Opakování je matka moudrosti a jelikož se zde bavíme o pravidlech, které mohou zachránit lidské životy, tak je dobré připomenout si je kdykoliv a nejen nyní, na začátku supervíkendu. Tak jako každý rok, první prázdninový víkend vyrazí velké procento řidičů do více či méně vzdálených dovolenkových destinací, což zcela jistě způsobí kolaps dopravy na hlavních tazích a spousty nepříjemných situací. Jak tedy neztratil hlavu a v pořádku dorazit do svého cíle?
1. Nenechte se zlákat
Absolutním základem je zůstat ostražití a neřídit pod vlivem alkoholu či drog. Tato rada se vám sice může zdát úsměvná, jenže víte kolik lidí se na zahraniční dovolené nechá zlákat povoleným limitem 0,2 či 0,5 promile alkoholu v dechu? Česká republika je v tomto naprosto striktní, ovšem svým přístupem a nulovou tolerancí patříme v Evropě spíše k výjimkám. Ať se podíváme do Skandinávie, Francie či tradičních dovolenkových destinací jako Chorvatsko, Bulharsko či Itálie, zde všude může mít řidič v dechu 0,5 promile alkoholu. Ve Velké Británii a Irsku je hranice dokonce 0,8! Co z toho vyplývá? Důležité je ověřit si tyto limity těsně před tím, než do dané destinace odcestujete. V každém případě na ně nespoléhejte a neřiďte po konzumaci sebemenšího množství alkoholu. I jedno 10° pivo v parném horku dokáže zpomalit reakční dobu a zhoršit odhad vzdálenosti i rychlosti ostatních vozidel.
Při jízdě dělejte pravidelné přestávky, a to ještě dříve, než začnete pociťovat únavu. Neřiďte, pokud jste unaveni. Pokud začínáte pociťovat únavu, bezpodmínečně zastavte a udělejte si přestávku, zacvičte si, nadýchejte se vzduchu nebo se občerstvěte.2. Dodržujte místní předpisy
Zejména maximální povolenou rychlost - sebemenší pokuty za pokaženou dovolenou nestojí. Každou cestu je dobré si co nejlépe naplánovat a hlavně, vyrážet s dostatečnou časovou rezervou. Pokud je to jen trochu možné, neoznamujte čas příjezdu - kvůli této maličkosti se pak často a hlavně zbytečně nebezpečně pospíchá. V plánování (i na trase samotné) vám mohou pomoci moderní technologie, mobilní navigace či navigace podporující informace o dopravě v reálném čase. Díky nim budete stále vědět, co je před vámi a vyhnete se tak například zbytečným časovým ztrátám v kolonách.
3. Předjíždění
Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, zvláště-li nemá pro něj naše vozidlo dostatečnou výkonovou rezervu. Vše by mělo začít tím, že se přesvědčíme, zda se v daném místě opravdu smí předjíždět. I když občas nerozumíme tomu, proč je na dlouhém, rovném a relativně přehledném úseku plná čára, vězte, že má vždy svůj smysl. Důležité je také přesvědčit se, zda zrovna sami nejsme předjížděni a zaměřit se přitom na mrtvý úhel zpětných zrcátek. Téměř každý řidič se o nebezpečnosti mrtvého úhlu alespoň jednou přesvědčí. V tomto nám u nových automobilů pomáhají asistenti, kteří za nás mrtvý úhel sledují a pokud jsme předjížděni, dá nám to vůz najevo rozsvícením žárovičky ve zpětném zrcátku. Pokud i přesto vyhodíme blinkr, světlo ve zpětném zrcátku nás blikáním upozorní, že teď opravdu není vhodná doba pro vyjetí do vedlejšího pruhu. Důležité je dávat své úmysly najevo všem kolem zřetelně a včas.
4. Neustálá ostražitost
Zde musíme přemýšlet za ostatní. Profesionální řidiči s letitou praxí se nedívají jen před svůj automobil, ale sledují zejména situaci daleko vepředu před ostatními automobily, a také situaci kolem sebe i za sebou. Poznají tak lépe úseky, kde se bude zprudka brzdit nebo kde je riziko, že vám chodec/dítě vběhne pod kola. Do nepřehledných zatáček nikdy nevjedou příliš rychle, protože dobře ví, jaké nástrahy tam mohou číhat (práce na silnici, odstavený nepojízdný automobil, apod.).
5. Auto v dobrém stavu
Nelze říci, že by se na vozidle nacházela nějaká část, kterou bychom mohli zanedbat a nic by se přitom nestalo. Ovšem každé roční období si žádá, aby některá část automobilu byla ve vynikajícím stavu. Tak jako v létě oceníme funkční klimatizaci, díky které budeme lépe zvládat vysoké teploty a boj s únavou, na podzim přichází na řadu kvalitní stěrače a v zimě zase kvalitní autobaterie, pneumatiky a funkční osvětlení celého vozidla. Z hlediska bezpečnosti je klíčový dobrý stav tlumičů a podvozku, stejně jako celého brzdového systému. Ani opakovaná technická kontrola bohužel nedokáže některé závady odhalit a proto, pokud se vám na autě něco nezdá, svěřte jej do rukou někoho, kdo tomu rozumí.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.