5 základních pravidel defenzivní jízdy, které bychom měli dodržovat všichni

-jka / AutoRoad.cz, 30. června 2018, 12:15 Google+

Opakování je matka moudrosti a jelikož se zde bavíme o pravidlech, které mohou zachránit lidské životy, tak je dobré připomenout si je kdykoliv a nejen nyní, na začátku supervíkendu. Tak jako každý rok, první prázdninový víkend vyrazí velké procento řidičů do více či méně vzdálených dovolenkových destinací, což zcela jistě způsobí kolaps dopravy na hlavních tazích a spousty nepříjemných situací. Jak tedy neztratil hlavu a v pořádku dorazit do svého cíle?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 01.07. 00:36) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

1. Nenechte se zlákat

Absolutním základem je zůstat ostražití a neřídit pod vlivem alkoholu či drog. Tato rada se vám sice může zdát úsměvná, jenže víte kolik lidí se na zahraniční dovolené nechá zlákat povoleným limitem 0,2 či 0,5 promile alkoholu v dechu? Česká republika je v tomto naprosto striktní, ovšem svým přístupem a nulovou tolerancí patříme v Evropě spíše k výjimkám. Ať se podíváme do Skandinávie, Francie či tradičních dovolenkových destinací jako Chorvatsko, Bulharsko či Itálie, zde všude může mít řidič v dechu 0,5 promile alkoholu. Ve Velké Británii a Irsku je hranice dokonce 0,8! Co z toho vyplývá? Důležité je ověřit si tyto limity těsně před tím, než do dané destinace odcestujete. V každém případě na ně nespoléhejte a neřiďte po konzumaci sebemenšího množství alkoholu. I jedno 10° pivo v parném horku dokáže zpomalit reakční dobu a zhoršit odhad vzdálenosti i rychlosti ostatních vozidel. 

  • Při jízdě dělejte pravidelné přestávky, a to ještě dříve, než začnete pociťovat únavu. Neřiďte, pokud jste unaveni. Pokud začínáte pociťovat únavu, bezpodmínečně zastavte a udělejte si přestávku, zacvičte si, nadýchejte se vzduchu nebo se občerstvěte.

2. Dodržujte místní předpisy

Zejména maximální povolenou rychlost - sebemenší pokuty za pokaženou dovolenou nestojí. Každou cestu je dobré si co nejlépe naplánovat a hlavně, vyrážet s dostatečnou časovou rezervou. Pokud je to jen trochu možné, neoznamujte čas příjezdu - kvůli této maličkosti se pak často a hlavně zbytečně nebezpečně pospíchá. V plánování (i na trase samotné) vám mohou pomoci moderní technologie, mobilní navigace či navigace podporující informace o dopravě v reálném čase. Díky nim budete stále vědět, co je před vámi a vyhnete se tak například zbytečným časovým ztrátám v kolonách. 

3. Předjíždění

Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, zvláště-li nemá pro něj naše vozidlo dostatečnou výkonovou rezervu. Vše by mělo začít tím, že se přesvědčíme, zda se v daném místě opravdu smí předjíždět. I když občas nerozumíme tomu, proč je na dlouhém, rovném a relativně přehledném úseku plná čára, vězte, že má vždy svůj smysl. Důležité je také přesvědčit se, zda zrovna sami nejsme předjížděni a zaměřit se přitom na mrtvý úhel zpětných zrcátek. Téměř každý řidič se o nebezpečnosti mrtvého úhlu alespoň jednou přesvědčí. V tomto nám u nových automobilů pomáhají asistenti, kteří za nás mrtvý úhel sledují a pokud jsme předjížděni, dá nám to vůz najevo rozsvícením žárovičky ve zpětném zrcátku. Pokud i přesto vyhodíme blinkr, světlo ve zpětném zrcátku nás blikáním upozorní, že teď opravdu není vhodná doba pro vyjetí do vedlejšího pruhu. Důležité je dávat své úmysly najevo všem kolem zřetelně a včas. 

4. Neustálá ostražitost

Zde musíme přemýšlet za ostatní. Profesionální řidiči s letitou praxí se nedívají jen před svůj automobil, ale sledují zejména situaci daleko vepředu před ostatními automobily, a také situaci kolem sebe i za sebou. Poznají tak lépe úseky, kde se bude zprudka brzdit nebo kde je riziko, že vám chodec/dítě vběhne pod kola. Do nepřehledných zatáček nikdy nevjedou příliš rychle, protože dobře ví, jaké nástrahy tam mohou číhat (práce na silnici, odstavený nepojízdný automobil, apod.). 

5. Auto v dobrém stavu

Nelze říci, že by se na vozidle nacházela nějaká část, kterou bychom mohli zanedbat a nic by se přitom nestalo. Ovšem každé roční období si žádá, aby některá část automobilu byla ve vynikajícím stavu. Tak jako v létě oceníme funkční klimatizaci, díky které budeme lépe zvládat vysoké teploty a boj s únavou, na podzim přichází na řadu kvalitní stěrače a v zimě zase kvalitní autobaterie, pneumatiky a funkční osvětlení celého vozidla. Z hlediska bezpečnosti je klíčový dobrý stav tlumičů a podvozku, stejně jako celého brzdového systému. Ani opakovaná technická kontrola bohužel nedokáže některé závady odhalit a proto, pokud se vám na autě něco nezdá, svěřte jej do rukou někoho, kdo tomu rozumí. 

Vytisknout

Diskuze: 5 základních pravidel defenzivní jízdy, které bychom měli dodržovat všichni

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 01.07.2018 00:36 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

Škoda Kushaq je nové SUV určené pro indický trh

Nové SUV Škody se jmenuje Kushaq. V Česku ale na prodej nebude

Fotokoláž

Který ojetý kombík do 200 tisíc je nejlepší?

Penthouse CX

Penthouse CX Dubicamper, nejrychlejší obytný vůz své doby, ve kterém nic nechybělo

reklama

Doporučujeme

Policejní kontrola

Víte, kdy je vozidlo nezpůsobilé k provozu? Některé ze závad vás jistě překvapí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

  2. Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

  3. Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

  4. Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

  5. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  6. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud