My samozřejmě víme, že Lego pochází z Dánska, ovšem tahle stavebnice je dílem jediného českého návrháře, který pracuje na návrzích modelů Lego Technic. A nutno říct, že jeho poslední dílo, kterým je klasický kapotovaný tahač značky Mac, si po právu získává pozornost z téměř celého světa.
Společnost Lego je k nám, milovníkům automobilů a techniky, v posledních letech velice štědrá. Po řadě úchvatných modelů sportovních aut se ale dostalo i na méně obvyklý sortiment, kterým je famózní replika nové vlajkové automobilky Mack, kapotovaný tahač Mack Anthem i s přívěsem.
České fanoušky stavebnic Lego pak jistě potěší, že na návrhu této stavebnice se zásadní měrou podílel Milan Reindl, dosud jediný český designér stavebnic Lego Technic. V krátkém videu, které je vyvěšeno na oficiálním Lego YouTube profilu, pak Milan Reindl popisuje, jaká čest pro něj byla stavebnici navrhovat a s jakými výzvami se musel poprat.
My si bohužel výsledek jeho práce prohlédnout nemůžeme (zatím, neboť už jsme začali šetřit), každopádně už z videa je patrné, že tahle stavebnice je opět promyšlena do posledního detailu. Nemluvíme přitom jen o téměř věrném vzhledu, který zahrnuje i malý symbol na kapotě, ale i o řadě funkčních prvků.
Například pod přední kapotou najdeme klasický dieselový řadový šestiválec Mack, který se může pochlubit pohybujícími se písty (a nechceme slyšet nic o tom, že v realitě by je zakrývalo víko ventilů). Uvnitř kabiny pak najdeme charakteristický horizontálně umístěný volant, sedačky i kabinu vybavenou ke spaní na cestách. Řízení kol, která se ovládá pomocí malého kolečka za kabinou, pak považujte za samozřejmou drobnost.
Působivě a promyšleně působí i samostatný návěs, který je vybaven zvláštním systémem nakládání a skládání kontejneru. Ten je totiž nakládán stranou, kvůli čemuž dostal návěs i systém dvou podpěr, které zabraňují překlopení návěsu.
Pokud by vás ale tahač Mack Anthem s návěsem přestal bavit, máte možnost ho rozebrat a přestavě do téměř ikonického popelářského vozu Mack LR. Ten se může pochlubit zvláštním systémem nakládání odpadních kontejnerů pomocí přední vidlice, se kterou pak kontejnery zvedá a vysypává do otevřené zadní části. Vše je samozřejmě plně funkční. Jediné, co nás mrzí, je skutečnost, že po zakoupení nemůžete mít postavené oba vozy současně.
Pokud znáte ceny ostatních Lego Technic stavebnic, pravděpodobně vás cena nezaskočí. Na americkém trhu začíná na částce 180 dolarů, tedy cca 3700 Kč, ovšem bez daně a dopravy. Na kolik vyjde v Česku e tedy záhadou, na kterou snad ani nechceme znát odpověď.
Na druhou stranu je potřeba uznat, že tahle stavebnice s 2959 dílky je jednoduše úžasná a její stavba vám jistě zabere pár hodin. Nemluvě o té pýše, až si hotový tahač vystavíte a čas od času, když se nebude nikdo dívat, si s ním zajezdíte po stole nebo po koberci.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.