Po světě se pohybuje řada úchvatných závodních strojů, které vznikly čistě za účelem lámání rychlostních rekordů. Jedním z nich je i Sodium Roadster, který i přes svůj základ z roku 1927 stále drží řadu rychlostních rekordů. A dalších pár rekordů možná zlomí s novým vlastníkem.
Procházet weby zabývající se aukcemi luxusních či jedinečných automobilů možná přijdou radě z vás jako zbytečné, ovšem pro nás se jedná o místa, kde se pravidelně seznamujeme se stroji, na které bychom asi běžným způsobem nikdy nenarazili.
Jedním z nich je i unikátní závodní vůz nazvaný Sodium Roadster, který navzdory svému retro vzhledu vznikl až v roce 2005 pod rukami expertů z dílny Vintage Hammer Garage. Od té doby pak tohle monstrum na kolech zlomilo několik rychlostních rekordů a pravidelně se pohybuje okolo rychlostí 397 km/h.
Vůz, který je v současnosti inzerovaný na webu Bring a Trailer, má v současnosti vymontovaný motor i převodovku, ovšem jejich opětovná instalace jistě nebude problém. Automobil byl totiž postaven na lehce upraveném rámu Fordu z roku 1927 a jeho karoserie je tvořena převážně ručně tvarovanými panely hliníku.
Kromě motoru a převodovky by však vůz měl být v kompletním stavu. Pod jeho kapotou se tak ukrývá elektrický startér, elektrická vodní pumpa, palivová pumpa, upravená zadní náprava nebo ochranná klec. Součástí vozu jsou také 15-palcové závodní pneumatiky, 4 rezervy a dvojice 12V baterií.
Uvnitř kabiny se nachází skutečně velmi jednoduchá palubní deska, na které nalezneme mimo jiné velký otáčkoměr, ukazatel teploty motoru, ukazatel tlaku plnění motoru a samozřejmě důležitý dvojitý hasicí systém a ovládání brzdícího padáku.
V roce 2012 se vůz zařadil na závodech v Bonneville do speciálního klubu vozidel, která překonala rychlost 200 mil za hodinu (cca 322 km/h). Mezi lety 2005 až 2017 vytvořil Sodium Roadster na tratích Bonneville a El Mirage Dry Lake cca 20 rychlostních rekordů, přičemž minimálně 6 jich platí dodnes.
Ať už tedy tento jedinečný stroj získá kdokoliv, ostudu mu rozhodně neudělá. A je jedno zda si ho vystaví v garáži, nebo s ním bude objíždět další extrémní závody.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.