Čínské automobilky nikdy nebyly známé pro povedený design, jízdní výkony nebo obecně pozitivní emoce. Vzhledem k preferencím čínských klientů se jich většina nepokoušela ani o sportovnější vozy. V posledních letech se však vyrojilo hned několik společností plánujících dostat Čínu mezi elitní skupinku zemí vyrábějících nejrychlejší vozy světa.
NextEV NIO EP9 – zřejmě nejznámější z šestice čísnkých supersportů, NIO EP9, už stihl překonat elektrické rekordy několika okruhů, včetně slavného Nürburgring Nordschleife, který zajel v čase 6:45.90. Vůz je poháněn elektromotorem v každém kole, každý s výkonem 250 kW (340 k), udávaný dojezd je 427 kilometrů. Prvních šest vyrobených kusů si koupili investoři startupu, NextEV ale chystá omezenou sérii 50 kusů, s cenou začínající na 32.7 milionu dolarů.
Qiantu K50 – První čínský elektrický supersport dostupný široké veřejnosti, s plánovaným startem prodeje v červenci 2018 je zároveň nejpomalejší z chystané šestice. V centru Pekingu již vyrostl první showroom nově založené společnosti i s prvním vozidlem připraveným pro případné zájemce. Qiantu K50 disponuje dvěma elektrickými motory, jeden pro každou nápravu, s kombinovaným výkonem 280 kW (381 k). Dojezd vozu by měl být 365 kilometrů, zrychlení z nuly na sto za 4.6 sekundy a cena kolem 3.4 milionu korun.
Beijing Auto ArcFox-7 – nově založená značka státního kolosu Beijing Auto se na trh uvede vlastním pojetím elektrického supersportu už toto léto. Tři elektrické motory s kombinovaným výkonem 450 kW (621 k) dostanou vůz z nuly na sto za 3.5 sekundy a na maximální rychlost 260 km/h. Dojezd by měl být mezi 400 a 500 kilometry. Cena zatím nebyla oznámena, ArcFox však uvedl, že nemá jít o limitovanou edici ale auto pro běžnou produkci.
TechRules Ren – nejodvážnější z chystaných čínských supersportů je hybrid s šesti elektrickými motory a turbínou, poprvé představený v Ženevě v roce 2016. Kombinovaný výkon je 960 kW (1 305 k), což by mělo vozu poskytnout zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost 320 km/h. Dojezd je 200 km v čistě elektrickém režimu, může se však zvýšit až na 800 km při naplnění 80 litrové nádrže na palivo pro turbínu. Ta údajně dokáže spalovat více druhů kapalných paliv, nejlepších výsledků však TechRules dosáhlo s naftou. Karbonová karosérie vozu byla navržena Giugiarem a vozidlo bude vyráběno v Itálii ve firmě L.M. Gianatti, která se také podílela na vývoji podvozku. V třímístném voze má každý cestující k dispozici vlastní kupoli, se spolujezdci po stranách za uprostřed posazeným řidičem. Kromě cestovní verze se chystá i okruhová, obě by měly být dostupné už v roce 2018 za zatím neznámou cenu.
Windbooster Titan – Další z elektrických startupů, vlastněný velkým výrobcem náhradních dílů. Titan je prvním vozem firmy a slibuje 405 kW (550 k), zrychlení z nuly na sto za 3.9 sekundy a dojezd 260 kilometrů. Elektrické motory jsou dva, každý umístěný nad jednou nápravou a vodou chlazená baterie před zadní nápravou. Název vozu odkazuje na využití titanu v trubkovém rámu.
Saleen S1 – vůz se spalovacím motorem nese na přídi logo původně americké tuningové firmy Saleen, jenž se proslavila zejména úpravami Mustangů a také svým vlastním supersportem S7. V posledních letech byla firma ve finanční nouzi, než ji koncem loňského roku koupila čínská společnost Jiangsu Secco, zabývající se výrobou náhradních dílů. S1 je prvním vozem znovuzrozené značky, bude se vyrábět v nové továrně na severu Číny a v budoucnu se počítá i s elektrickou verzí. S1 však není zcela novým vozem, práva na jeho výrobu odkoupil Saleen od zkrachovalé Artegy, která jej vyráběla pod jménem Artega GT. Saleen na voze provedl plno změn, hlavně v designu. Vůz je poháněn 2.3 litrovým čtyřválcem s výkonem 335 kW (455 k), což stačí pro maximální rychlost 290 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3.5 sekundy.
Icona Vulcano Titanium - nejtajemnější ze sedmičky je Icona Vulcano, vůz vyrobený údajně italskou firmou, sídlící ale v Šanghaji. Podle tvůrců jde o první vůz světa vyrobený z kombinace titanu a karbonu, což umožnuje pevnost při zachování nízké váhy. Pohon zajištuje 6.2 litrový osmiválec z Chevroletu Corvette ZR-1, umožnující maximálku 354 km/h a zrychlení z nuly na sto za 2.8 sekundy. Vůz byl poprvé představen už v roce 2013 a od té doby se několikrát změnily plány automobilky. V současné době je tedy Icona Vulcano omezena na jediný kus, který se Icona snaží prodat za 9.57 milionu dolarů, neboli 211 milionu korun.
Kromě této sedmičky společností už svůj elektrický koncept prezentovalo i Guangzhou Auto, které však zatím nepotvrdilo, zda-li plánuje alespoň omezenou sérii pod svou novou elektrickou značkou EnLight. Evropanům známá automobilka Qoros zase navázala spolupráci se švédským Koenigseggem, se kterým pracuje na elektrickém supersportovním voze zvaném zatím K-EV. Koncept před pár lety oznámil i známý výrobce elektroniky LeEco pod svoji značkou LeSee, vzhledem k rozsáhlým problémům majitele firmy a jeho firem, včetně Faraday Future, se však už asi nedá počítat s představením.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.