Když jsme minulý rok vydávali tabulku nejdražších prodaných automobilů na světě, většinu míst obsadily automobily značky Ferrari. Tyto italské skvosty mají zkrátka duši a jejich vzhled i technika nemohou člověka nikdy omrzet. Mnohým z těchto veteránů však přidává na slávě i zástup slavných vlastníků, mezi kterými nechybí filmové hvězdy ani úspěšní závodníci. Některým vozům pak ke slávě a obrovské hodnotě vlastně dopomohla jen trocha štěstí a umu majitelů, kteří se o ně pečlivě starali a nikdy je nenabourali. Dost už ale bylo řečí, tady je první pětice.
5. Ferrari 275 GTB4 S N.A.R.T. Spider
Unikátní Ferrari, kterého se koncem šedesátých let vyrobilo jen deset kusů, vzniklo na popud dealera Ferrari a vlastníka North American Racing Team (odtud zkratka N.A.R.T) jménem Luigi Chinetti, který za každý kousek zaplatil 8 000 dolarů. Prodeje však nebyly nijak oslnivé a tak Chinetti zrušil objednávku na dalších 15 kusů.
Hodnota vozu je v dnešních dnech vysoká už jen díky jeho vzácnosti, ovšem tenhle červený Spider měl ještě jedno eso v rukávu. Jedním z jeho vlastníků byl totiž Steve McQueen, díky čemuž se cena vyšplhala na 27.5 milionu dolarů.
4. Ferrari 290 MM
Tohle závodní Ferrari je opět skvostem samo o sobě, ovšem podíl na jeho slávě má i jezdec, který sedlal jeho kokpit. Juan Manuel Fangio je totiž považován za jednoho z nejlepších, a podle mnohých za vůbec nejlepšího, závodního jezdce, který kdy chodil po tomto světě.
Pětinásobný světový šampion se s vozem účastnil v roce 1956 závodu Mille Miglia a následně si společně užívali radost z účasti na další řadě závodů. Kterýkoliv automobil, do kterého kdy Fangio usedl, automaticky roste na ceně. V případě modelu 290 MM však hraje zásadní roli i skutečnost, že na světě existují pouze 4 kusy. Nelze se tedy divit prodejní ceně 29.1 milionu dolarů.
3. Ferrari 335 Sport Scaglietti
Dostáváme se k první trojici a na bronzové příčce se usazuje model 335 Sport Scaglietti, který si jednu chvíli užíval vrchol samotného žebříčku. Když se totiž v roce 2016 tenhle skvost prodával, musel za něj majitel zaplatit 36.7 milionu dolarů - díky čemuž se vůz stal na nějakou chvíli nejdražším prodaným automobilem světa.
K jeho nádherným tvarům jistě není potřeba ic dodávat, ovšem pár slov by si zasloužila jeho historie. V padesátých letech se totiž za volantem tohoto skvostu střídala jména jako závodních jezdců jako Peter Collins, Maurice Trintignant, nebo Wolfgang von Trips. Vůz se na konci padesátých let účastnil slavných závodů jako 12 hodin Sebring nebo Mille Miglia. Ve svém zasloužilém důchodu strávil 40 let ve vlastnictví jednoho člověka a garáž poprvé změnil až před dvěma lety.
2. Ferrari 250 GTO
První zástupce řady 250 GTO v této tabulce je stále nejdražším automobilem, který se kdy prodal v aukci. Když se v roce 2014 vydražil za 38.1 milionu dolarů, bylo kolem toho opět vysoké pozdvižení. Málokdo si však uvědomuje, že s přihlédnutím k inflaci a dalším drobnostem by dnes cena odpovídala hodnotě téměř 40 milionu dolarů.
Nádherný automobil patřil slavnému závodníku jménem Jo Shlesser, který však tragicky zahynul během svého prvního závodu ve Formuli 1 v roce 1968. Automobil však pořídil již v roce 1962 s úmyslem účastnit se v něm závodu Tour de France. Krátce poté ho však prodal, neboť jeho týmový kolega Henri Oreiller přišel o život během jednoho z následujících závodů.
1. Ferrari 250 GTO
Automobil, který před pár dny opět vzbudil obrovský rozruch. A ještě by ne, když za něj obchodní ředitel společnosti WeatherTech a známý milovník a sběratel Ferrari zaplatil 70.2 milionu dolarů (cca 1,5 miliardy korun). Vůz je přitom velice podobný předešlému modelu a společně jsou dvojicí z pouhých pěti vyrobených 250 GTO. Hodnotu tohoto exempláře však výrazně zvedá jeho minulost.
V roce 1964 totiž tento vůz vyhrál slavný závod Tour de France a ještě o rok předtím skončil na čtvrtém místě v závodech v LeMans. Automobil se navíc může pochlubit skvělým technickým stavem, který nikdy nenarušila žádná nehoda. A to byl vůz celkem pravidelně využíván. Odborníci navíc odhadují, že hodnota tohoto skvostu bude i nadále růst.