Když se některý automobil stane nejdražším prodaným vozem světa, vždy je kolem toho mnoho povyku a téměř vždy je to Ferrari. Před pár dny se novým rekordmanem stalo unikátní Ferrari 250 GTO, které přeskočilo jiné Ferrari stejného modelu. Šarmantní vozy z Maranella jsou zkrátka ceněnými skvosty a mi vám nyní ukážeme pětici těch nejcennějších.
Když jsme minulý rok vydávali tabulku nejdražších prodaných automobilů na světě, většinu míst obsadily automobily značky Ferrari. Tyto italské skvosty mají zkrátka duši a jejich vzhled i technika nemohou člověka nikdy omrzet. Mnohým z těchto veteránů však přidává na slávě i zástup slavných vlastníků, mezi kterými nechybí filmové hvězdy ani úspěšní závodníci. Některým vozům pak ke slávě a obrovské hodnotě vlastně dopomohla jen trocha štěstí a umu majitelů, kteří se o ně pečlivě starali a nikdy je nenabourali. Dost už ale bylo řečí, tady je první pětice.
5. Ferrari 275 GTB4 S N.A.R.T. Spider
Unikátní Ferrari, kterého se koncem šedesátých let vyrobilo jen deset kusů, vzniklo na popud dealera Ferrari a vlastníka North American Racing Team (odtud zkratka N.A.R.T) jménem Luigi Chinetti, který za každý kousek zaplatil 8 000 dolarů. Prodeje však nebyly nijak oslnivé a tak Chinetti zrušil objednávku na dalších 15 kusů.
Hodnota vozu je v dnešních dnech vysoká už jen díky jeho vzácnosti, ovšem tenhle červený Spider měl ještě jedno eso v rukávu. Jedním z jeho vlastníků byl totiž Steve McQueen, díky čemuž se cena vyšplhala na 27.5 milionu dolarů.
4. Ferrari 290 MM
Tohle závodní Ferrari je opět skvostem samo o sobě, ovšem podíl na jeho slávě má i jezdec, který sedlal jeho kokpit. Juan Manuel Fangio je totiž považován za jednoho z nejlepších, a podle mnohých za vůbec nejlepšího, závodního jezdce, který kdy chodil po tomto světě.
Pětinásobný světový šampion se s vozem účastnil v roce 1956 závodu Mille Miglia a následně si společně užívali radost z účasti na další řadě závodů. Kterýkoliv automobil, do kterého kdy Fangio usedl, automaticky roste na ceně. V případě modelu 290 MM však hraje zásadní roli i skutečnost, že na světě existují pouze 4 kusy. Nelze se tedy divit prodejní ceně 29.1 milionu dolarů.
3. Ferrari 335 Sport Scaglietti
Dostáváme se k první trojici a na bronzové příčce se usazuje model 335 Sport Scaglietti, který si jednu chvíli užíval vrchol samotného žebříčku. Když se totiž v roce 2016 tenhle skvost prodával, musel za něj majitel zaplatit 36.7 milionu dolarů - díky čemuž se vůz stal na nějakou chvíli nejdražším prodaným automobilem světa.
K jeho nádherným tvarům jistě není potřeba ic dodávat, ovšem pár slov by si zasloužila jeho historie. V padesátých letech se totiž za volantem tohoto skvostu střídala jména jako závodních jezdců jako Peter Collins, Maurice Trintignant, nebo Wolfgang von Trips. Vůz se na konci padesátých let účastnil slavných závodů jako 12 hodin Sebring nebo Mille Miglia. Ve svém zasloužilém důchodu strávil 40 let ve vlastnictví jednoho člověka a garáž poprvé změnil až před dvěma lety.
2. Ferrari 250 GTO
První zástupce řady 250 GTO v této tabulce je stále nejdražším automobilem, který se kdy prodal v aukci. Když se v roce 2014 vydražil za 38.1 milionu dolarů, bylo kolem toho opět vysoké pozdvižení. Málokdo si však uvědomuje, že s přihlédnutím k inflaci a dalším drobnostem by dnes cena odpovídala hodnotě téměř 40 milionu dolarů.
Nádherný automobil patřil slavnému závodníku jménem Jo Shlesser, který však tragicky zahynul během svého prvního závodu ve Formuli 1 v roce 1968. Automobil však pořídil již v roce 1962 s úmyslem účastnit se v něm závodu Tour de France. Krátce poté ho však prodal, neboť jeho týmový kolega Henri Oreiller přišel o život během jednoho z následujících závodů.
1. Ferrari 250 GTO
Automobil, který před pár dny opět vzbudil obrovský rozruch. A ještě by ne, když za něj obchodní ředitel společnosti WeatherTech a známý milovník a sběratel Ferrari zaplatil 70.2 milionu dolarů (cca 1,5 miliardy korun). Vůz je přitom velice podobný předešlému modelu a společně jsou dvojicí z pouhých pěti vyrobených 250 GTO. Hodnotu tohoto exempláře však výrazně zvedá jeho minulost.
V roce 1964 totiž tento vůz vyhrál slavný závod Tour de France a ještě o rok předtím skončil na čtvrtém místě v závodech v LeMans. Automobil se navíc může pochlubit skvělým technickým stavem, který nikdy nenarušila žádná nehoda. A to byl vůz celkem pravidelně využíván. Odborníci navíc odhadují, že hodnota tohoto skvostu bude i nadále růst.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.