Čínské automobilky nikdy nebyly známé pro povedený design, jízdní výkony nebo obecně pozitivní emoce. Vzhledem k preferencím čínských klientů se jich většina nepokoušela ani o sportovnější vozy. V posledních letech se však vyrojilo hned několik společností plánujících dostat Čínu mezi elitní skupinku zemí vyrábějících nejrychlejší vozy světa.
NextEV NIO EP9 – zřejmě nejznámější z šestice čísnkých supersportů, NIO EP9, už stihl překonat elektrické rekordy několika okruhů, včetně slavného Nürburgring Nordschleife, který zajel v čase 6:45.90. Vůz je poháněn elektromotorem v každém kole, každý s výkonem 250 kW (340 k), udávaný dojezd je 427 kilometrů. Prvních šest vyrobených kusů si koupili investoři startupu, NextEV ale chystá omezenou sérii 50 kusů, s cenou začínající na 32.7 milionu dolarů.
Qiantu K50 – První čínský elektrický supersport dostupný široké veřejnosti, s plánovaným startem prodeje v červenci 2018 je zároveň nejpomalejší z chystané šestice. V centru Pekingu již vyrostl první showroom nově založené společnosti i s prvním vozidlem připraveným pro případné zájemce. Qiantu K50 disponuje dvěma elektrickými motory, jeden pro každou nápravu, s kombinovaným výkonem 280 kW (381 k). Dojezd vozu by měl být 365 kilometrů, zrychlení z nuly na sto za 4.6 sekundy a cena kolem 3.4 milionu korun.
Beijing Auto ArcFox-7 – nově založená značka státního kolosu Beijing Auto se na trh uvede vlastním pojetím elektrického supersportu už toto léto. Tři elektrické motory s kombinovaným výkonem 450 kW (621 k) dostanou vůz z nuly na sto za 3.5 sekundy a na maximální rychlost 260 km/h. Dojezd by měl být mezi 400 a 500 kilometry. Cena zatím nebyla oznámena, ArcFox však uvedl, že nemá jít o limitovanou edici ale auto pro běžnou produkci.
TechRules Ren – nejodvážnější z chystaných čínských supersportů je hybrid s šesti elektrickými motory a turbínou, poprvé představený v Ženevě v roce 2016. Kombinovaný výkon je 960 kW (1 305 k), což by mělo vozu poskytnout zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost 320 km/h. Dojezd je 200 km v čistě elektrickém režimu, může se však zvýšit až na 800 km při naplnění 80 litrové nádrže na palivo pro turbínu. Ta údajně dokáže spalovat více druhů kapalných paliv, nejlepších výsledků však TechRules dosáhlo s naftou. Karbonová karosérie vozu byla navržena Giugiarem a vozidlo bude vyráběno v Itálii ve firmě L.M. Gianatti, která se také podílela na vývoji podvozku. V třímístném voze má každý cestující k dispozici vlastní kupoli, se spolujezdci po stranách za uprostřed posazeným řidičem. Kromě cestovní verze se chystá i okruhová, obě by měly být dostupné už v roce 2018 za zatím neznámou cenu.
Windbooster Titan – Další z elektrických startupů, vlastněný velkým výrobcem náhradních dílů. Titan je prvním vozem firmy a slibuje 405 kW (550 k), zrychlení z nuly na sto za 3.9 sekundy a dojezd 260 kilometrů. Elektrické motory jsou dva, každý umístěný nad jednou nápravou a vodou chlazená baterie před zadní nápravou. Název vozu odkazuje na využití titanu v trubkovém rámu.
Saleen S1 – vůz se spalovacím motorem nese na přídi logo původně americké tuningové firmy Saleen, jenž se proslavila zejména úpravami Mustangů a také svým vlastním supersportem S7. V posledních letech byla firma ve finanční nouzi, než ji koncem loňského roku koupila čínská společnost Jiangsu Secco, zabývající se výrobou náhradních dílů. S1 je prvním vozem znovuzrozené značky, bude se vyrábět v nové továrně na severu Číny a v budoucnu se počítá i s elektrickou verzí. S1 však není zcela novým vozem, práva na jeho výrobu odkoupil Saleen od zkrachovalé Artegy, která jej vyráběla pod jménem Artega GT. Saleen na voze provedl plno změn, hlavně v designu. Vůz je poháněn 2.3 litrovým čtyřválcem s výkonem 335 kW (455 k), což stačí pro maximální rychlost 290 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3.5 sekundy.
Icona Vulcano Titanium - nejtajemnější ze sedmičky je Icona Vulcano, vůz vyrobený údajně italskou firmou, sídlící ale v Šanghaji. Podle tvůrců jde o první vůz světa vyrobený z kombinace titanu a karbonu, což umožnuje pevnost při zachování nízké váhy. Pohon zajištuje 6.2 litrový osmiválec z Chevroletu Corvette ZR-1, umožnující maximálku 354 km/h a zrychlení z nuly na sto za 2.8 sekundy. Vůz byl poprvé představen už v roce 2013 a od té doby se několikrát změnily plány automobilky. V současné době je tedy Icona Vulcano omezena na jediný kus, který se Icona snaží prodat za 9.57 milionu dolarů, neboli 211 milionu korun.
Kromě této sedmičky společností už svůj elektrický koncept prezentovalo i Guangzhou Auto, které však zatím nepotvrdilo, zda-li plánuje alespoň omezenou sérii pod svou novou elektrickou značkou EnLight. Evropanům známá automobilka Qoros zase navázala spolupráci se švédským Koenigseggem, se kterým pracuje na elektrickém supersportovním voze zvaném zatím K-EV. Koncept před pár lety oznámil i známý výrobce elektroniky LeEco pod svoji značkou LeSee, vzhledem k rozsáhlým problémům majitele firmy a jeho firem, včetně Faraday Future, se však už asi nedá počítat s představením.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.