Když se řekne automobil, většina z nás si motor, volant a čtyři kola Této koncepce se automobilový průmysl drží již dlouhá desetiletí a evidentně úspěšně. V mezidobí se však objevilo i několik modelů, které se této koncepci vymykaly a přesto slavily úspěch. Pojďme se teď podívat na ty nejzajímavější z těch, které pohrdly čtvrtým kolem.
Benz Patent-Motorwagen
A pojďme začít hned od samého počátku moderního motorismu. Mercedes Patent-Motorwagen, tedy vůbec první automobil vybavený spalovacím motorem, měl totiž jen tři kola. Automobil z roku 1885, za nímž stál jeden ze zakladatelů automobilky Mercedes-Benz, byl vybaven malým dvoutaktním litrovým motorem, který produkoval 0.66 koně. Samotná konstrukce se sice neuchytila, ovšem to nic nemění na významu tohoto přelomového stroje.
Polaris Slingshot
Když přijde řeč na americkou značku Polaris, většina z nás si vybaví hlavně čtyřkolky, sněžné skútry a buggy. Kromě toho však společnost Polaris před lety představila model Slingshot, který má jen tři kola: dvě vpředu a jedno hnané vzadu. Tříkolka s motorem 2.4 Ecotec od GM nabízí 173 koní, voděodolný interiér se dvěma sedadly vedle sebe, posilovač řízení a hlavně velmi zajímavý pocit z jízdy.
Morgan 3 Wheeler
Značka Morgan patří k těm nejstarším na britském trhu, na což ostatně ráda odkazuje designem svých retro modelů. Skvělým příkladem je právě Morgan 3 Wheeler, který se navzdory výrobě od roku 2012 drží konstrukce a vzhledu meziválečných modelů.
Naprosto jedinečným prvkem Morganu je vidlicový dvouválec S&S produkující 82 koní, který je umístěn na samém čele automobilu. Ten přenáší výkon skrze 5-stupňovou převodovku Mazda na zadní kolo. Díky váze pohybující se lehce přes půl tuny dokáže Morgan nabídnout maximální rychlost okolo 185 km/h a hlavně dokonale retro zážitek z jízdy.
V současnosti se v Morganu pracuje na elektrické variantě označované jako Morgan EV3, která byla představena na ženevském autosalonu a jejíž fotka je umístěna jako titulní.
Mazda K360
Máte pocit, že všechny "tříkolky" byly určeny jen pro zábavu? Tak to vás z omylu jistě vyvede Mazda K360. Tenhle malý dříč, který se vyráběl od roku 1959, se rychle stal jedním z nejpopulárnějších pracovních automobilů v Japonsku. Velké zásluhy na tom měla zejména jeho manévrovatelnost v úzkých japonských uličkách.
Motor byste pod kapotou K360 hledali marně, neb zde se usídlilo kolo. Statečný dvouválec se ukrýval přímo v kabině a to obvykle pod sedačkou spolujezdce. Mazda K360 byla navíc na svou dobu poměrně pokroková - nabízela totiž volant (místo řidítek), čelní sklo a prostornou kabinu se dvěma sedačkami, dvěma dveřmi a okýnky.
Carver One
Ze všech možných měřítek se vymezuje Carver One, který byl představen v roce 2002. Tento kříženec auta a motorky, s jedním kolem vepředu a dvěma vzadu, byl totiž vůbec prvním strojem svého druhu, který dokázal během jízdy naklánět kabinu a tím poskytovat jedinečný pocit z jízdy.
Tento podivný kříženec disponoval čtyřválcovým motorem o výkonu 68 koní schopným akcelerace z 0 na 100 km/h během 8.0 sekundy a jehož maximální rychlost dosahovala 185 km/h. Jedinečné vozítko nabízelo kabinu se dvěma za sebou umístěnými sedadly a klasický volant.
Elio P5
V našem výčtu jsme pokryli tříkolky historické, pracovní, pro zábavu i technologicky pokrokové. Co ale tříkolka, která by byla moderní a současně zaměřená na potřeby běžného člověka? Přesně s tímto konceptem přišla před lety společnost Elio Motors a její P5.
Pod kapotou P5, jejíž kabina má pojmout dvojici a pár zavazadel, se ukrývá 0.9 litrový benzínový tříválec o výkonu 55 koní, který dosahuje rychlosti až 159 km/h, akcelerace 0 - 100 km/h za 9.6 sekundy ale hlavně spotřeby 2.8 l/100 km.
Díky nízké spotřebě, jednoduché a kompaktní konstrukci a nízké ceně se mělo stát Elio P5 budoucností mobility pro Američany. Kvůli finančním problémům Elio Motors je však celý projekt v ohrožení a jeho realizace se musela již několikrát odložit. Je to ale celkem škoda, neboť dle několika prvotních recenzí mohlo být P5 zajímavým projektem.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?