Audi prodá v roce 2025 přibližně 800 000 elektromobilů a hybridních vozů s možností vnějšího nabíjení. Představenstvo představilo na valné hromadě společnosti AUDI AG konkretizovanou strategii „Audi.Vorsprung.2025“. Aby se mohl v polovině příštího desetiletí přibližně každý třetí zákazník rozhodnout pro elektricky poháněný model, má být do té doby rozšířena každá modelová řada o elektrifikovanou variantu – většina z nich s čistě elektrickým pohonem, menší část s hybridním pohonem a možností vnějšího nabíjení.
Značka Audi vypracovala na konci loňského roku ofenzivní a transformační plán, jehož cílem je získat prostředky pro miliardové investice. Na základě tohoto plánu mají být získány nové zdroje příjmů, vylepšeny nákladové struktury a urychleny transformační podnikové procesy s ohledem na nové obchodní modely. Tím se výrazně zvětší prostor pro investice. Do roku 2025 má být na investice do budoucnosti vydáno cca 40 miliard eur, především v oblastech elektrické mobility, autonomní jízdy a digitalizace. To se týká také digitalizace výroby.
„Naší ambicí byl a je náskok díky technice,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Naším cílem je zásadně změnit mobilitu. Také v oblasti elektrické mobility chceme být jedničkou mezi prémiovými výrobci a nabízet zákazníkům praktické elektromobily pro každodenní provoz bez kompromisů a s maximální kvalitou i potěšením z jízdy. Náskoku dosáhneme excelentní technikou, jejímž prostřednictvím posuneme elektrickou mobilitu na novou úroveň.“
Sériová verze prototypu Audi e-tron je prvním výsledkem ofenzivy v oblasti elektrické mobility, s níž prémiová značka elektrifikuje své kompletní portfolio do roku 2025. Součástí ofenzivy jsou také investice do německých výrobních závodů Ingolstadt a Neckarsulm, jimiž dává Audi najevo svůj zájem o zabezpečení tamních pracovních míst až do konce roku 2025.
Do roku 2025 bude v rychlém sledu představeno více než 20 elektrifikovaných modelů. V roce 2019 vstoupí na trh Audi e-tron Sportback jako druhý elektromobil, v roce 2020 bude následovat Audi e-tron GT společnosti Audi Sport. Rovněž v roce 2020 nabídne Audi elektricky poháněný model v prémiovém segmentu kompaktních vozů.
Audi pro svou ofenzivu v oblasti elektrické mobility při vývoji důsledně využívá dva velké zdroje synergií v rámci koncernu Volkswagen. Kromě modulární platformy pro elektricky poháněné automobily, kterou Volkswagen vyvíjí pro kompaktní segment, realizuje Audi společně se značkou Porsche elektricky poháněné vozy střední, vyšší a luxusní třídy na základě prémiové platformy pro elektrifikaci. Díky uvedené spolupráci výrazně klesají náklady na vývoj. Pro zákazníky to znamená rychle dostupný výběr z širokého portfolia vozidel pro jízdu s nulovými emisemi.
Také v oblasti výroby přistupuje Audi k elektrické mobilitě komplexně a zaměřuje se na šetrné využívání zdrojů. Audi e-tron bude v Bruselu vyráběn jako první prémiový automobil v rámci velkosériové výroby s certifikovanou neutrální bilancí emisí CO2. Na základě bruselského vzoru zajistí Audi do roku 2030 přechod všech výrobních závodů na výrobní procesy s neutrální bilancí emisí CO2.
Zákazníci v Evropě budou mít v době uvedení modelu e-tron na trh k dispozici infrastrukturu výkonných nabíjecích stanic, na jejíž výstavbě se Audi významně podílí prostřednictvím společného podniku Ionity. Sériová verze prototypu Audi e-tron bude jako vůbec první automobil schopná využívat funkci rychlého nabíjení s výkonem až 150 kW. Elektricky poháněné SUV tak bude za pouhých 30 minut připraveno na další dálkovou etapu. V jízdním cyklu WLTP umožňuje sada lithium-iontových akumulátorů dojezd více než 400 kilometrů.
Sériová verze prototypu e-tron nabídne zákazníkům Audi poprvé možnost flexibilního objednání funkcí, jako jsou asistenční systémy nebo informační a zábavní funkce, i po zakoupení automobilu. Cestující tak budou mít postupně k dispozici další digitální služby. S těmito novými obchodními modely hodlá Audi jen v roce 2025 dosáhnout provozního zisku ve výši 1 miliardy eur.
„Přesně k 50. výročí náskoku díky technice představíme v roce 2021 také náš první elektromobil s funkcí autonomní jízdy na základě naší studie Audi Aicon. Vozidlo s charakterem luxusního salonku, určené pro městskou přepravu, bude nejprve nasazeno v rámci pilotní flotily a od poloviny příštího desetiletí bude nabízeno jako sériově vyráběný automobil s funkcí automatizované jízdy,“ říká Peter Mertens, člen představenstva společnosti AUDI AG, odpovědný za technický vývoj.
„Na celém světě urychlujeme realizaci nových, ziskových obchodních modelů v oblastech, které budou v budoucnosti pro naše odvětví zásadní,“ říká Alexander Seitz, člen představenstva společnosti AUDI AG, odpovědný za finance. „Od ledna jsme v rámci našeho ofenzivního a transformačního plánu uskutečnili první opatření ve výši nízké devítimístné částky. Námi přijatá opatření jsou trvale udržitelná a mají dlouhodobě příznivý vliv na výnosy a náklady. Největší přínosy proto očekáváme od roku 2020, kdy již bude náš plán realizován v plné šíři, a do roku 2022 přinese celkem 10 miliard eur. Audi si tak navzdory vysokým investicím zajistí vysokou úroveň ziskovosti.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.