S příchodem léta se opět vyskytují případy, kdy lidé nechávají své děti nebo domácí mazlíčky zavřené na přímém slunci v autě. Pro české policisty a hasiče nejsou takové případy výjimkou a v některých případech už bohužel nedokáží pomoci ani přivolaní záchranáři. Mohou ale lidé v případě, kdy se stanou svědky podobného incidentu, zasáhnout?
Před měsícem se českými médii prohnala zpráva o hrdinském zásahu policisty, který zachránil tříletou holčičku, kterou rodiče nechali v rozpáleném autě před brněnským obchodním domem.
Strážníky na místo zavolal všímavý kolemjdoucí a kdyby nezasáhl, mohlo dojít k nejhoršímu. To ostatně demonstruje i tragický případ, který se odehrál před dvěma týdny na Slovensku, kde zemřelo dvouapůlleté dítě, které jeho matka nechala za horkého počasí ve vozidle.
Na sociálních sítích se jako každý rok i letos tyto případy hojně propírají a lidé doporučují, aby případní kolemjdoucí zasáhli sami a okno s dítětem či například psem uvnitř ihned rozbili. V takovém případě se ale dotyčný může dopustit trestného činu.
"Každá osoba má v rámci krajní nouze možnost učinit taková opatření, aby nebylo ohroženo zdraví nebo majetek. Teoreticky pokud ta osoba uvidí, že se ve vozidle nachází dítě, babička nebo kdokoliv jiný, v rámci krajní nouze by mohla rozbít okno a poskytnout pomoc," uvedl pro EuroZprávy.cz mluvčí Městské policie Praha Jan Čihák.
Podle něj to ale není nejšťastnější řešení. "Doporučuji ale spíše vyrozumět složky Integrovaného záchranného systému, protože na místo v tu chvíli vyráží sanitka, hasiči i policie a každá z těch složek má nějakou roli," dodal.
"Sanitka může poskytnout první pomoc v případě, kdyby tam ta osoba byla zavřená delší dobu a pobytem v uzavřeném prostoru by byla indisponována, policie bude celou věc šetřit, protože může nést celou řadu rysů protiprávního jednání, a hasiči jsou ti, kteří vykonají ten samotný vstup do vozidla," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Čihák.
Podle policejního mluvčího je ale třeba ve všech případech posuzovat, jestli jde opravdu o nutný zásah. Jako příklad uvedl situaci, kdy za chladného počasí v autě spí pes. Takové jednání není z pohledu majitele nutně protiprávní.
Rozbíjíte okno svépomoci? Hrozí vám postihy
Pokud se namísto přivolání záchranných složek rozhodnete zasáhnout a okno rozbít sami, mohou vám hrozit postihy. "V takovém případě jste teoreticky způsobil škodu na cizím majetku, sice v dobré vůli a dobré víře, nicméně neoprávněně," upozornil EuroZprávy.cz Čihák.
Dotyčná osoba, která zasáhla svépomoci, sice mohla využít institutu krajní nouze, je ale na posouzení státní policie, jak se bude čin kvalifikovat. "Dneska jsou okna poměrně drahá, rozbitím teoreticky způsobíte škodu i vyšší než 5000 korun, a poté už jde o trestný čin," dodal.
"Přivoláním složek Integrovaného záchranného systému je na místě veškerá pomoc, na druhou stranu pokud by ta osoba měla pocit, že je ohroženo zdraví nebo život dítěte, tak může a měl by v krajním případě jednat," doplnil pro EuroZprávy.cz Čihák.
Podle něj je každá taková situace velmi specifická a nelze na ni uplatnit nějaké obecné poučky. "Například pokud bude mít auto na oknech bezpečnostní folie, okno nerozbijete. To musí udělat hasiči a musí okno vyříznout. Vy můžete mít dobrý úmysl, ale někdy se ani ten nepovede," dodal.
Pokud se ale svědek takové události rozhodně i přesto okno rozbít, nezbavuje ho to povinnosti policii přivolat. "Ta osoba má vždy povinnost na místo přivolat Policii České republiky, vždy. Když někomu rozbiji okno, i v dobré víře, je potřeba to neprodleně nahlásit," upozorňuje pro EuroZprávy.cz Čihák.
Kromě oplétaček se zákonem ale hrozí osobám, které zasahují na vlastní pěst, i finanční postih. Rozbité okno totiž bude muset takový člověk zřejmě zaplatit ze svého, pokud policie či soud uzná, že o výše zmíněnou krajní nouzi nešlo.
V opačném případě je ale osoba od finanční náhrady osvobozena, což přímo stanový i zákon o krajní nouzi. Ten říká, že "kdo odvrací od sebe nebo od jiného přímo hrozící nebezpečí újmy, není povinen k náhradě újmy tím způsobené, nebylo-li za daných okolností možné odvrátit nebezpečí jinak."
Jak v tomto případě rozeznat krajní nouzi ale specificky stanovit nelze. Je proto vždy na zvážení svědků takového incidentu, jestli je potřeba neprodleně zasáhnout, nebo přivolat policisty a záchranáře, kteří se do auta dostanou. Ti ale většinou bývají v těchto případech na místě do několika minut.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.