Po světě se pohybuje řada úchvatných závodních strojů, které vznikly čistě za účelem lámání rychlostních rekordů. Jedním z nich je i Sodium Roadster, který i přes svůj základ z roku 1927 stále drží řadu rychlostních rekordů. A dalších pár rekordů možná zlomí s novým vlastníkem.
Procházet weby zabývající se aukcemi luxusních či jedinečných automobilů možná přijdou radě z vás jako zbytečné, ovšem pro nás se jedná o místa, kde se pravidelně seznamujeme se stroji, na které bychom asi běžným způsobem nikdy nenarazili.
Jedním z nich je i unikátní závodní vůz nazvaný Sodium Roadster, který navzdory svému retro vzhledu vznikl až v roce 2005 pod rukami expertů z dílny Vintage Hammer Garage. Od té doby pak tohle monstrum na kolech zlomilo několik rychlostních rekordů a pravidelně se pohybuje okolo rychlostí 397 km/h.
Vůz, který je v současnosti inzerovaný na webu Bring a Trailer, má v současnosti vymontovaný motor i převodovku, ovšem jejich opětovná instalace jistě nebude problém. Automobil byl totiž postaven na lehce upraveném rámu Fordu z roku 1927 a jeho karoserie je tvořena převážně ručně tvarovanými panely hliníku.
Kromě motoru a převodovky by však vůz měl být v kompletním stavu. Pod jeho kapotou se tak ukrývá elektrický startér, elektrická vodní pumpa, palivová pumpa, upravená zadní náprava nebo ochranná klec. Součástí vozu jsou také 15-palcové závodní pneumatiky, 4 rezervy a dvojice 12V baterií.
Uvnitř kabiny se nachází skutečně velmi jednoduchá palubní deska, na které nalezneme mimo jiné velký otáčkoměr, ukazatel teploty motoru, ukazatel tlaku plnění motoru a samozřejmě důležitý dvojitý hasicí systém a ovládání brzdícího padáku.
V roce 2012 se vůz zařadil na závodech v Bonneville do speciálního klubu vozidel, která překonala rychlost 200 mil za hodinu (cca 322 km/h). Mezi lety 2005 až 2017 vytvořil Sodium Roadster na tratích Bonneville a El Mirage Dry Lake cca 20 rychlostních rekordů, přičemž minimálně 6 jich platí dodnes.
Ať už tedy tento jedinečný stroj získá kdokoliv, ostudu mu rozhodně neudělá. A je jedno zda si ho vystaví v garáži, nebo s ním bude objíždět další extrémní závody.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.