Po světě se pohybuje řada úchvatných závodních strojů, které vznikly čistě za účelem lámání rychlostních rekordů. Jedním z nich je i Sodium Roadster, který i přes svůj základ z roku 1927 stále drží řadu rychlostních rekordů. A dalších pár rekordů možná zlomí s novým vlastníkem.
Procházet weby zabývající se aukcemi luxusních či jedinečných automobilů možná přijdou radě z vás jako zbytečné, ovšem pro nás se jedná o místa, kde se pravidelně seznamujeme se stroji, na které bychom asi běžným způsobem nikdy nenarazili.
Jedním z nich je i unikátní závodní vůz nazvaný Sodium Roadster, který navzdory svému retro vzhledu vznikl až v roce 2005 pod rukami expertů z dílny Vintage Hammer Garage. Od té doby pak tohle monstrum na kolech zlomilo několik rychlostních rekordů a pravidelně se pohybuje okolo rychlostí 397 km/h.
Vůz, který je v současnosti inzerovaný na webu Bring a Trailer, má v současnosti vymontovaný motor i převodovku, ovšem jejich opětovná instalace jistě nebude problém. Automobil byl totiž postaven na lehce upraveném rámu Fordu z roku 1927 a jeho karoserie je tvořena převážně ručně tvarovanými panely hliníku.
Kromě motoru a převodovky by však vůz měl být v kompletním stavu. Pod jeho kapotou se tak ukrývá elektrický startér, elektrická vodní pumpa, palivová pumpa, upravená zadní náprava nebo ochranná klec. Součástí vozu jsou také 15-palcové závodní pneumatiky, 4 rezervy a dvojice 12V baterií.
Uvnitř kabiny se nachází skutečně velmi jednoduchá palubní deska, na které nalezneme mimo jiné velký otáčkoměr, ukazatel teploty motoru, ukazatel tlaku plnění motoru a samozřejmě důležitý dvojitý hasicí systém a ovládání brzdícího padáku.
V roce 2012 se vůz zařadil na závodech v Bonneville do speciálního klubu vozidel, která překonala rychlost 200 mil za hodinu (cca 322 km/h). Mezi lety 2005 až 2017 vytvořil Sodium Roadster na tratích Bonneville a El Mirage Dry Lake cca 20 rychlostních rekordů, přičemž minimálně 6 jich platí dodnes.
Ať už tedy tento jedinečný stroj získá kdokoliv, ostudu mu rozhodně neudělá. A je jedno zda si ho vystaví v garáži, nebo s ním bude objíždět další extrémní závody.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?