Po světě se pohybuje řada úchvatných závodních strojů, které vznikly čistě za účelem lámání rychlostních rekordů. Jedním z nich je i Sodium Roadster, který i přes svůj základ z roku 1927 stále drží řadu rychlostních rekordů. A dalších pár rekordů možná zlomí s novým vlastníkem.
Procházet weby zabývající se aukcemi luxusních či jedinečných automobilů možná přijdou radě z vás jako zbytečné, ovšem pro nás se jedná o místa, kde se pravidelně seznamujeme se stroji, na které bychom asi běžným způsobem nikdy nenarazili.
Jedním z nich je i unikátní závodní vůz nazvaný Sodium Roadster, který navzdory svému retro vzhledu vznikl až v roce 2005 pod rukami expertů z dílny Vintage Hammer Garage. Od té doby pak tohle monstrum na kolech zlomilo několik rychlostních rekordů a pravidelně se pohybuje okolo rychlostí 397 km/h.
Vůz, který je v současnosti inzerovaný na webu Bring a Trailer, má v současnosti vymontovaný motor i převodovku, ovšem jejich opětovná instalace jistě nebude problém. Automobil byl totiž postaven na lehce upraveném rámu Fordu z roku 1927 a jeho karoserie je tvořena převážně ručně tvarovanými panely hliníku.
Kromě motoru a převodovky by však vůz měl být v kompletním stavu. Pod jeho kapotou se tak ukrývá elektrický startér, elektrická vodní pumpa, palivová pumpa, upravená zadní náprava nebo ochranná klec. Součástí vozu jsou také 15-palcové závodní pneumatiky, 4 rezervy a dvojice 12V baterií.
Uvnitř kabiny se nachází skutečně velmi jednoduchá palubní deska, na které nalezneme mimo jiné velký otáčkoměr, ukazatel teploty motoru, ukazatel tlaku plnění motoru a samozřejmě důležitý dvojitý hasicí systém a ovládání brzdícího padáku.
V roce 2012 se vůz zařadil na závodech v Bonneville do speciálního klubu vozidel, která překonala rychlost 200 mil za hodinu (cca 322 km/h). Mezi lety 2005 až 2017 vytvořil Sodium Roadster na tratích Bonneville a El Mirage Dry Lake cca 20 rychlostních rekordů, přičemž minimálně 6 jich platí dodnes.
Ať už tedy tento jedinečný stroj získá kdokoliv, ostudu mu rozhodně neudělá. A je jedno zda si ho vystaví v garáži, nebo s ním bude objíždět další extrémní závody.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.