Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se potýká se spoustou závažných problémů, na které doplácejí především řidiči. Počínaje vlekoucí se rozsáhlou rekonstrukcí dálnice D1, která nebude dokončená dříve než v roce 2021, přestože již měla být hotová letos, přes stále neodstraněné tisíce reklamních billboardů s českou vlajkou od silnic, a konče zcela nesmyslnými uzavírkami v samotné blízkosti příjezdových tras do Prahy.
Z hlavního města se tak stalo vězení, které dennodenně nedobrovolně a zcela zbytečně uzavírá šoféry na několik hodin ve svých autech. Pro lepší představu: pokud byste během dne použili jenom pět nejvýznamnějších dálnic vedoucích do Prahy, čekalo by vás v součtu zdržení přes dvě, v horším případě až bezmála čtyři hodiny.
Důvodem takových komplikací jsou opravné práce povrchu dálnic, což se řidičům nemusí zamlouvat, nicméně je to nezbytnost, která v konečném důsledku přinese zlepšení jim samotným. Potud je všechno v pořádku, co však lze jenom těžko pochopit a na co specialisté ÚAMK na základě vlastních zjištění poukazují, je skutečnost, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Roste nejen stres za volantem, ale také spotřeba vozů, emise atd.
Kde konkrétně jednotlivé opravy (ne)řízené ŘSD probíhají? Například na dálnici D10 vedoucí od Mladé Boleslavi se před Prahou opravuje zhruba desetikilometrový úsek a práce zde potrvají do 28. července 2018. Denně se v tomto místě řidiči zdrží přes půl hodiny. Na příjezdu po D11 od Hradce Králové jde zhruba o osmikilometrový úsek, práce na něm potrvají do konce července a počítat je v tomto místě třeba se zdržením zhruba čtvrt hodiny.
Páteřní dálnice D1 od Brna a opravy vozovky na ní před Prahou mají délku 12 km, v opačném směru dokonce 17 km! S jízdou zúženými jízdními pruhy a v protisměru je nutné počítat do 27. června, a tedy se zdržením minimálně půl hodiny, ve špičkách i více než hodinu. Kratší úseky se opravují na D5 od Plzně (od km 5,4 po km 0) a D7 od Slaného (až po km 1,2), v obou případech se řidiči musejí připravit na každodenní více než půlhodinové zdržení. Práce v těchto místech budou probíhat do 22. července.
Nekvalitní povrch českých dálnic vyžaduje nezbytné opravy a letní měsíce se k tomu hodí nejlépe, o tom není sporu. Co však řidiče trápí a nad čím v lepším případě jenom nevěřícně kroutí hlavami, je skutečnost, že objízdné trasy, které by mohly odlehčit dopravním omezením na pěti dálnicích kolem Prahy, se v dlouhé řadě případů rovněž opravují. Přitom nejde o nějaké banální omezení rychlosti či něco podobného.
Odborníci ÚAMK, jako zástupci motoristů, se pozastavují nad tím, jak špatně byly koordinovány práce na souvisejících silnicích. V okolí dálničních omezení Prahy zjistili zástupci zmíněného automotoklubu několik základních omezení. Přitom ve většině případů se jedná o kyvadlový provoz, který zcela přirozeně vytváří dlouhé kolony a zdržení několik desítek minut.
To se například týká ulic Českobrodské (práce do 30. 6.), silnice 2 mezi Kozojedy a Kostelcem nad Černými lesy (do 29. 6.), silnice 105 mezi Dolními Jirčany a Jesenicemi (do 30. 6.), a v neposlední řadě silnice 115 v úseku Hodyně – Svinaře (do 30. 6.). Na této silnici je v Černošicích dokonce úplná uzavírka, která potrvá do 11. července. A kyvadlový provoz čeká motoristy i na silnici 605 u obce Chrášťany, a to až do 8. července.
Specialisté ÚAMK došli k jednoznačnému závěru, že souběhu omezení na dálnicích kolem Prahy a uzávěrek na paralelních či náhradních trasách v nejbližším okolí hlavního města šlo poměrně snadno zabránit. A to důsledným koordinováním prací mezi orgány, které dané činnosti povolují. Což je něco, co státní orgány řidičům slibují již dlouhou řadu let, a jak ukazuje začátek letošního léta, stále se to nedaří…
Uzavírky a omezení provozu kolem Prahy:
D10 (Mladá Boleslav)km 9,7: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 12. 6. do 28. 7. 2018každý den zdržení přes 30 minut
D11 (Hradec Králové)km 7,8 až 0,1: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 13. 5. do 31. 7. 2018každý den zdržení kolem 10–15 minut
D1 (Brno)km 16,7 až 11,9: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 11. 6. do 27. 6. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
D5 (Plzeň)km 5,4 až 0: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 7. 5. do 2. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
D7 (Slaný)km 1,2 až 0,5: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 4. 3. do 22. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
ulice Českobrodskápráce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 5. do 30. 6. 2018
silnice 2 (Kozojedy – Kostelec nad Černými lesy)práce na silnici, střídavý jednosměrný provozod 21. 5. do 29. 6. 2018
silnice 105 (Dolní Jirčany – Jesenice)práce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 3. 4. do 30. 6. 2018
silnice 115 (Hodyně – Svinaře)práce na inženýrských sítích, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 4. do 30. 6. 2018
silnice 115 (Černošice)uzavřeno, práce na silniciod 2. 5. do 11. 7. 2018
silnice 605 (Vráž – Loděnice)práce na údržbě mostu, zúžená vozovka na jeden jízdní pruhod 16. 4. do 30. 9. 2018
silnice 605 (u obce Chrášťany)stavební práce, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 11. 6. do 8. 7. 2018
ulice Cínoveckápráce na silnici, neprůjezdný levý jízdní pruhod 12. 6. do 31. 7. 2018
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?