Opakování je matka moudrosti a jelikož se zde bavíme o pravidlech, které mohou zachránit lidské životy, tak je dobré připomenout si je kdykoliv a nejen nyní, na začátku supervíkendu. Tak jako každý rok, první prázdninový víkend vyrazí velké procento řidičů do více či méně vzdálených dovolenkových destinací, což zcela jistě způsobí kolaps dopravy na hlavních tazích a spousty nepříjemných situací. Jak tedy neztratil hlavu a v pořádku dorazit do svého cíle?
1. Nenechte se zlákat
Absolutním základem je zůstat ostražití a neřídit pod vlivem alkoholu či drog. Tato rada se vám sice může zdát úsměvná, jenže víte kolik lidí se na zahraniční dovolené nechá zlákat povoleným limitem 0,2 či 0,5 promile alkoholu v dechu? Česká republika je v tomto naprosto striktní, ovšem svým přístupem a nulovou tolerancí patříme v Evropě spíše k výjimkám. Ať se podíváme do Skandinávie, Francie či tradičních dovolenkových destinací jako Chorvatsko, Bulharsko či Itálie, zde všude může mít řidič v dechu 0,5 promile alkoholu. Ve Velké Británii a Irsku je hranice dokonce 0,8! Co z toho vyplývá? Důležité je ověřit si tyto limity těsně před tím, než do dané destinace odcestujete. V každém případě na ně nespoléhejte a neřiďte po konzumaci sebemenšího množství alkoholu. I jedno 10° pivo v parném horku dokáže zpomalit reakční dobu a zhoršit odhad vzdálenosti i rychlosti ostatních vozidel.
Při jízdě dělejte pravidelné přestávky, a to ještě dříve, než začnete pociťovat únavu. Neřiďte, pokud jste unaveni. Pokud začínáte pociťovat únavu, bezpodmínečně zastavte a udělejte si přestávku, zacvičte si, nadýchejte se vzduchu nebo se občerstvěte.2. Dodržujte místní předpisy
Zejména maximální povolenou rychlost - sebemenší pokuty za pokaženou dovolenou nestojí. Každou cestu je dobré si co nejlépe naplánovat a hlavně, vyrážet s dostatečnou časovou rezervou. Pokud je to jen trochu možné, neoznamujte čas příjezdu - kvůli této maličkosti se pak často a hlavně zbytečně nebezpečně pospíchá. V plánování (i na trase samotné) vám mohou pomoci moderní technologie, mobilní navigace či navigace podporující informace o dopravě v reálném čase. Díky nim budete stále vědět, co je před vámi a vyhnete se tak například zbytečným časovým ztrátám v kolonách.
3. Předjíždění
Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, zvláště-li nemá pro něj naše vozidlo dostatečnou výkonovou rezervu. Vše by mělo začít tím, že se přesvědčíme, zda se v daném místě opravdu smí předjíždět. I když občas nerozumíme tomu, proč je na dlouhém, rovném a relativně přehledném úseku plná čára, vězte, že má vždy svůj smysl. Důležité je také přesvědčit se, zda zrovna sami nejsme předjížděni a zaměřit se přitom na mrtvý úhel zpětných zrcátek. Téměř každý řidič se o nebezpečnosti mrtvého úhlu alespoň jednou přesvědčí. V tomto nám u nových automobilů pomáhají asistenti, kteří za nás mrtvý úhel sledují a pokud jsme předjížděni, dá nám to vůz najevo rozsvícením žárovičky ve zpětném zrcátku. Pokud i přesto vyhodíme blinkr, světlo ve zpětném zrcátku nás blikáním upozorní, že teď opravdu není vhodná doba pro vyjetí do vedlejšího pruhu. Důležité je dávat své úmysly najevo všem kolem zřetelně a včas.
4. Neustálá ostražitost
Zde musíme přemýšlet za ostatní. Profesionální řidiči s letitou praxí se nedívají jen před svůj automobil, ale sledují zejména situaci daleko vepředu před ostatními automobily, a také situaci kolem sebe i za sebou. Poznají tak lépe úseky, kde se bude zprudka brzdit nebo kde je riziko, že vám chodec/dítě vběhne pod kola. Do nepřehledných zatáček nikdy nevjedou příliš rychle, protože dobře ví, jaké nástrahy tam mohou číhat (práce na silnici, odstavený nepojízdný automobil, apod.).
5. Auto v dobrém stavu
Nelze říci, že by se na vozidle nacházela nějaká část, kterou bychom mohli zanedbat a nic by se přitom nestalo. Ovšem každé roční období si žádá, aby některá část automobilu byla ve vynikajícím stavu. Tak jako v létě oceníme funkční klimatizaci, díky které budeme lépe zvládat vysoké teploty a boj s únavou, na podzim přichází na řadu kvalitní stěrače a v zimě zase kvalitní autobaterie, pneumatiky a funkční osvětlení celého vozidla. Z hlediska bezpečnosti je klíčový dobrý stav tlumičů a podvozku, stejně jako celého brzdového systému. Ani opakovaná technická kontrola bohužel nedokáže některé závady odhalit a proto, pokud se vám na autě něco nezdá, svěřte jej do rukou někoho, kdo tomu rozumí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.