Prahu svírají dálniční uzavírky, kterým místům je lepší se vyhnout?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 28. června 2018 11:59
Sdílej:

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se potýká se spoustou závažných problémů, na které doplácejí především řidiči. Počínaje vlekoucí se rozsáhlou rekonstrukcí dálnice D1, která nebude dokončená dříve než v roce 2021, přestože již měla být hotová letos, přes stále neodstraněné tisíce reklamních billboardů s českou vlajkou od silnic, a konče zcela nesmyslnými uzavírkami v samotné blízkosti příjezdových tras do Prahy.

Z hlavního města se tak stalo vězení, které dennodenně nedobrovolně a zcela zbytečně uzavírá šoféry na několik hodin ve svých autech. Pro lepší představu: pokud byste během dne použili jenom pět nejvýznamnějších dálnic vedoucích do Prahy, čekalo by vás v součtu zdržení přes dvě, v horším případě až bezmála čtyři hodiny.

Důvodem takových komplikací jsou opravné práce povrchu dálnic, což se řidičům nemusí zamlouvat, nicméně je to nezbytnost, která v konečném důsledku přinese zlepšení jim samotným. Potud je všechno v pořádku, co však lze jenom těžko pochopit a na co specialisté ÚAMK na základě vlastních zjištění poukazují, je skutečnost, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Roste nejen stres za volantem, ale také spotřeba vozů, emise atd.

Kde konkrétně jednotlivé opravy (ne)řízené ŘSD probíhají? Například na dálnici D10 vedoucí od Mladé Boleslavi se před Prahou opravuje zhruba desetikilometrový úsek a práce zde potrvají do 28. července 2018. Denně se v tomto místě řidiči zdrží přes půl hodiny. Na příjezdu po D11 od Hradce Králové jde zhruba o osmikilometrový úsek, práce na něm potrvají do konce července a počítat je v tomto místě třeba se zdržením zhruba čtvrt hodiny.

Páteřní dálnice D1 od Brna a opravy vozovky na ní před Prahou mají délku 12 km, v opačném směru dokonce 17 km! S jízdou zúženými jízdními pruhy a v protisměru je nutné počítat do 27. června, a tedy se zdržením minimálně půl hodiny, ve špičkách i více než hodinu. Kratší úseky se opravují na D5 od Plzně (od km 5,4 po km 0) a D7 od Slaného (až po km 1,2), v obou případech se řidiči musejí připravit na každodenní více než půlhodinové zdržení. Práce v těchto místech budou probíhat do 22. července.

Nekvalitní povrch českých dálnic vyžaduje nezbytné opravy a letní měsíce se k tomu hodí nejlépe, o tom není sporu. Co však řidiče trápí a nad čím v lepším případě jenom nevěřícně kroutí hlavami, je skutečnost, že objízdné trasy, které by mohly odlehčit dopravním omezením na pěti dálnicích kolem Prahy, se v dlouhé řadě případů rovněž opravují. Přitom nejde o nějaké banální omezení rychlosti či něco podobného.

Odborníci ÚAMK, jako zástupci motoristů, se pozastavují nad tím, jak špatně byly koordinovány práce na souvisejících silnicích. V okolí dálničních omezení Prahy zjistili zástupci zmíněného automotoklubu několik základních omezení. Přitom ve většině případů se jedná o kyvadlový provoz, který zcela přirozeně vytváří dlouhé kolony a zdržení několik desítek minut.

To se například týká ulic Českobrodské (práce do 30. 6.), silnice 2 mezi Kozojedy a Kostelcem nad Černými lesy (do 29. 6.), silnice 105 mezi Dolními Jirčany a Jesenicemi (do 30. 6.), a v neposlední řadě silnice 115 v úseku Hodyně – Svinaře (do 30. 6.). Na této silnici je v Černošicích dokonce úplná uzavírka, která potrvá do 11. července. A kyvadlový provoz čeká motoristy i na silnici 605 u obce Chrášťany, a to až do 8. července.

Specialisté ÚAMK došli k jednoznačnému závěru, že souběhu omezení na dálnicích kolem Prahy a uzávěrek na paralelních či náhradních trasách v nejbližším okolí hlavního města šlo poměrně snadno zabránit. A to důsledným koordinováním prací mezi orgány, které dané činnosti povolují. Což je něco, co státní orgány řidičům slibují již dlouhou řadu let, a jak ukazuje začátek letošního léta, stále se to nedaří…

Uzavírky a omezení provozu kolem Prahy:

D10 (Mladá Boleslav)km 9,7: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 12. 6. do 28. 7. 2018každý den zdržení přes 30 minut

D11 (Hradec Králové)km 7,8 až 0,1: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 13. 5. do 31. 7. 2018každý den zdržení kolem 10–15 minut

D1 (Brno)km 16,7 až 11,9: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 11. 6. do 27. 6. 2018každý den zdržení kolem 30 minut

D5 (Plzeň)km 5,4 až 0: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 7. 5. do 2. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut

D7 (Slaný)km 1,2 až 0,5: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 4. 3. do 22. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut

ulice Českobrodskápráce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 5. do 30. 6. 2018

silnice 2 (Kozojedy – Kostelec nad Černými lesy)práce na silnici, střídavý jednosměrný provozod 21. 5. do 29. 6. 2018

silnice 105 (Dolní Jirčany – Jesenice)práce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 3. 4. do 30. 6. 2018

silnice 115 (Hodyně – Svinaře)práce na inženýrských sítích, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 4. do 30. 6. 2018

silnice 115 (Černošice)uzavřeno, práce na silniciod 2. 5. do 11. 7. 2018

silnice 605 (Vráž – Loděnice)práce na údržbě mostu, zúžená vozovka na jeden jízdní pruhod 16. 4. do 30. 9. 2018

silnice 605 (u obce Chrášťany)stavební práce, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 11. 6. do 8. 7. 2018

ulice Cínoveckápráce na silnici, neprůjezdný levý jízdní pruhod 12. 6. do 31. 7. 2018

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?