Benz Patent-Motorwagen
A pojďme začít hned od samého počátku moderního motorismu. Mercedes Patent-Motorwagen, tedy vůbec první automobil vybavený spalovacím motorem, měl totiž jen tři kola. Automobil z roku 1885, za nímž stál jeden ze zakladatelů automobilky Mercedes-Benz, byl vybaven malým dvoutaktním litrovým motorem, který produkoval 0.66 koně. Samotná konstrukce se sice neuchytila, ovšem to nic nemění na významu tohoto přelomového stroje.
Polaris Slingshot
Když přijde řeč na americkou značku Polaris, většina z nás si vybaví hlavně čtyřkolky, sněžné skútry a buggy. Kromě toho však společnost Polaris před lety představila model Slingshot, který má jen tři kola: dvě vpředu a jedno hnané vzadu. Tříkolka s motorem 2.4 Ecotec od GM nabízí 173 koní, voděodolný interiér se dvěma sedadly vedle sebe, posilovač řízení a hlavně velmi zajímavý pocit z jízdy.
Morgan 3 Wheeler
Značka Morgan patří k těm nejstarším na britském trhu, na což ostatně ráda odkazuje designem svých retro modelů. Skvělým příkladem je právě Morgan 3 Wheeler, který se navzdory výrobě od roku 2012 drží konstrukce a vzhledu meziválečných modelů.
Naprosto jedinečným prvkem Morganu je vidlicový dvouválec S&S produkující 82 koní, který je umístěn na samém čele automobilu. Ten přenáší výkon skrze 5-stupňovou převodovku Mazda na zadní kolo. Díky váze pohybující se lehce přes půl tuny dokáže Morgan nabídnout maximální rychlost okolo 185 km/h a hlavně dokonale retro zážitek z jízdy.
V současnosti se v Morganu pracuje na elektrické variantě označované jako Morgan EV3, která byla představena na ženevském autosalonu a jejíž fotka je umístěna jako titulní.
Mazda K360
Máte pocit, že všechny "tříkolky" byly určeny jen pro zábavu? Tak to vás z omylu jistě vyvede Mazda K360. Tenhle malý dříč, který se vyráběl od roku 1959, se rychle stal jedním z nejpopulárnějších pracovních automobilů v Japonsku. Velké zásluhy na tom měla zejména jeho manévrovatelnost v úzkých japonských uličkách.
Motor byste pod kapotou K360 hledali marně, neb zde se usídlilo kolo. Statečný dvouválec se ukrýval přímo v kabině a to obvykle pod sedačkou spolujezdce. Mazda K360 byla navíc na svou dobu poměrně pokroková - nabízela totiž volant (místo řidítek), čelní sklo a prostornou kabinu se dvěma sedačkami, dvěma dveřmi a okýnky.
Carver One
Ze všech možných měřítek se vymezuje Carver One, který byl představen v roce 2002. Tento kříženec auta a motorky, s jedním kolem vepředu a dvěma vzadu, byl totiž vůbec prvním strojem svého druhu, který dokázal během jízdy naklánět kabinu a tím poskytovat jedinečný pocit z jízdy.
Tento podivný kříženec disponoval čtyřválcovým motorem o výkonu 68 koní schopným akcelerace z 0 na 100 km/h během 8.0 sekundy a jehož maximální rychlost dosahovala 185 km/h. Jedinečné vozítko nabízelo kabinu se dvěma za sebou umístěnými sedadly a klasický volant.
Elio P5
V našem výčtu jsme pokryli tříkolky historické, pracovní, pro zábavu i technologicky pokrokové. Co ale tříkolka, která by byla moderní a současně zaměřená na potřeby běžného člověka? Přesně s tímto konceptem přišla před lety společnost Elio Motors a její P5.
Pod kapotou P5, jejíž kabina má pojmout dvojici a pár zavazadel, se ukrývá 0.9 litrový benzínový tříválec o výkonu 55 koní, který dosahuje rychlosti až 159 km/h, akcelerace 0 - 100 km/h za 9.6 sekundy ale hlavně spotřeby 2.8 l/100 km.
Díky nízké spotřebě, jednoduché a kompaktní konstrukci a nízké ceně se mělo stát Elio P5 budoucností mobility pro Američany. Kvůli finančním problémům Elio Motors je však celý projekt v ohrožení a jeho realizace se musela již několikrát odložit. Je to ale celkem škoda, neboť dle několika prvotních recenzí mohlo být P5 zajímavým projektem.