Opakování je matka moudrosti a jelikož se zde bavíme o pravidlech, které mohou zachránit lidské životy, tak je dobré připomenout si je kdykoliv a nejen nyní, na začátku supervíkendu. Tak jako každý rok, první prázdninový víkend vyrazí velké procento řidičů do více či méně vzdálených dovolenkových destinací, což zcela jistě způsobí kolaps dopravy na hlavních tazích a spousty nepříjemných situací. Jak tedy neztratil hlavu a v pořádku dorazit do svého cíle?
1. Nenechte se zlákat
Absolutním základem je zůstat ostražití a neřídit pod vlivem alkoholu či drog. Tato rada se vám sice může zdát úsměvná, jenže víte kolik lidí se na zahraniční dovolené nechá zlákat povoleným limitem 0,2 či 0,5 promile alkoholu v dechu? Česká republika je v tomto naprosto striktní, ovšem svým přístupem a nulovou tolerancí patříme v Evropě spíše k výjimkám. Ať se podíváme do Skandinávie, Francie či tradičních dovolenkových destinací jako Chorvatsko, Bulharsko či Itálie, zde všude může mít řidič v dechu 0,5 promile alkoholu. Ve Velké Británii a Irsku je hranice dokonce 0,8! Co z toho vyplývá? Důležité je ověřit si tyto limity těsně před tím, než do dané destinace odcestujete. V každém případě na ně nespoléhejte a neřiďte po konzumaci sebemenšího množství alkoholu. I jedno 10° pivo v parném horku dokáže zpomalit reakční dobu a zhoršit odhad vzdálenosti i rychlosti ostatních vozidel.
Při jízdě dělejte pravidelné přestávky, a to ještě dříve, než začnete pociťovat únavu. Neřiďte, pokud jste unaveni. Pokud začínáte pociťovat únavu, bezpodmínečně zastavte a udělejte si přestávku, zacvičte si, nadýchejte se vzduchu nebo se občerstvěte.2. Dodržujte místní předpisy
Zejména maximální povolenou rychlost - sebemenší pokuty za pokaženou dovolenou nestojí. Každou cestu je dobré si co nejlépe naplánovat a hlavně, vyrážet s dostatečnou časovou rezervou. Pokud je to jen trochu možné, neoznamujte čas příjezdu - kvůli této maličkosti se pak často a hlavně zbytečně nebezpečně pospíchá. V plánování (i na trase samotné) vám mohou pomoci moderní technologie, mobilní navigace či navigace podporující informace o dopravě v reálném čase. Díky nim budete stále vědět, co je před vámi a vyhnete se tak například zbytečným časovým ztrátám v kolonách.
3. Předjíždění
Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, zvláště-li nemá pro něj naše vozidlo dostatečnou výkonovou rezervu. Vše by mělo začít tím, že se přesvědčíme, zda se v daném místě opravdu smí předjíždět. I když občas nerozumíme tomu, proč je na dlouhém, rovném a relativně přehledném úseku plná čára, vězte, že má vždy svůj smysl. Důležité je také přesvědčit se, zda zrovna sami nejsme předjížděni a zaměřit se přitom na mrtvý úhel zpětných zrcátek. Téměř každý řidič se o nebezpečnosti mrtvého úhlu alespoň jednou přesvědčí. V tomto nám u nových automobilů pomáhají asistenti, kteří za nás mrtvý úhel sledují a pokud jsme předjížděni, dá nám to vůz najevo rozsvícením žárovičky ve zpětném zrcátku. Pokud i přesto vyhodíme blinkr, světlo ve zpětném zrcátku nás blikáním upozorní, že teď opravdu není vhodná doba pro vyjetí do vedlejšího pruhu. Důležité je dávat své úmysly najevo všem kolem zřetelně a včas.
4. Neustálá ostražitost
Zde musíme přemýšlet za ostatní. Profesionální řidiči s letitou praxí se nedívají jen před svůj automobil, ale sledují zejména situaci daleko vepředu před ostatními automobily, a také situaci kolem sebe i za sebou. Poznají tak lépe úseky, kde se bude zprudka brzdit nebo kde je riziko, že vám chodec/dítě vběhne pod kola. Do nepřehledných zatáček nikdy nevjedou příliš rychle, protože dobře ví, jaké nástrahy tam mohou číhat (práce na silnici, odstavený nepojízdný automobil, apod.).
5. Auto v dobrém stavu
Nelze říci, že by se na vozidle nacházela nějaká část, kterou bychom mohli zanedbat a nic by se přitom nestalo. Ovšem každé roční období si žádá, aby některá část automobilu byla ve vynikajícím stavu. Tak jako v létě oceníme funkční klimatizaci, díky které budeme lépe zvládat vysoké teploty a boj s únavou, na podzim přichází na řadu kvalitní stěrače a v zimě zase kvalitní autobaterie, pneumatiky a funkční osvětlení celého vozidla. Z hlediska bezpečnosti je klíčový dobrý stav tlumičů a podvozku, stejně jako celého brzdového systému. Ani opakovaná technická kontrola bohužel nedokáže některé závady odhalit a proto, pokud se vám na autě něco nezdá, svěřte jej do rukou někoho, kdo tomu rozumí.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?