Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se potýká se spoustou závažných problémů, na které doplácejí především řidiči. Počínaje vlekoucí se rozsáhlou rekonstrukcí dálnice D1, která nebude dokončená dříve než v roce 2021, přestože již měla být hotová letos, přes stále neodstraněné tisíce reklamních billboardů s českou vlajkou od silnic, a konče zcela nesmyslnými uzavírkami v samotné blízkosti příjezdových tras do Prahy.
Z hlavního města se tak stalo vězení, které dennodenně nedobrovolně a zcela zbytečně uzavírá šoféry na několik hodin ve svých autech. Pro lepší představu: pokud byste během dne použili jenom pět nejvýznamnějších dálnic vedoucích do Prahy, čekalo by vás v součtu zdržení přes dvě, v horším případě až bezmála čtyři hodiny.
Důvodem takových komplikací jsou opravné práce povrchu dálnic, což se řidičům nemusí zamlouvat, nicméně je to nezbytnost, která v konečném důsledku přinese zlepšení jim samotným. Potud je všechno v pořádku, co však lze jenom těžko pochopit a na co specialisté ÚAMK na základě vlastních zjištění poukazují, je skutečnost, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Roste nejen stres za volantem, ale také spotřeba vozů, emise atd.
Kde konkrétně jednotlivé opravy (ne)řízené ŘSD probíhají? Například na dálnici D10 vedoucí od Mladé Boleslavi se před Prahou opravuje zhruba desetikilometrový úsek a práce zde potrvají do 28. července 2018. Denně se v tomto místě řidiči zdrží přes půl hodiny. Na příjezdu po D11 od Hradce Králové jde zhruba o osmikilometrový úsek, práce na něm potrvají do konce července a počítat je v tomto místě třeba se zdržením zhruba čtvrt hodiny.
Páteřní dálnice D1 od Brna a opravy vozovky na ní před Prahou mají délku 12 km, v opačném směru dokonce 17 km! S jízdou zúženými jízdními pruhy a v protisměru je nutné počítat do 27. června, a tedy se zdržením minimálně půl hodiny, ve špičkách i více než hodinu. Kratší úseky se opravují na D5 od Plzně (od km 5,4 po km 0) a D7 od Slaného (až po km 1,2), v obou případech se řidiči musejí připravit na každodenní více než půlhodinové zdržení. Práce v těchto místech budou probíhat do 22. července.
Nekvalitní povrch českých dálnic vyžaduje nezbytné opravy a letní měsíce se k tomu hodí nejlépe, o tom není sporu. Co však řidiče trápí a nad čím v lepším případě jenom nevěřícně kroutí hlavami, je skutečnost, že objízdné trasy, které by mohly odlehčit dopravním omezením na pěti dálnicích kolem Prahy, se v dlouhé řadě případů rovněž opravují. Přitom nejde o nějaké banální omezení rychlosti či něco podobného.
Odborníci ÚAMK, jako zástupci motoristů, se pozastavují nad tím, jak špatně byly koordinovány práce na souvisejících silnicích. V okolí dálničních omezení Prahy zjistili zástupci zmíněného automotoklubu několik základních omezení. Přitom ve většině případů se jedná o kyvadlový provoz, který zcela přirozeně vytváří dlouhé kolony a zdržení několik desítek minut.
To se například týká ulic Českobrodské (práce do 30. 6.), silnice 2 mezi Kozojedy a Kostelcem nad Černými lesy (do 29. 6.), silnice 105 mezi Dolními Jirčany a Jesenicemi (do 30. 6.), a v neposlední řadě silnice 115 v úseku Hodyně – Svinaře (do 30. 6.). Na této silnici je v Černošicích dokonce úplná uzavírka, která potrvá do 11. července. A kyvadlový provoz čeká motoristy i na silnici 605 u obce Chrášťany, a to až do 8. července.
Specialisté ÚAMK došli k jednoznačnému závěru, že souběhu omezení na dálnicích kolem Prahy a uzávěrek na paralelních či náhradních trasách v nejbližším okolí hlavního města šlo poměrně snadno zabránit. A to důsledným koordinováním prací mezi orgány, které dané činnosti povolují. Což je něco, co státní orgány řidičům slibují již dlouhou řadu let, a jak ukazuje začátek letošního léta, stále se to nedaří…
Uzavírky a omezení provozu kolem Prahy:
D10 (Mladá Boleslav)km 9,7: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 12. 6. do 28. 7. 2018každý den zdržení přes 30 minut
D11 (Hradec Králové)km 7,8 až 0,1: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 13. 5. do 31. 7. 2018každý den zdržení kolem 10–15 minut
D1 (Brno)km 16,7 až 11,9: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 11. 6. do 27. 6. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
D5 (Plzeň)km 5,4 až 0: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 7. 5. do 2. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
D7 (Slaný)km 1,2 až 0,5: práce na silnici, zúžené jízdní pruhyod 4. 3. do 22. 7. 2018každý den zdržení kolem 30 minut
ulice Českobrodskápráce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 5. do 30. 6. 2018
silnice 2 (Kozojedy – Kostelec nad Černými lesy)práce na silnici, střídavý jednosměrný provozod 21. 5. do 29. 6. 2018
silnice 105 (Dolní Jirčany – Jesenice)práce na silnici, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 3. 4. do 30. 6. 2018
silnice 115 (Hodyně – Svinaře)práce na inženýrských sítích, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 17. 4. do 30. 6. 2018
silnice 115 (Černošice)uzavřeno, práce na silniciod 2. 5. do 11. 7. 2018
silnice 605 (Vráž – Loděnice)práce na údržbě mostu, zúžená vozovka na jeden jízdní pruhod 16. 4. do 30. 9. 2018
silnice 605 (u obce Chrášťany)stavební práce, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhemod 11. 6. do 8. 7. 2018
ulice Cínoveckápráce na silnici, neprůjezdný levý jízdní pruhod 12. 6. do 31. 7. 2018
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?