Když se řekne automobil, většina z nás si motor, volant a čtyři kola Této koncepce se automobilový průmysl drží již dlouhá desetiletí a evidentně úspěšně. V mezidobí se však objevilo i několik modelů, které se této koncepci vymykaly a přesto slavily úspěch. Pojďme se teď podívat na ty nejzajímavější z těch, které pohrdly čtvrtým kolem.
Benz Patent-Motorwagen
A pojďme začít hned od samého počátku moderního motorismu. Mercedes Patent-Motorwagen, tedy vůbec první automobil vybavený spalovacím motorem, měl totiž jen tři kola. Automobil z roku 1885, za nímž stál jeden ze zakladatelů automobilky Mercedes-Benz, byl vybaven malým dvoutaktním litrovým motorem, který produkoval 0.66 koně. Samotná konstrukce se sice neuchytila, ovšem to nic nemění na významu tohoto přelomového stroje.
Polaris Slingshot
Když přijde řeč na americkou značku Polaris, většina z nás si vybaví hlavně čtyřkolky, sněžné skútry a buggy. Kromě toho však společnost Polaris před lety představila model Slingshot, který má jen tři kola: dvě vpředu a jedno hnané vzadu. Tříkolka s motorem 2.4 Ecotec od GM nabízí 173 koní, voděodolný interiér se dvěma sedadly vedle sebe, posilovač řízení a hlavně velmi zajímavý pocit z jízdy.
Morgan 3 Wheeler
Značka Morgan patří k těm nejstarším na britském trhu, na což ostatně ráda odkazuje designem svých retro modelů. Skvělým příkladem je právě Morgan 3 Wheeler, který se navzdory výrobě od roku 2012 drží konstrukce a vzhledu meziválečných modelů.
Naprosto jedinečným prvkem Morganu je vidlicový dvouválec S&S produkující 82 koní, který je umístěn na samém čele automobilu. Ten přenáší výkon skrze 5-stupňovou převodovku Mazda na zadní kolo. Díky váze pohybující se lehce přes půl tuny dokáže Morgan nabídnout maximální rychlost okolo 185 km/h a hlavně dokonale retro zážitek z jízdy.
V současnosti se v Morganu pracuje na elektrické variantě označované jako Morgan EV3, která byla představena na ženevském autosalonu a jejíž fotka je umístěna jako titulní.
Mazda K360
Máte pocit, že všechny "tříkolky" byly určeny jen pro zábavu? Tak to vás z omylu jistě vyvede Mazda K360. Tenhle malý dříč, který se vyráběl od roku 1959, se rychle stal jedním z nejpopulárnějších pracovních automobilů v Japonsku. Velké zásluhy na tom měla zejména jeho manévrovatelnost v úzkých japonských uličkách.
Motor byste pod kapotou K360 hledali marně, neb zde se usídlilo kolo. Statečný dvouválec se ukrýval přímo v kabině a to obvykle pod sedačkou spolujezdce. Mazda K360 byla navíc na svou dobu poměrně pokroková - nabízela totiž volant (místo řidítek), čelní sklo a prostornou kabinu se dvěma sedačkami, dvěma dveřmi a okýnky.
Carver One
Ze všech možných měřítek se vymezuje Carver One, který byl představen v roce 2002. Tento kříženec auta a motorky, s jedním kolem vepředu a dvěma vzadu, byl totiž vůbec prvním strojem svého druhu, který dokázal během jízdy naklánět kabinu a tím poskytovat jedinečný pocit z jízdy.
Tento podivný kříženec disponoval čtyřválcovým motorem o výkonu 68 koní schopným akcelerace z 0 na 100 km/h během 8.0 sekundy a jehož maximální rychlost dosahovala 185 km/h. Jedinečné vozítko nabízelo kabinu se dvěma za sebou umístěnými sedadly a klasický volant.
Elio P5
V našem výčtu jsme pokryli tříkolky historické, pracovní, pro zábavu i technologicky pokrokové. Co ale tříkolka, která by byla moderní a současně zaměřená na potřeby běžného člověka? Přesně s tímto konceptem přišla před lety společnost Elio Motors a její P5.
Pod kapotou P5, jejíž kabina má pojmout dvojici a pár zavazadel, se ukrývá 0.9 litrový benzínový tříválec o výkonu 55 koní, který dosahuje rychlosti až 159 km/h, akcelerace 0 - 100 km/h za 9.6 sekundy ale hlavně spotřeby 2.8 l/100 km.
Díky nízké spotřebě, jednoduché a kompaktní konstrukci a nízké ceně se mělo stát Elio P5 budoucností mobility pro Američany. Kvůli finančním problémům Elio Motors je však celý projekt v ohrožení a jeho realizace se musela již několikrát odložit. Je to ale celkem škoda, neboť dle několika prvotních recenzí mohlo být P5 zajímavým projektem.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.