Před pár týdne jsme mohly být svědky extrémního pokusu, během kterého zdolal spíše městský Range Rover Sport s hybridním pohonem 999 schodů vedoucích k tzv. Nebeské bráně. Experiment to byl působivý, ovšem automobilce zřejmě nestačil a tak se vrátila na místo znovu, tentokrát ale s výkonnějším vozem, který si vzal za cíl pokořit rychlostní rekord na tzv. dračí silnici, která k Nebeské bráně vede.
Dosavadním rekordmanem na silnici Tianmen, která měří 11 kilometrů a tvoří ji 99 zatáček, byl italský řidič Fabio Barone, který ji v roce 2016 ve svém Ferrari 458 Italia pokořil ve velice hezkém čase 10 minut a 13 sekund. Lidé z automobilky Land Rover však byli přesvědčeni, že by se silnice dala pokořit rychleji.
Na místo proto vyslali svůj nejvýkonnější model Range Rover Sport SVR, za jehož řidič usedl zkušený závodník ze stáje Panasonic Jaguar Racing Ho-Pin Tung. Tomu se nakonec rekord skutečně podařilo překonat, když dosáhl času 9 minut a 51 sekund.
Jak je ale možné, že masivní SUV porazilo agilní sportovní Ferrari? Pojďme se nejprve podívat na řeč čísel. Ferrari 458 Italia je nepatrně slabší, jeho 4.5 litrový motor V8 totiž generuje 570 koní, zatím co kompresorem přeplňovaný 5.0 litrový motor V8 Range Roveru generuje výkon 575 koní, což je historicky nejvyšší výkon v historii automobilky.
Teoreticky je tedy SUV výkonnější, ovšem v praxi je Ferrari výrazně nižší a řidiči tak poskytuje nižší těžiště, díky čemuž by mělo být v zatáčkách snáze ovladatelné. Navíc je Ferrari i lehčí, což by mu také mělo dávat náskok. Jak je ale možní, že Range Rover přesto zvítězil?
Odpověď je potřeba hledat za volantem. Zatím co Range Rover řídil profesionální závodník a vítěz závodu typu Le Mans, za volantem Ferrari seděl "pouze" prezident "Ferrari Club Passione Rossa", což je sociálně-mediální skupina zaměřená na vozy Ferrari. Fabio Barbione tak možná měl zkušenosti s řízením, ovšem profesionálnímu závodníkovi nemůže sahat ani po kotník.
Range Rover však tímto tahem mohl rozehrát zajímavou hru, na kterou by mohly brzy reagovat další automobilky. Segment SUV je totiž v Číně poslední dobou velice populární, takže zatím co u nás se sporťáky předhánějí na Ringu, v Číně by se mohla SUVčka prohánět po silnici Tianmen .
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.