Když se některý automobil stane nejdražším prodaným vozem světa, vždy je kolem toho mnoho povyku a téměř vždy je to Ferrari. Před pár dny se novým rekordmanem stalo unikátní Ferrari 250 GTO, které přeskočilo jiné Ferrari stejného modelu. Šarmantní vozy z Maranella jsou zkrátka ceněnými skvosty a mi vám nyní ukážeme pětici těch nejcennějších.
Když jsme minulý rok vydávali tabulku nejdražších prodaných automobilů na světě, většinu míst obsadily automobily značky Ferrari. Tyto italské skvosty mají zkrátka duši a jejich vzhled i technika nemohou člověka nikdy omrzet. Mnohým z těchto veteránů však přidává na slávě i zástup slavných vlastníků, mezi kterými nechybí filmové hvězdy ani úspěšní závodníci. Některým vozům pak ke slávě a obrovské hodnotě vlastně dopomohla jen trocha štěstí a umu majitelů, kteří se o ně pečlivě starali a nikdy je nenabourali. Dost už ale bylo řečí, tady je první pětice.
5. Ferrari 275 GTB4 S N.A.R.T. Spider
Unikátní Ferrari, kterého se koncem šedesátých let vyrobilo jen deset kusů, vzniklo na popud dealera Ferrari a vlastníka North American Racing Team (odtud zkratka N.A.R.T) jménem Luigi Chinetti, který za každý kousek zaplatil 8 000 dolarů. Prodeje však nebyly nijak oslnivé a tak Chinetti zrušil objednávku na dalších 15 kusů.
Hodnota vozu je v dnešních dnech vysoká už jen díky jeho vzácnosti, ovšem tenhle červený Spider měl ještě jedno eso v rukávu. Jedním z jeho vlastníků byl totiž Steve McQueen, díky čemuž se cena vyšplhala na 27.5 milionu dolarů.
4. Ferrari 290 MM
Tohle závodní Ferrari je opět skvostem samo o sobě, ovšem podíl na jeho slávě má i jezdec, který sedlal jeho kokpit. Juan Manuel Fangio je totiž považován za jednoho z nejlepších, a podle mnohých za vůbec nejlepšího, závodního jezdce, který kdy chodil po tomto světě.
Pětinásobný světový šampion se s vozem účastnil v roce 1956 závodu Mille Miglia a následně si společně užívali radost z účasti na další řadě závodů. Kterýkoliv automobil, do kterého kdy Fangio usedl, automaticky roste na ceně. V případě modelu 290 MM však hraje zásadní roli i skutečnost, že na světě existují pouze 4 kusy. Nelze se tedy divit prodejní ceně 29.1 milionu dolarů.
3. Ferrari 335 Sport Scaglietti
Dostáváme se k první trojici a na bronzové příčce se usazuje model 335 Sport Scaglietti, který si jednu chvíli užíval vrchol samotného žebříčku. Když se totiž v roce 2016 tenhle skvost prodával, musel za něj majitel zaplatit 36.7 milionu dolarů - díky čemuž se vůz stal na nějakou chvíli nejdražším prodaným automobilem světa.
K jeho nádherným tvarům jistě není potřeba ic dodávat, ovšem pár slov by si zasloužila jeho historie. V padesátých letech se totiž za volantem tohoto skvostu střídala jména jako závodních jezdců jako Peter Collins, Maurice Trintignant, nebo Wolfgang von Trips. Vůz se na konci padesátých let účastnil slavných závodů jako 12 hodin Sebring nebo Mille Miglia. Ve svém zasloužilém důchodu strávil 40 let ve vlastnictví jednoho člověka a garáž poprvé změnil až před dvěma lety.
2. Ferrari 250 GTO
První zástupce řady 250 GTO v této tabulce je stále nejdražším automobilem, který se kdy prodal v aukci. Když se v roce 2014 vydražil za 38.1 milionu dolarů, bylo kolem toho opět vysoké pozdvižení. Málokdo si však uvědomuje, že s přihlédnutím k inflaci a dalším drobnostem by dnes cena odpovídala hodnotě téměř 40 milionu dolarů.
Nádherný automobil patřil slavnému závodníku jménem Jo Shlesser, který však tragicky zahynul během svého prvního závodu ve Formuli 1 v roce 1968. Automobil však pořídil již v roce 1962 s úmyslem účastnit se v něm závodu Tour de France. Krátce poté ho však prodal, neboť jeho týmový kolega Henri Oreiller přišel o život během jednoho z následujících závodů.
1. Ferrari 250 GTO
Automobil, který před pár dny opět vzbudil obrovský rozruch. A ještě by ne, když za něj obchodní ředitel společnosti WeatherTech a známý milovník a sběratel Ferrari zaplatil 70.2 milionu dolarů (cca 1,5 miliardy korun). Vůz je přitom velice podobný předešlému modelu a společně jsou dvojicí z pouhých pěti vyrobených 250 GTO. Hodnotu tohoto exempláře však výrazně zvedá jeho minulost.
V roce 1964 totiž tento vůz vyhrál slavný závod Tour de France a ještě o rok předtím skončil na čtvrtém místě v závodech v LeMans. Automobil se navíc může pochlubit skvělým technickým stavem, který nikdy nenarušila žádná nehoda. A to byl vůz celkem pravidelně využíván. Odborníci navíc odhadují, že hodnota tohoto skvostu bude i nadále růst.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.