Více než 5000 osob ročně - právě tolik obyvatel EU je usmrceno v důsledku vlivu alkoholu. V této souvislosti členské státy požádaly o zavedení "rehabilitačního programu" pro viníky, kteří řídili pod vlivem alkoholu. Vše by měla vyřešit instalace tzv. alkohol-lock systému. O co se vlastně jedná a jak takový systém funguje?
Jednoduše - řidič, který usedne za volant svého vozu, opatřeného tímto systémem, musí podstoupit zkoušku na přítomnost alkoholu v dechu. Pokud bude výsledek nulový, systém mu umožní nastartovat vozidlo a zahájit jízdu, v opačném případě systém deaktivuje elektroniku vozu a neumožní takovému řidiči řídit pod vlivem alkoholu. Zdá se vám to jako sci-fi? Ale kdeže, tento systém je již implementován ve Francii, kde úspěšně funguje. Zatím se ale týká pouze řidičů všech autobusů pro meziměstskou a dálkovou přepravu osob.
Francie tvrdí, že další vlnou implementace zajistí zabezpečení tohoto systému ve vozidlech těch osob, které opakovaně řídily pod vlivem alkoholu. Riziko opakovaného prohřešku je u nich nejvyšší, a proto pokud budou chtít i nadále řídit, budou si muset (samozřejmě na své náklady) opatřit vůz tímto systémem. Stejné pravidlo zavedly již loni v Rakousku, kde výměnou za toto opatření nabízejí zkrácení zákazu řízení.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) dále navrhuje, aby Evropská komise schválila standardizaci pro všechny nové automobily, která usnadní instalaci systému alkohol-lock. Jejich záměrem tedy je, aby byla vozidla na tuto montáž připravena stejně, jako na prvky příplatkové výbavy. Dodatečná instalace u jednotlivých hříšníků by pak byla jednodušší i levnější.
Antonio Avenoso, výkonný ředitel společnosti ETSC, uvedl: "Vysoká úroveň vymáhání práva je rozhodující pro řešení problému řízení pod vlivem alkoholu. Je také zásadní, aby profesionálním řidičům nebylo umožněno nastartovat/řídit vozidlo pod vlivem alkoholu. Mnoho vozových parků v Evropě již používá blokovací zařízení, je na čase, aby se tyto staly standardní součástí vozidel."
Nepříjemnou a alarmující zprávou je, že Česká republika patří spolu s Litvou k evropským „rekordmanům“ v oblasti konzumace alkoholických nápojů. V roce 2015 bylo v průměru v obou zemích zkonzumováno u osob starších 15 let přes 14 litrů alkoholu!
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.