Čínské automobilky nikdy nebyly známé pro povedený design, jízdní výkony nebo obecně pozitivní emoce. Vzhledem k preferencím čínských klientů se jich většina nepokoušela ani o sportovnější vozy. V posledních letech se však vyrojilo hned několik společností plánujících dostat Čínu mezi elitní skupinku zemí vyrábějících nejrychlejší vozy světa.
NextEV NIO EP9 – zřejmě nejznámější z šestice čísnkých supersportů, NIO EP9, už stihl překonat elektrické rekordy několika okruhů, včetně slavného Nürburgring Nordschleife, který zajel v čase 6:45.90. Vůz je poháněn elektromotorem v každém kole, každý s výkonem 250 kW (340 k), udávaný dojezd je 427 kilometrů. Prvních šest vyrobených kusů si koupili investoři startupu, NextEV ale chystá omezenou sérii 50 kusů, s cenou začínající na 32.7 milionu dolarů.
Qiantu K50 – První čínský elektrický supersport dostupný široké veřejnosti, s plánovaným startem prodeje v červenci 2018 je zároveň nejpomalejší z chystané šestice. V centru Pekingu již vyrostl první showroom nově založené společnosti i s prvním vozidlem připraveným pro případné zájemce. Qiantu K50 disponuje dvěma elektrickými motory, jeden pro každou nápravu, s kombinovaným výkonem 280 kW (381 k). Dojezd vozu by měl být 365 kilometrů, zrychlení z nuly na sto za 4.6 sekundy a cena kolem 3.4 milionu korun.
Beijing Auto ArcFox-7 – nově založená značka státního kolosu Beijing Auto se na trh uvede vlastním pojetím elektrického supersportu už toto léto. Tři elektrické motory s kombinovaným výkonem 450 kW (621 k) dostanou vůz z nuly na sto za 3.5 sekundy a na maximální rychlost 260 km/h. Dojezd by měl být mezi 400 a 500 kilometry. Cena zatím nebyla oznámena, ArcFox však uvedl, že nemá jít o limitovanou edici ale auto pro běžnou produkci.
TechRules Ren – nejodvážnější z chystaných čínských supersportů je hybrid s šesti elektrickými motory a turbínou, poprvé představený v Ženevě v roce 2016. Kombinovaný výkon je 960 kW (1 305 k), což by mělo vozu poskytnout zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost 320 km/h. Dojezd je 200 km v čistě elektrickém režimu, může se však zvýšit až na 800 km při naplnění 80 litrové nádrže na palivo pro turbínu. Ta údajně dokáže spalovat více druhů kapalných paliv, nejlepších výsledků však TechRules dosáhlo s naftou. Karbonová karosérie vozu byla navržena Giugiarem a vozidlo bude vyráběno v Itálii ve firmě L.M. Gianatti, která se také podílela na vývoji podvozku. V třímístném voze má každý cestující k dispozici vlastní kupoli, se spolujezdci po stranách za uprostřed posazeným řidičem. Kromě cestovní verze se chystá i okruhová, obě by měly být dostupné už v roce 2018 za zatím neznámou cenu.
Windbooster Titan – Další z elektrických startupů, vlastněný velkým výrobcem náhradních dílů. Titan je prvním vozem firmy a slibuje 405 kW (550 k), zrychlení z nuly na sto za 3.9 sekundy a dojezd 260 kilometrů. Elektrické motory jsou dva, každý umístěný nad jednou nápravou a vodou chlazená baterie před zadní nápravou. Název vozu odkazuje na využití titanu v trubkovém rámu.
Saleen S1 – vůz se spalovacím motorem nese na přídi logo původně americké tuningové firmy Saleen, jenž se proslavila zejména úpravami Mustangů a také svým vlastním supersportem S7. V posledních letech byla firma ve finanční nouzi, než ji koncem loňského roku koupila čínská společnost Jiangsu Secco, zabývající se výrobou náhradních dílů. S1 je prvním vozem znovuzrozené značky, bude se vyrábět v nové továrně na severu Číny a v budoucnu se počítá i s elektrickou verzí. S1 však není zcela novým vozem, práva na jeho výrobu odkoupil Saleen od zkrachovalé Artegy, která jej vyráběla pod jménem Artega GT. Saleen na voze provedl plno změn, hlavně v designu. Vůz je poháněn 2.3 litrovým čtyřválcem s výkonem 335 kW (455 k), což stačí pro maximální rychlost 290 km/h a zrychlení z nuly na sto za 3.5 sekundy.
Icona Vulcano Titanium - nejtajemnější ze sedmičky je Icona Vulcano, vůz vyrobený údajně italskou firmou, sídlící ale v Šanghaji. Podle tvůrců jde o první vůz světa vyrobený z kombinace titanu a karbonu, což umožnuje pevnost při zachování nízké váhy. Pohon zajištuje 6.2 litrový osmiválec z Chevroletu Corvette ZR-1, umožnující maximálku 354 km/h a zrychlení z nuly na sto za 2.8 sekundy. Vůz byl poprvé představen už v roce 2013 a od té doby se několikrát změnily plány automobilky. V současné době je tedy Icona Vulcano omezena na jediný kus, který se Icona snaží prodat za 9.57 milionu dolarů, neboli 211 milionu korun.
Kromě této sedmičky společností už svůj elektrický koncept prezentovalo i Guangzhou Auto, které však zatím nepotvrdilo, zda-li plánuje alespoň omezenou sérii pod svou novou elektrickou značkou EnLight. Evropanům známá automobilka Qoros zase navázala spolupráci se švédským Koenigseggem, se kterým pracuje na elektrickém supersportovním voze zvaném zatím K-EV. Koncept před pár lety oznámil i známý výrobce elektroniky LeEco pod svoji značkou LeSee, vzhledem k rozsáhlým problémům majitele firmy a jeho firem, včetně Faraday Future, se však už asi nedá počítat s představením.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?