Více než 5000 osob ročně - právě tolik obyvatel EU je usmrceno v důsledku vlivu alkoholu. V této souvislosti členské státy požádaly o zavedení "rehabilitačního programu" pro viníky, kteří řídili pod vlivem alkoholu. Vše by měla vyřešit instalace tzv. alkohol-lock systému. O co se vlastně jedná a jak takový systém funguje?
Jednoduše - řidič, který usedne za volant svého vozu, opatřeného tímto systémem, musí podstoupit zkoušku na přítomnost alkoholu v dechu. Pokud bude výsledek nulový, systém mu umožní nastartovat vozidlo a zahájit jízdu, v opačném případě systém deaktivuje elektroniku vozu a neumožní takovému řidiči řídit pod vlivem alkoholu. Zdá se vám to jako sci-fi? Ale kdeže, tento systém je již implementován ve Francii, kde úspěšně funguje. Zatím se ale týká pouze řidičů všech autobusů pro meziměstskou a dálkovou přepravu osob.
Francie tvrdí, že další vlnou implementace zajistí zabezpečení tohoto systému ve vozidlech těch osob, které opakovaně řídily pod vlivem alkoholu. Riziko opakovaného prohřešku je u nich nejvyšší, a proto pokud budou chtít i nadále řídit, budou si muset (samozřejmě na své náklady) opatřit vůz tímto systémem. Stejné pravidlo zavedly již loni v Rakousku, kde výměnou za toto opatření nabízejí zkrácení zákazu řízení.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) dále navrhuje, aby Evropská komise schválila standardizaci pro všechny nové automobily, která usnadní instalaci systému alkohol-lock. Jejich záměrem tedy je, aby byla vozidla na tuto montáž připravena stejně, jako na prvky příplatkové výbavy. Dodatečná instalace u jednotlivých hříšníků by pak byla jednodušší i levnější.
Antonio Avenoso, výkonný ředitel společnosti ETSC, uvedl: "Vysoká úroveň vymáhání práva je rozhodující pro řešení problému řízení pod vlivem alkoholu. Je také zásadní, aby profesionálním řidičům nebylo umožněno nastartovat/řídit vozidlo pod vlivem alkoholu. Mnoho vozových parků v Evropě již používá blokovací zařízení, je na čase, aby se tyto staly standardní součástí vozidel."
Nepříjemnou a alarmující zprávou je, že Česká republika patří spolu s Litvou k evropským „rekordmanům“ v oblasti konzumace alkoholických nápojů. V roce 2015 bylo v průměru v obou zemích zkonzumováno u osob starších 15 let přes 14 litrů alkoholu!
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.