Každý rok se najdou stovky lidí, kteří zavřou svůj vůz na delší dobu do garáže a nevyjedou s ním z mnoha důvodů. Nejčastěji jsou mezi nimi majitelé kabrioletů, young-timerů, veteránů nebo lidé, kteří se přes zimu chystají na větší opravy či úpravy. Co ale dělat, abyste nemuseli platit povinné ručení za auto, se kterým rozhodně nevyjedete?
Jednou z možností je například sjednání sezonního pojištění, které bude odpovídat za škody způsobené vaším automobilem jen po sjednané měsíce. Tuto možnost v ČR nabízí bohužel jen několik pojišťoven, nicméně patří mezi ně například UNIQA, České podnikatelské pojišťovna nebo Allianz.
Druhou variantou je pak dočasné vyřazení vozidla z registru vozidel, neboli tzv. uložení do depozitu. O tom bylo poměrně hodně slyšet koncem roku 2015, kdy registry zrušily kromě vozidel v tzv. polo-převodu i desítky automobilů uložených v "depozitu" déle než jeden rok, tedy od 30.12.2014.
Co byste měli vědět, pokud se pro uložení do depozitu rozhodnete? Předně asi to, že uložení do depozitu není věčné. Pokud se rozhodnete dočasně vyřadit váš automobil z registru vozidel, bude tak učiněno automaticky na jeden rok. Pokud ale po 12 po sobě jdoucích kalendářních měsících nezažádáte o prodloužení dočasného vyřazení vozidla z registru, mohli byste o něj taky přijít - respektive by proběhl jeho zánik a s tím spojený jeho trvalý výmaz z registru vozidel.
Další nepříjemností spojenou s dočasným vyřazením vozidla z registru jsou cesty na úřad. Registr vozidel totiž budete muset navštívit nejdříve při podávání žádosti, pak při případném prodloužení uložení a nakonec při ukončení dočasného vyřazení. A všichni nejspíš víme, jaké fronty se na registrech umí vytvořit a že jejich otvírací hodiny nejsou zrovna dvakrát vstřícné k zaměstnaným lidem.
Poslední věcí, na kterou se vyplatí před uložením auta do depozitu myslet, je platnost technické kontroly. Pro vyjmutí auta z depozitu totiž potřebujete platnou technickou kontrolu. V opačném případě budete muset shánět odtah svého vozu bez značek na nejbližší stanici STK - což není zrovna něco, co byste chtěli absolvovat - ať už kvůli času, nebo kvůli financím.
Pokud se ale pro uložení značek do depozitu rozhodnete, pak si připravte průkaz totožnosti, technický průkaz vozidla, osvědčení o registraci vozidla (tzv. malý technický průkaz) a registrační značky (SPZ). Právnické osoby budou potřebovat ještě originál/ověřenou kopie výpisu z obchodního rejstříku, živnostenský list nebo koncesní listinu. Pokud se na úřad nebudete moci dostavit sami, ale budete vysílat někoho ve svém zastoupení, bude potřebovat ještě vaši plnou moc. Její ověření však vyžadováno není.
Na úřadě vás pak čeká jen vyplnit formulář "Žádost o zápis změn údajů v registru vozidel" a zaplatit poplatek 100 korun. Pokud se po 12 měsících rozhodnete požádat ještě o prodloužení dočasného vyřazení, bude vás to stát 50 korun, ovšem poté už budete mít od depozitu klid a vůz může být "dočasně" vyřazen tak dlouho, jak dlouho budete chtít. Nebo dokud si politici nevymyslí další čištění registrů.
S dočasně vyřazeným vozidlem samozřejmě nesmíte jezdit po silnicích, nicméně můžete ho například prodat a na úřadě změnit jeho vlastníka z původního na nového.
K ukončení dočasného vyřazení vozidla budete potřebovat doklad o pojištění vozidla (povinné ručení) a platnou technickou prohlídku vozidla - zkrátka splněné podmínky pro provoz vozidla na pozemních komunikacích.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?