S příchodem léta se opět vyskytují případy, kdy lidé nechávají své děti nebo domácí mazlíčky zavřené na přímém slunci v autě. Pro české policisty a hasiče nejsou takové případy výjimkou a v některých případech už bohužel nedokáží pomoci ani přivolaní záchranáři. Mohou ale lidé v případě, kdy se stanou svědky podobného incidentu, zasáhnout?
Před měsícem se českými médii prohnala zpráva o hrdinském zásahu policisty, který zachránil tříletou holčičku, kterou rodiče nechali v rozpáleném autě před brněnským obchodním domem.
Strážníky na místo zavolal všímavý kolemjdoucí a kdyby nezasáhl, mohlo dojít k nejhoršímu. To ostatně demonstruje i tragický případ, který se odehrál před dvěma týdny na Slovensku, kde zemřelo dvouapůlleté dítě, které jeho matka nechala za horkého počasí ve vozidle.
Na sociálních sítích se jako každý rok i letos tyto případy hojně propírají a lidé doporučují, aby případní kolemjdoucí zasáhli sami a okno s dítětem či například psem uvnitř ihned rozbili. V takovém případě se ale dotyčný může dopustit trestného činu.
"Každá osoba má v rámci krajní nouze možnost učinit taková opatření, aby nebylo ohroženo zdraví nebo majetek. Teoreticky pokud ta osoba uvidí, že se ve vozidle nachází dítě, babička nebo kdokoliv jiný, v rámci krajní nouze by mohla rozbít okno a poskytnout pomoc," uvedl pro EuroZprávy.cz mluvčí Městské policie Praha Jan Čihák.
Podle něj to ale není nejšťastnější řešení. "Doporučuji ale spíše vyrozumět složky Integrovaného záchranného systému, protože na místo v tu chvíli vyráží sanitka, hasiči i policie a každá z těch složek má nějakou roli," dodal.
"Sanitka může poskytnout první pomoc v případě, kdyby tam ta osoba byla zavřená delší dobu a pobytem v uzavřeném prostoru by byla indisponována, policie bude celou věc šetřit, protože může nést celou řadu rysů protiprávního jednání, a hasiči jsou ti, kteří vykonají ten samotný vstup do vozidla," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Čihák.
Podle policejního mluvčího je ale třeba ve všech případech posuzovat, jestli jde opravdu o nutný zásah. Jako příklad uvedl situaci, kdy za chladného počasí v autě spí pes. Takové jednání není z pohledu majitele nutně protiprávní.
Rozbíjíte okno svépomoci? Hrozí vám postihy
Pokud se namísto přivolání záchranných složek rozhodnete zasáhnout a okno rozbít sami, mohou vám hrozit postihy. "V takovém případě jste teoreticky způsobil škodu na cizím majetku, sice v dobré vůli a dobré víře, nicméně neoprávněně," upozornil EuroZprávy.cz Čihák.
Dotyčná osoba, která zasáhla svépomoci, sice mohla využít institutu krajní nouze, je ale na posouzení státní policie, jak se bude čin kvalifikovat. "Dneska jsou okna poměrně drahá, rozbitím teoreticky způsobíte škodu i vyšší než 5000 korun, a poté už jde o trestný čin," dodal.
"Přivoláním složek Integrovaného záchranného systému je na místě veškerá pomoc, na druhou stranu pokud by ta osoba měla pocit, že je ohroženo zdraví nebo život dítěte, tak může a měl by v krajním případě jednat," doplnil pro EuroZprávy.cz Čihák.
Podle něj je každá taková situace velmi specifická a nelze na ni uplatnit nějaké obecné poučky. "Například pokud bude mít auto na oknech bezpečnostní folie, okno nerozbijete. To musí udělat hasiči a musí okno vyříznout. Vy můžete mít dobrý úmysl, ale někdy se ani ten nepovede," dodal.
Pokud se ale svědek takové události rozhodně i přesto okno rozbít, nezbavuje ho to povinnosti policii přivolat. "Ta osoba má vždy povinnost na místo přivolat Policii České republiky, vždy. Když někomu rozbiji okno, i v dobré víře, je potřeba to neprodleně nahlásit," upozorňuje pro EuroZprávy.cz Čihák.
Kromě oplétaček se zákonem ale hrozí osobám, které zasahují na vlastní pěst, i finanční postih. Rozbité okno totiž bude muset takový člověk zřejmě zaplatit ze svého, pokud policie či soud uzná, že o výše zmíněnou krajní nouzi nešlo.
V opačném případě je ale osoba od finanční náhrady osvobozena, což přímo stanový i zákon o krajní nouzi. Ten říká, že "kdo odvrací od sebe nebo od jiného přímo hrozící nebezpečí újmy, není povinen k náhradě újmy tím způsobené, nebylo-li za daných okolností možné odvrátit nebezpečí jinak."
Jak v tomto případě rozeznat krajní nouzi ale specificky stanovit nelze. Je proto vždy na zvážení svědků takového incidentu, jestli je potřeba neprodleně zasáhnout, nebo přivolat policisty a záchranáře, kteří se do auta dostanou. Ti ale většinou bývají v těchto případech na místě do několika minut.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.