Kompaktní design Fiatu 500? Jiné auto by těmito místy nejspíš neprojelo

Fiat 500 se díky svým kompaktním rozměrům neztratí ani ve stísněných uličkách italských historických měst
Fiat 500 se díky svým kompaktním rozměrům neztratí ani ve stísněných uličkách italských historických měst, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. května 2018 12:41
Sdílej:

Tradiční Fiat 500 v dobrém stavu je dnes sběratelskou záležitostí, zatím co jeho moderní ztvárnění je spíše stylovou a módní ikonou. Přenesme se ale na chvíli v čase do let, kdy byl Fiat 500 dokonalým řešením pro stísněné italské uličky a prázdné kapsy italských řidičů toužících po čtyřech kolech.

Když člověk poprvé spatří tradiční Fiat 500, mnohdy se mu ani nechce věřit, že se jedná o skutečný automobil a ne jen přerostlou hračku. Jakmile však spatříte italskou klasiku proplétat se stísněnými uličkami historických míst, hned vám dojde, jak geniální tohle vozítko vlastně je.

Fiat 500, často zvaný Cinquecento, však dostal své unikátní vzezření hned z několika dobrých důvodů. V poválečných letech sice Itálii motorizovaly hlavně skútry značky Vespa, ovšem pokud jste měli hluboko do kapsy a chtěli jste čtyři kola, měli jste většinou smůlu.

Tedy až do příchodu Fiatu 500, který byl dokonalým krokem z malého motocyklu do světa automobilů. Pořizovací ceny nebyly příliš vysoké, takže na Fiátka dosáhla celá řada lidí. Navíc vůz potěšil svou jednoduchostí, lehkostí, mrštností a nízkými provozními náklady. V úzkých uličkách starověkých italských měst, které byly stavěny pro lidi a nanejvýš koně, tak pětistovka předváděla nemožné.

Skvělým důkazem vynikající konstrukce je ostatně i video, které se objevilo na Twitteru a následně i na webu Jalopnik. Zachycuje totiž kolonu historických Fiatů, která si to šněruje napříč Sicílií. Divokou jízdu zřejmě zaznamenali turisté, kteří se zúčastnili speciální vyhlídkové jízdy, takže za volanty seděli zkušení a místa znalí řidiči.

Záběry doprovázené hrou na klavír vypadají nádherně, ale řekněme si upřímně: v některých momentech nám bylo až úzko a zatahovali jsme břicha jak za posádku, tak za řidiče. Jízda totiž byla skutečně svižná a na chyby nebylo moc místa.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?