

  5. Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

  6. Škoda jako kabriolet? Češi legendární 440 milovali, i když nikdy nevznikla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud