Pravdou je, že pokud se pokusíte být u dealerů neoblomní, s největší pravděpodobností se vám podaří získat lepší cenu, než tu z oficiálního ceníku. V tomto případě však platí přímá úměra - čím dražší je automobil, tím větší slevu se vám podaří získat. U malých a levných aut tedy nezle počítat s výraznou slevou. Ač je to těžko představitelné, nejlevnější automobily se základní výbavou bývají mnohdy prodávány na hranici výrobních nákladů, nebo to alespoň automobilky tvrdí.
Dacia Logan (MCV)
Začneme rovnou Dacií - automobilkou, jejíž přítomnost nikoho nepřekvapí. Dacie je dlouhodobě jediná značka, která dělá opravdu levná auta. Jejich kupující se mnohdy spokojí se základní výbavou, nicméně i v případě přilepšení o nějaký ten prvek příplatkové výbavy, cena zůstává oproti konkurenci stále nízko. Nemusíme chodit kolem horké kaše - Dacie Logan představuje rodinný sedan za solidní cenu, respektive nejlevnější sedan na českém trhu. Se základním litrovým benzinovým tříválcem SCe 75 ji ve výbavě Access, která obsahuje LED denní světlomety a 4 airbagy, pořídíte už za 169 900 Kč. (Karosářská verze kombi, značená jako MCV, je o 20 000 Kč dražší.)
Lepší nabídka za tyto peníze opravdu neexistuje, takže pokud toužíte po koupi nového automobilu, na který nemáte jakékoliv nároky a se kterým najedete pouze pár kilometrů týdně, finanční politika Dacie vás může oslovit. Ve výbavě Arctica, která nabízí i manuální klimatizaci, pak vyjde Logan na 201 900 Kč. V rámci zvýhodněných balíčků si můžete přikoupit Comfort pack (textilní koberce, vana zavazadlového prostoru a zadní parkovací asistent) za 4 690 Kč a Country pack (tažné zařízení, gumové koberce a zástěrky) za 8 190 Kč. Pokud vás neoslovili tvary sedanu ani combi MCV, pak si najdete zalíbení třeba v modelu Sandero a nebo Lodgy, který může být až 7-mi místný.
Hyundai i10
I Hyundai umí nabídnout opravdu levné vozy, které mohou být v rámci limitovaných nabídek i slušně vybavené. Tak například malá i10, která sice pohodlně nepojme 5 dospělých lidí tak, jak uvádí ve svém katalogu. Na druhou stranu, které jiné auto pořídíte s takovou výbavou (ESC, 6 airbagů, klimatizace, palubní počítač, přední el. okna) za 199 900 Kč?
Kia Picanto
Malý pětidvéřový hatchback jihokorejské automobilky prošel v loňském roce faceliftem, který vozu jednoznačně prospěl a propůjčil mu přitažlivější exteriér i líbivější interiér. Do finančního limitu se sice nevlezou verze GT-line a X-line, i tak ale Picanto nabízí lákavý poměr cena/výkon. Zajímavá je také tovární záruka na celý vůz po dobu 7 let nebo 150 000 kilometrů, i ta může být pro někoho pádným argumentem. Za cenu 224 980 Kč Picanto nabízí litrový tříválec o výkonu 67 k, 5-ti stupňovou manuální převodovku, 6 airbagů, palubní počítač a denní svícení. Pokud toužíte po lepší výbavě, pak můžete sáhnout po verzi Comfort, která vám za 249 980 poskytne navíc manuální klimatizaci, rádio s MP3, USB a AUX, el. ovládání předních oken a centrální zamykání s dálkovým ovládáním.
Seat Mii, Škoda Citigo, Volkswagen Up!
Jedno auto jako druhé, jen si musí potenciální zájemce vybrat z jedné z automobilek. V České republice je samozřejmě na špici zájmu Citigo od Škody, ostatní modely zde uvidíte spíše výjimečně. Bohužel o nejmenší vozy segmentu A, vyrábějící se od roku 2014 není téměř žádný zájem a tak se s jejich nástupci nepočítá. Zcela zmizet z nabídky by měly v roce 2020 s tím, že je automobilky nahradí crossovery.
Možná i aktuální nezájem ze strany běžných lidí vytváří příjemnou cenovou politiku. Podíváme-li se například na Seat Mii, zjistíme, že se základní pohonnou jednotkou 1,0 MPi vyjde na 210 900 Kč (za 3 dveřovou verzi) a 219 900 Kč za 5 dveřovou verzi. V této výbavě (Style) Seat Mii nabídne ESC + asistent rozjezdu do kopce, přípravu pro rádio, el. přední okna a centrální zamykání s DO.
Škoda Fabia
Jedno z nejoblíbenějších českých aut netřeba představovat. I Fabie se dokáže vtěsnat pod stanovenou finanční hranici, co nám za tyto peníze nabídne? Pohonnou jednotku 1,0 MPi (44 kW) s výbavou Active za 243 900 Kč nebo Triumf za 246 900 Kč. Zájemce o model combi bohužel nepotěšíme, ten je o 30 000 Kč dražší. Základní výbava Active bohužel nenabízí nic zvláštního a budeme se muset spokojit i s takovým standardem, jakým je pouhá příprava pro rádio. Skvělou volbou je však verze Triumf, která s minimální cenovým rozdílem obsahuje paket Active plus. Zájemci tedy nabídne nejen klasické rádio, ale především klimatizaci, el. ovládání oken, palubní počítač a kvantum bezpečnostních systémů.